• cattiwik

Han är inte nöjd...hjälp mig med tips snabbt

Igår kväll och ikväll har min 5 veckors son ätit och ätit men blir inte nöjd. Han äter normalt med 1,5 timmars mellanrum under kvällen. Nu går det inte ens 1 timme. Har ammat han 4 ggr nu ikväll med mindre än 1 timmes mellanrum. Han äter tills han vänder sig bort från bröstet. det tar ca 15 min vilket han normalt brukar äta för att bli mätt. Nu går det bara 30-50 min så skriker han efter mer.

Är det någon tillväxtfas eller varför blir han inte mätt. Har ersättning hemma som jag hade tänkt prova ge honom som sista kvällsmål någon kväll men det har inte blivit av ännu- Har varti orolig på hur han och fortsatta ammingen ska reagera.

Nu funderar jag stark på att ge honom ersättning ikväll. Har utpumpad mjölk i kylen sen tidigare idag. Ska jag blanda ut lite 50/50? Ska jag amma först och ge flaskan sen?

Vill gärna ha tips och råd, snabbt. Han bara skriker efter mat nu igen.

Ger honom normalt sista målet vid 22.

• Svar på tråden Han är inte nöjd...hjälp mig med tips snabbt
  • Emeeeelie

Jag hade låtit det vara ikväll och ringt min bvc sköterska om råd imorgon.
     Bättre med riktig hjälp en trixa själv.

Hoppas det löser sig!

• RosaNapp

Tillväxtfas tror jag på. Låt honom amma som han vill, det kan ta en vecka innan det blir så han blir nöjd. Och om du har urpumpad mjölk behöver du ju inte ersättning? Men det är ju mildare mot magen samt säkerligen godare för pojken om du blandar ersättning med bröstmjölk.

Men jag hadde ammat så ofta han velat och först efter ett par dagar provat annat, men då hade det märkts på dagen också om det hade behövts mer.

• Girlinthecity

Ja, det är en tillväxtfas! Jag trodde itne det var sant hur ofta min son kunde amma, men det kunde han! Ju mer han ammar ju mer mjölk producerar du så om ett tag har du "kommit ikapp" med mjölkproduktionen och han kommer att återgå till mer normal ammning. Det blir svårare om du börjar med ersättning.

Mitt tips är väl att försöka amma ganska ofta på dagen så kanske han ammar mindre på nätterna, men inte säkert det fungerar. Hang in there!

• cattiwik

Ok, tack för svaren. Jag har ju utpumpad mjölk men tänkte  väl att ersättningen skulle mätta bättre och att han skulle bli nöjd längre.

Svar på tråden Han är inte nöjd...hjälp mig med tips snabbt