• elinile

Enl. ortoptist är vår dotter kraftigt översynt, borde vi inte märkt något??

Var hos ortoptist i veckan med vår dotter då hon började skela för ett par månader sedan. Då jag fick veta att hon skulle ha glasögon blev jag helt knäckt och orkade varken fråga något eller ens fundera på vad hon sa. Igår kväll sökte jag lite på översynthet och de värden vi fick och fick fram att hon är kraftigt översynt på båda ögonen. Min man som var lite mer vaken när vi var där uppfattade aldrig att hon var översynt på sitt högra öga, utan enbart på det hon skelar med. Börjar undra om undersökningen verkligen gett rätt utslag.

Borde vi inte märkt något om hon har +5,5 på ena ögat och + 7,0 på andra? Var inne hos en optiker idag för att kika på lite bågar och vad jag förstod på henne så borde vi märkt att hon ser dåligt med de värdena. Någon som har barn med liknande värden?

• Svar på tråden Enl. ortoptist är vår dotter kraftigt översynt, borde vi inte märkt något??
  • JeaChr

Kan bara relatera till mig själv som alltid haft "dålig" syn ... fick t.o.m lapp för ögat för skelning som barn.
    Jag är översynt och har +4,5 på ena ögat och endast 50% synskärpa .. vad jag fått veta så just när man är översynt så behöver man inte märka så mkt av det då man kan kompensera det på något vis även om det är slitsamt för ögonen. Är man närsynt ser man ju dåligt på avstånd, men översynt är det ju främst på nära håll som synen viker och det är ju inte speciellt ofta man sitter med pillriga föremål 10 cm från näsan.

Hoppas ni fann ett par fina bågar som gör att er flicka trivs i dem och använder dem.

• knäppisen

Nej det är inte alls säkert att du märker något. Min son är också väldigt översynt men han verkar se lika bra utan glasögon som med.

• elinile

Typiskt... Jag som hoppats att det var något som blivit fel i undersökningen... Vill inte att hon ska behöva ha glasögon. Hon är ju alldeles för liten för att förstå... Usch va ledsen jag är!!!

• Philippa
    knäppisen skrev 2010-10-24 07:01:58 följande:
    Nej det är inte alls säkert att du märker något. Min son är också väldigt översynt men han verkar se lika bra utan glasögon som med.
    Men varför behöver han ha glasögon då?
  • k girl
    elinile skrev 2010-10-24 20:42:57 följande:
    Typiskt... Jag som hoppats att det var något som blivit fel i undersökningen... Vill inte att hon ska behöva ha glasögon. Hon är ju alldeles för liten för att förstå... Usch va ledsen jag är!!!
    Jag har ett par bekanta vars båda barn har fått glasögon tidigt, den ena var under ett år... Och det har fungerat jättebra med glasögonen. Pojken drog av sig glasögonen ett par gånger medan han var ovan, men vande sig snabbt och det blir ju som en andra kroppsdel.
  • Smilla75

Jag har +5,25 vilket är gravt. Det upptäcktes först då jag fick migrän som 7 åring av att tvinga ögonen att fokusera i skolan. Bra er dotter upptäckts tidigare. Det kan bli bättre med åldern, alla barn är något översynta, men er dotter lär behöva korrektion.

• Boel1

Jag har syskon som fick glasögon väldigt tidigt, och de har ju inte vetat av någonting annat än att ha det. Så det är bättre att få det som liten tror jag, än att vänja sig när man kommer upp i skolåldern!

• jeeri74
    Boel1 skrev 2010-10-25 10:49:02 följande:
     Jag har syskon som fick glasögon väldigt tidigt, och de har ju inte vetat av någonting annat än att ha det. Så det är bättre att få det som liten tror jag, än att vänja sig när man kommer upp i skolåldern!
    Kan bara hålla med. Min dotter fick glasögon när hon var drygt två, tog några veckor innan hon vande sig men sen har det inte varit några problem. Hon är för övrigt också översynt och vi förstod inte heller det. Hon såg ju detaljer i böcker och tidningar...
    Själv är jag närsynt och fick glasögon när jag gick i fyran, först bara hemma för jag vägrade ha dem i skolan... 
    Så det är nog mycket lättare för barn att få dem när de är små, då är de vana och kompisarna är vana med att se dem i dem.

Översynthet hos små barn kan växa bort. Min dotter skelade också, och hon opererades för det i våras. Skelningen upptäcktes egenligen när hon var bebis, men det var som sagt vid två som hon fick komma till ortoptist och kolla ögonen då vi tyckte det blivit värre. Nu är hon 6.
  • knäppisen
    Philippa skrev 2010-10-25 10:42:33 följande:
    Men varför behöver han ha glasögon då?
    För att han är översynt såklart. Att han VERKAR se lika bra utan är ju inte samma sak som att han faktiskt gör det. Han är bara fyra år och vad en fyraåring ser och inte ser är inte så himla lätt att veta för en vanlig mamma. Därför litar jag på ögonläkarna som har konstaterat en kraftig översynthet.
  • elinile

Ja, det är väl lika bra att försöka vänja sig vid tanken att hon ska ha glasögon. Hade verkligen hoppats att hon inte skulle ha fel på synen utan att hon "bara" hade skelningen, men det finns ju värre saker. Fast just nu känns detta rätt jobbigt ändå faktiskt. Kan bara hoppas att det försvinner så småningom så hon slipper ha glasögon allt för länge...

Svar på tråden Enl. ortoptist är vår dotter kraftigt översynt, borde vi inte märkt något??