• memba

Mjölkproteinallergi

Min son på 4 veckor har sista veckan varit orolig, haft svårt att komma till ro, sovit korta stunder och aldrig mer än 2 timmar, inte nöjd mer än 5 minuter.

Han har dessutom hela ansiktet, hårbotten, nacken, öronen fulla med "utslag", de känns lite upphöjda, se bild.

Igår tyckte jag mig se röda strimmor i bajset.

Jag har fått informerat att det kan vara mjölkproteinallergi. På BVC säger de dock inte att utslagen ser ut som allergi. 

Då jag delammar har jag slutat med mjölkprodukter och då jag ger ersättning så har jag köpt mjölkproteinfri som jag började med igår. Idag, ta i trä, sov han 3 timmar på morgonen, och nu sover han sen ett par timmar tillbaka!

Prickarna är kvar, men inget rött i bajset.

Men om jag nu ska prova en tid, hur länge ska jag prova, för ersättningen kostar skjortan. Tacksam för alla råd och tips i min situation då BVC inte verkar ta mig riktigt på allvar.

• Svar på tråden Mjölkproteinallergi
  • Allergiexperten

Hej!
    Eftersom komjölksprotein är ett starkt protein så kan vissa barn reagera med symtom från huden, dvs eksem, och från magen med diarré och även blodstrimmor i avföringen, barnen kan dessutom får besvär med kräkningar, skrikighet och svårighet att sova.
    En del barn har endast eksem och en del barn endast besvär från magen. Symtomen behöver inte betyda att barnet är allergiskt utan kan betyda tillfällig känslighet.
    Behandlingen är att ta bort mjölken under några veckor för att se om symtomen försvinner. Märker man att barnet mår bra kan man sätta tillbaka normalkosten igen och om då symtomen kommer tillbaka så kan man räkna barnet som känsligt för komjölksprotein. 

En barnläkarkontakt är nödvändig för bedömning av barnets besvär och barnläkaren bedömer också om man kan få modersmjölksersättning på recept. Dessutom får man råd hur länge barnet bör vara utan komjölksprotein. I de allra flesta fall är allergin mot komjölk helt borta vid 2-3 årsåldern.
    Mjölk är en viktig näringskälla så utesluter man mjölk är det viktigt att man ger en fullgod ersättning.
    Jag tycker du ska boka tid hos barnläkare för en bedömning hur ditt barn egentligen mår. Ditt barn verkar ju må bättre när du uteslutit mjölken så i nuläget verkar det vara den han reagerar på.
    vänliga hälsningar Anitha

• memba

Vi har varit i kontakt med BVC och fått Nutramigen utskrivet så nu provar både han och jag utan mjölk för att se!

Tusen tack för hjälpen! 

Svar på tråden Mjölkproteinallergi