• Jis

Blödning vid IVF- vanligt?

jag är inne på min andra omgång med IVF. Förra gången fick jag mens på RD 7. Inatt så fick jag en blödning  på RD 6-7. Det var färskt blod, en del. Imorse var det nästan inget blod alls, tog mitt Crinone som vanligt. kom till jobbet efter en promenad på 45 min och trodde att det skulle vara massa blod, men ingenting. Det som var nu var mer gammalt.

Så, frågan är, hur vanligt är det att blöda undert ruvning?

• Svar på tråden Blödning vid IVF- vanligt?
  • fågelblå

Hej!

Jag kan inte säga hur vanligt det är men det kan bero på flera saker. Har man riktigt tur så är blödningen en nidblödning, dvs blödning som uppstår då ägget fäster. Själv blödde jag en del pga proesteronvagitatorerna. De retade upp mina slemhinnor så till den grad att jag trodde det var mensen som kom. Vid ett par andra ruvningar började jag blöda runt RD 8 men då var det faktist mensen som kom och försöken som misslyckades. Fick därför östrogen i små doser nu vid senaste försöket, helt enkelt för att hindra för tidig blödning.

Hoppas dina blödningar håller sig borta nu och att pyret där inne vill stanna. Lycka till!

• vinterbebis12

Hoppas det är ok att jag ställer en fråga i tråden. Fågelblå: hur konstaterade de att du behöver extra östrogen? Jag blöder alltid lite innan mens och alltid för tidigt (har kort lutealfas). Funderar på om jag borde kolla östrogenvärdet med kliniken där vi gör ivf.

• vinterbebis12

Förreste TS, ¨på min klinik sa de att man kan blöda och ändå vara gravid så håller tummarna för dig.

• Jis

Tack för svaren. Jag har inte haft någon mer blödning sedan igår natt. Skönt.

• fågelblå

Jis, skönt! Då hoppas vi att den håller sig borta i fortsättningen också. Och som tredjemaj skrev så är det inte helt ovanligt att blöda lite och ändå vara gravid.

tredjemaj, Det gjordes inga tester eller så men hade gjort så många försök vid det laget och eftersom jag börjat blöda så långt innan testdag så tyckte min läkare att vi skulle testa östrogen som stödmedicin. Konstaterades också att även min lutealfas var kort.

• ninina

jag blöder också.. till och från, än så länge inge stört blödningar eller så utan med blodiga flytningar... väntar och ser vad som händer framöver.

kan ju bero på så mpnga olika saker, kroppen kan tro att den ska ha mens och inte fattat att den är gravid... eller som någon skrev irriterande slemhinnor, slaggprodukter som ska ut.. ja en massa massa saker.

jag hoppas det går vägen för dig!

• Spättan i Midgård

Jag hade mycket problem med blödningar, när jag var gravid med sonen...
    Jag hade till och från ganska kraftiga blödningar, ända fram till v14.
    Jag fick göra VUL, och då kunde dom konstatera att blödningen låg utanför livmodern...
    Håller tummarna hårt för din skull, att allt är bra där inne...

• Jis

jag blödde lite imorse igen, men väldigt mkt mindre än sist. Sen när jag gick på toaletten precis så var det inget igen..Ah. Va jobbigt detta är.

tack för era svar, det känns skönt att veta att jag inte är ensam om detta..

• alskdldskjf

Båda mina provrörsförsök där jag blev gravid så fick jag nid-blödningar efter någon vecka.
    Blod i en graviditet behöver inte betyda att det har gått fel.

Om det är vanligt med blödningar vid provrörsförsök vet jag tyvärr inte.
    Jag håller tummarna för dig!
    Kram....  :)

♥♥ Molly 040605 ♥♥ Max 060510 ♥♥ Wilmer 100901 ♥♥
  • ninina

jag blödde idag med, verkar inte vilja sluta, och det är ju såklart synd :(

hur går det för dig Jis??

Svar på tråden Blödning vid IVF- vanligt?