• Fredriks Mamma

BRITAX Multi tech eller Two Way (2,5 åring)

Det är dags för lillebror att få byta bilstol, så vi kommer att köpa en ny till storebror.

Jag tänkte köpa Two Way... men vad är det för skillnad på multitech?

Vad jag har förstått är TW rymligast, men tar mindre plats i bilen?
    Vilken har högst ryggstöd?

• Svar på tråden BRITAX Multi tech eller Two Way (2,5 åring)
  • Lantani

Two wayen kan användas längst, men något mindre ryggstöd, two wayen ä'r mer öppen). Multi-tech har bättre sidoskydd, men tacke vare det så tar axlarna i nackstödet innan stolen egentligen är urvuxen.

Vi har köpt two way till vår son (som är 2 år) nu när lillasyster ska byta från babyskyddet. Hon ska inte byta riktigt än, men hittade two way på erbjudande.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Fredriks Mamma
    Lantani skrev 2010-10-22 18:31:38 följande:
    Two wayen kan användas längst, men något mindre ryggstöd, two wayen ä'r mer öppen). Multi-tech har bättre sidoskydd, men tacke vare det så tar axlarna i nackstödet innan stolen egentligen är urvuxen.

Vi har köpt two way till vår son (som är 2 år) nu när lillasyster ska byta från babyskyddet. Hon ska inte byta riktigt än, men hittade two way på erbjudande.
    Ok. Vad fick ni ge för den?

Här kostar den nu 1995 kr hos babyproffsen.
    Bilia.se ha erbjudande på MT, 2500 kr + 200 kr frakt.
  • Oklok

Multi techen är en riktigt bra stol, höj och sänkbart nackstöd. samma med sidoskydden in- och utfällbara. Rejäl.

Two-wayen är också bra fast saknar dessa finesser.

Så du får låta smaken avgöra.

Att ha i åtanke dock som två olika, oberoende av varandra, barnaffär har sagt till mig när jag valde stol.
    OM du senare ska ha stolen framåtvänd så är det bara multi techen som fungerar bra i praktiken.
    Two wayen är en kanon stol men man ska helst inte ha den framåtvänd.
    Multi-techen fungerar bra att ha framåtvänd, dess nackdel är att den kan bli tung i framåtväntläge vid krock.

• Fredriks Mamma
    Oklok skrev 2010-10-22 20:47:29 följande:
    Multi techen är en riktigt bra stol, höj och sänkbart nackstöd. samma med sidoskydden in- och utfällbara. Rejäl.

Two-wayen är också bra fast saknar dessa finesser.

Så du får låta smaken avgöra.

Att ha i åtanke dock som två olika, oberoende av varandra, barnaffär har sagt till mig när jag valde stol.
    OM du senare ska ha stolen framåtvänd så är det bara multi techen som fungerar bra i praktiken.
    Two wayen är en kanon stol men man ska helst inte ha den framåtvänd.
    Multi-techen fungerar bra att ha framåtvänd, dess nackdel är att den kan bli tung i framåtväntläge vid krock.
    Jag har fått för mig att TW går att ha baklänges längst...
    Visst är det trevligt med finesser, men det är mest användning och att kunna ha den länge bakåt som är avgörande.
    Jag kommer inte att ha samma stol framåtvänd, eftersom det är bäst att inte ha så =)
  • dunderida

Vi har en multi tech och jag köpte den för den har fått bäst i test och dom på babyproffsen sa att det var den bästa stolen vilket jag tycker är det enda som räknas. Jag är hel nöjd med den iaf.

• Oklok

Personligen så tycker jag om multi techen mest.
    I och med det höj- och sänkbara nackstödet så kan man ha den riktigt länge.
    Samma gäller för lite stort barn att man kan fälla in, ut sidorna så det passar barnet bra.

Men two wayen är en riktigt bra stol den med så vågar nog säga att man kan låta sin smak avgöra på båda de stolarna=)

Vågar däremot inte uttala mig om man kan ha two wayen längre bakåtvänd än multi techen för har helt ärligt inte det blekaste=)

• Joico

Jag hade definitivt köpt Two wayen till en 2,5åring. Multi-techen har längre rygg om man mäter, men iomed nackstödet så kan inte ryggens längd utnyttjas till fullo eftersom barnets axlar tar stopp i nackstödet och då är stolen urvuxen. Annars gäller ju regeln att en stol inte är urvuxen förrän 1/3 av huvudet är ovanför kanten (eller viktgränsen uppnådd), o det blir ju liksom omöjligt om axlarna tar stopp.

Så Two way - absolut! Men det är ju också viktigt att stolen passar i bilen, så prova det

• cicci85

Jag köpte multi-tech till min 2-åring, hade en twoway innan men den va med i en krock och skulle bytas. Men jag vet att han kommer att växa ut multi-techen långt innan twowayen och kommer eventuellt köpa en twoway när multi-techen är urvuxen. Vill du bara köpa en tillbakåtvänd stol skulle jag köpa twowayen direkt så att barnet kan åka bakåtvänt så länge som möjligt. Min 5-åring fick inte alls plats i multitechen men hade många centimeter kvar att växa i twowayen! (men växte ur på vikten)

2-åringen sitter mycket bättre i multitechen än vad han gjorde i twoway, vi åker mycket bil så jag vill att de ska sitta bra och kunna sova utan att huvudet hänger ner. 5-åringen huvud hängde dock inte ner när han somnade i twowayen,..

• Fredriks Mamma
    Tack för så många kloka svar!

Det optimala hade kanske varit att ha Multi Tech ett år, och sen byta till Two Way... Men det känns lite onödigt.

Så mitt val faller på Two-Way,,. just för att jag vill ha bakåtvänt länge! Fler av de jag känner vänder framåt vid 2,5-3 år och det är så onödigt!! De vet vad jag tycker, för sånt påpekar jag... när det handlar om säkerhet alltså.

Och då vill ju inte jag vända framåt, bara för att stolen är för liten!

Nackstödet på MT går inte att ta bort va??

Och det där med plats i bilen... vi har en audi A6 avant/kombi, så det finns gott om plats... för det borde väl inte vara några problem?

Har ni några tips om var vi ska sätta stolarna i bilen? Jag och min sambo är långa, 178-180 cm. Så vi vill ju få plats. Är det bästa att ha barnen i bak, eller en i fram och den andra bakom?
  • Joico
    Fredriks Mamma skrev 2010-10-23 10:27:10 följande:
    Tack för så många kloka svar!

Det optimala hade kanske varit att ha Multi Tech ett år, och sen byta till Two Way... Men det känns lite onödigt.

Så mitt val faller på Two-Way,,. just för att jag vill ha bakåtvänt länge! Fler av de jag känner vänder framåt vid 2,5-3 år och det är så onödigt!! De vet vad jag tycker, för sånt påpekar jag... när det handlar om säkerhet alltså.

Och då vill ju inte jag vända framåt, bara för att stolen är för liten!

Nackstödet på MT går inte att ta bort va??

Och det där med plats i bilen... vi har en audi A6 avant/kombi, så det finns gott om plats... för det borde väl inte vara några problem?

Har ni några tips om var vi ska sätta stolarna i bilen? Jag och min sambo är långa, 178-180 cm. Så vi vill ju få plats. Är det bästa att ha barnen i bak, eller en i fram och den andra bakom?
    Nä det håller jag inte med om Det optimala är att köpa en TW, bara. I mina ögon iaf.

Nackstödet går inte att ta bort.
    Det borde inte vara några problem med plats. Men det är ju viktigt att prova ändå.

Hur man placerar stolarna är ganska mycket en smaksak, vad som fungerar bäst. NTF rekommenderar att man ska ha det äldsta barnet fram, dels för att instrumentbrädan tål mer kraft än ett ryggstöd eller ett stödben, men också för att det ofta är mycket mer benplats fram. Men endel tycker det är svårt att hålla sig ifrån barnet och riskerar att tappa koncentrationen på körningen. Medan andra är tvärtom. Så gör som ni tycker känns bäst för er, och också så som stolarna passar bäst. Den ena kanske inte passar så bra fram medan den andra sitter klockrent där. Prova prova
Svar på tråden BRITAX Multi tech eller Two Way (2,5 åring)