• gullican

Någon lärare på lågstadiet här?

Hej

Jag skulle uppskatta om någon som undervisar på lågstadiet skulle vilja inboxa mig. Jag har en del frågor kring vad som är normal svårighetsgrad i svenska. Läsförståelse, ordkunskap osv.

• Svar på tråden Någon lärare på lågstadiet här?
  • Punkster

Jag är fritidspedagog och jobbar i klass på lågstadiet. Det kanske duger?

• cloudberry79

Om du tittar på den här sidan:

www3.skolverket.se/ki03/front.aspx&ar=1011&infotyp=23&skolform=11&id=3890&extraId=2087

så ser du målen i svenska, det är uppdelat i årskurs 3, 5 och 9. Det är lägsta godtagbara kunskapsnivå. I strävansmålen ser du hur skolorna ska undervisa i ämnet, alltså målen för undervisningen.

If you love me - please don't feed me!
  • gullican
    cloudberry79 skrev 2010-10-25 07:47:11 följande:
    Om du tittar på den här sidan:

www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&a...

så ser du målen i svenska, det är uppdelat i årskurs 3, 5 och 9. Det är lägsta godtagbara kunskapsnivå. I strävansmålen ser du hur skolorna ska undervisa i ämnet, alltså målen för undervisningen.
    Ja, jag har läst målen men de är ganska diffusa. Jag är mer inne på detaljnivå, svårighetsgraden på texterna och vilka ord som används. "elevnära" säger inte så mycket om vad som är rimligt. Inte heller "enkla texter" säger så mycket. Vad innebär en enkel text tex? Svårt att veta och därför ville jag ha en bedömning av t ex en specifik text.
  • Punkster

Det är väldigt svårt att säga vad som är normalt och vilken sorts text med vilka sorts ord som "alla ska kunna". Det spretar fruktansvärt. I en trea kan det finnas barn som sluktar tjocka tegelstenar till böcker och det som fortfarande kämpar med att lära sig alfabetet. Just därför står det som det står.

Jag har för mig att nationella prov blir allmänna efter ett tag, typ förra årets prov osv. Leta reda på några såna och kolla vad dom innehåller, det borde ge en fingervisning om du vill veta mer i detaljer.

Svar på tråden Någon lärare på lågstadiet här?