• kvinnan

läxa?

Hur mycket läxa har era barn som går i 2a klass?
    här har dom läxa alla veckor utom lovveckorna och dom vill att dom ska göra läsläxan 3 ggr/dag men jag tycker det är väldigt mycket för en 7-8 åring dom har även matteläxa att göra då.
    kanske bara är jag som tycker det är mycket hur 17 hinner man med 3 böcker läsläxa 3 ggr/dag när man inte kommer hem från skola och jobb före 16 och då ska maten fixas

• Svar på tråden läxa?
  • Lena

Ska inte fritids hjälpa till med läxläsningen?

• kvinnan

nej här gör dom inga läxor på fritids
    dock går inte mina barn på fritids men förr när dom gjorde det så gjordes inga läxor där

• Lena

Jag kan förövrigt inte minnas att jag hade mer än någon enstaka läxa i den åldern och det kan jag inte minnas att mina systerdöttrar hade heller.

• Solskensöga

Mitt barn som går i år 2 har varje vecka:
    * läsläxa - 15 minuter/dag minst 4 dagar i veckan (vanligen måndag-torsdag). Varje barn har en egen bok på sin nivå.
    * matteläxa  - t.ex. 1 A4-sida med tal (läxan ges på fredag och ska vara klar torsdagen därpå)
    * skrivläxa - ca 10 ord att träna stavning på minst tre gånger + skriva 3 meningar (fredag - torsdag)

• Trisse78

Ger mina elever (2:or)  detta i läxa varje vecka:

Läsläxa, jag vill att de läser lite varje dag.
    Veckans ord, 8-10 ord/ vecka som de också ska skriva meningar till. 1 mening till varje ord, de ska ha stor bokstav ibörjan, sedan små och punkt i slutet.
    Matteläxa, antal sidor varierar beroende på var i boken vi är och vad vi gått igenom.

Ibland kan de även ha läsa i So eller No.

Jag anser att eleverna ska kunna genomföra de flesta läxor själva, dvs att läxorna mest handlar om färdighetsträning, att öva på något de lärt sig för att befästa kunskapen.

• kvinnan

ok då är det nog normalt mycket läxa dom får här antar jag
    vi får oxå läxan på fred och ska vara tillbaka på tors morgon
    har inget minne av nån läxa när vi var så små
    jo visst kan han göra matteläxan själv men det är lätt att han svävar iväg el börjar leka
    men läslexan måste man ju lyssna på så han läser rätt så jag måste ju ändå sitta där vilket jag gärna gör men tycker bara det blir lite mycket mest för hans tålamod då

Svar på tråden läxa?