• Anonym (klådan)

Sinnesjuk klåda och blåmärken på benen!!!

Finns det någon som känner igen detta?

Har sen en vecka tillbaka haft en sjuk klåda som började på mina ben från knäna o neråt.. nu har klådan spritt sig uppåt på låren och jag har små upphöjningar där det kliar. På ett ställe har jag en lång rad (ca 12 cm) av små upphöjningar från knävecket och neråt. det kan inte se några bett och även om det skulle vara någon form av insektsbett, varför är det bara jag som blivit biten o inte resten av min familj? Har nu oxå fått massor av små blåmärken runt områdena där det kliar.. ser ut som om blåmärkena sitter "på rad" på flera ställen..

ska till doktorn imorrn men innan dess.....nån som känner igen?

• Svar på tråden Sinnesjuk klåda och blåmärken på benen!!!
  • VirrigaVerna

Kan det vara skabb?
    När kliar det som mest?

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Anonym (klådan)
    VirrigaVerna skrev 2010-10-24 12:53:15 följande:
    Kan det vara skabb?
    När kliar det som mest?
    Jag kollade lite om bla skabb men tycker inte riktigt att det liknar dom utslagen.. sen borde ju min sambo och dotter oxå blivit smittade. det kan börja klia lite närsom..men jag tycker att jag märker det allra mest mot kvällen..
  • McIris

Jag fick nässelutslag en gång då jag var väldigt stressad. Det kliade på benen som bara den och jag fick som upphöjningar och utslag. Ju mer jag kliade desto värre blev det. Blåmärken känner jag dock inte igen.

• Anonym (Tomten)

Hej TS,

Nu säger du inget om kön eller ålder, om du tidigare vart gravid, eller har andra hälsoproblem. Men min första fundering är om  finns det Åderbrock annars i din familj tillbaka? Typ mamma/mormor eller farmor? Dom kan både klia hiskerligt och ge blånader såsom du beskriver. Är väll det första jag kommer att tänka på, iom att du får blånader. Men det är bara en gissning. Går ju egentligen inte att säga innan man dels får se det, och får ta ett blodprov på dig, så man får kolla HB värden osv. Kan ju också vara någon hudåkomma som man behöver remitera. Ovanlig form av allergi etc.

• Anonym (Tomten)

Funderade också på om ni haft Vattkoppor i familjen, och du inte haft det? Som vuxen kan man få Bältros. Men det stämmer dock inte med dina blåmärken.. Men alla får det ju inte som beskrivet i läkarboken, precis. Men då ska det mer vara av blåsor-variant. Men dom är också sånna där som man håller på att klia ihjäl sig av. Ofta också med värk...

• Anonym (klådan)
    Anonym (Tomten) skrev 2010-10-24 20:01:14 följande:
    Hej TS,

Nu säger du inget om kön eller ålder, om du tidigare vart gravid, eller har andra hälsoproblem. Men min första fundering är om  finns det Åderbrock annars i din familj tillbaka? Typ mamma/mormor eller farmor? Dom kan både klia hiskerligt och ge blånader såsom du beskriver. Är väll det första jag kommer att tänka på, iom att du får blånader. Men det är bara en gissning. Går ju egentligen inte att säga innan man dels får se det, och får ta ett blodprov på dig, så man får kolla HB värden osv. Kan ju också vara någon hudåkomma som man behöver remitera. Ovanlig form av allergi etc.
    Jag är kvinna och 28 år. Har ett barn på 2/5 oxå. Har ingen i släkten som har åderbrock.. Inte vad jag vet iallafall. Psoriasis finns men det ser inte riktigt ut som det..
  • Anonym (klådan)
    Anonym (Tomten) skrev 2010-10-24 20:06:13 följande:
    Funderade också på om ni haft Vattkoppor i familjen, och du inte haft det? Som vuxen kan man få Bältros. Men det stämmer dock inte med dina blåmärken.. Men alla får det ju inte som beskrivet i läkarboken, precis. Men då ska det mer vara av blåsor-variant. Men dom är också sånna där som man håller på att klia ihjäl sig av. Ofta också med värk...
    Nä ingen har haft vattkoppor här.. Jag hade det när jag var liten men fick enbart ett par utslag.. Usch det är så jobbigt det här
  • Anonym (klådan)

har sett nu att jag har fått flera små blåmärken på rad på utsidan av låret... och dom kliar..

• Emvi

Hej! jag har precis samma symptom som du beskriver! Har du fått någon diagnos av en läkare?

• Anonym (klådan)
    Emvi skrev 2010-12-07 19:54:29 följande:
    Hej! jag har precis samma symptom som du beskriver! Har du fått någon diagnos av en läkare?
    Jag var både hos vanlig läkare och hudläkare men ingen kunde kostatera vad det var.. Däremot gick jag och tog blodprover ett par dagar i veckan i ca två veckor för att se vad det kunde vara. Min läkare blev lite orolig om det kunde vara nån blodsjukdom men det var det inte.. Det ända som proverna visade var att min kropp hade reagerat allergiskt mot något..synd bara att dom inte kom fram till vad det var.

Och utslagen är helt borta nu. Jag åt lite klådstillande allergimedicin och fock en stark kortison salva som jag knappt hann använda.. de läkte ut av sig själv. Hoppas ditt oxå gör det
  • Emvi

Tack för ditt svar! Jag har haft utslag och klåda i drygt en månad. Sista två veckorna så har även blåmärken kommit. Jag var hos vårdcentralen som trodde att det var Borelia och har nu ätit penicillin i 10 dagar, men det har inte hjälpt. Har oxå gjort blodprover som inte visade några konstigheter. Men nu ska jag få remiss till hudläkare på ett sjukhus. Jag hoppas att det går över snart...

• AmandaJessica

Hej jag ser att detta är skrivet 2010 men jag hoppas att ni fått svar om vad symtomen beror/berodde på. Min mamma har nämligen likadant och läkare bryr sig inte...

Hon ser ut som att hon fått redigt med stryk för att hon har så mycket blåmärken.

Och är så orolig då vi är i riskzon för leukemi.

Hjälp <3

Svar på tråden Sinnesjuk klåda och blåmärken på benen!!!