• honkie

Pinsamt problem

Tjena!
    vi har precis skaffat en ny bil, eller rättare sagt, min sambo har nyligen skaffat ny bil, en fabriksny skoda yeti. nu är det ju dags att skaffa vinterdäck och tråkigt nog så känner jag att jag måste hjälpa henne då hon inte vet något om bilar. MEN! jag vågar inte erkänna att jag inte heller vet så jävla mycket om bilar. jag har aldrig ägt en och ser inte att jag kommer äga någon egen inom snar framtid. så, nu till mitt problem. hur vet jag vilka jävla däck som passar? och vad betyder siffrorna 215/60R16. om jag skulle ge en riktig jävla gissning så skulle jag gissa på att 215 står för bredden på däcket, 60 står för profilen och 16 för fälgstorleken.

snälla hjälp mig, börjar bli ganska akut.

• Svar på tråden Pinsamt problem
  • Livslugn

Skriv av numren på däcken som sitter på nu och ta med lappen till en firma som säljer däck.

Sättet som vi lever på är vansinne. Och det anses som normalt.
  • honkie

aha! visst fan, där står ju alla siffror som behövs.
    men jag tänkte mest om det bara är EN storlek som funkar eller om man t.ex kan köpa mindre. däcken som sitter på just nu är ganska stora (det blev det stora mega-bling-bling-paketet) och jag tänkte mest att det hade varit trevligt att spara lite pengar på att köpa lite mindre däck.

• HampusPappa
    honkie skrev 2010-10-21 09:18:39 följande:
    Tjena!
    vi har precis skaffat en ny bil, eller rättare sagt, min sambo har nyligen skaffat ny bil, en fabriksny skoda yeti. nu är det ju dags att skaffa vinterdäck och tråkigt nog så känner jag att jag måste hjälpa henne då hon inte vet något om bilar. MEN! jag vågar inte erkänna att jag inte heller vet så jävla mycket om bilar. jag har aldrig ägt en och ser inte att jag kommer äga någon egen inom snar framtid. så, nu till mitt problem. hur vet jag vilka jävla däck som passar? och vad betyder siffrorna 215/60R16. om jag skulle ge en riktig jävla gissning så skulle jag gissa på att 215 står för bredden på däcket, 60 står för profilen och 16 för fälgstorleken.

snälla hjälp mig, börjar bli ganska akut.
    Du kan även ta reda på detta om du har registreringsbeviset.
    Där står även däckdimensionen.

Du har 2,5 av 3 rätt.

215 är bredden i millimeter.
    60 är höjden i förhållande till bredden
    16 är fälgens storlek i tum

Sen kommer det en massa andra saker som är bra att känna till, exempelvis hastighetsklassningen.
    Behöver du inte ett däck som går i 210 km/h (kod H) så kan du troligen köpa ett billigare däck som bara är OK i hastigheter upp till exempelvis 150 km/h.

Läs mer på denna sidan:
    www.dackia.se/Allt-om-dack/dackdimensioner/
  • HampusPappa
    HampusPappa skrev 2010-10-21 12:41:22 följande:
    Du kan även ta reda på detta om du har registreringsbeviset.
    Där står även däckdimensionen.
    Tillägger.
    Du får egentligen inte sätta på andra dimensioner än vad som står på registreringsbeviset.

Sen vad som är bättre och sämre är det säkerligen många åsikter om. Men klart är att smalare däck ger högre tryck/cm2. Minskar risken för vattenplaning (och "snöplaning").

Dock är det alltid bäst att sänka hastigheten vid sämre väglag.
  • abraxe

Tanken är väll att ni skall ha en firma till att bytta däcken med? Så fall är det bara att åka in och prata med dom om vad ni behöver efter era behov. En sak att tänka på är om ni skall köpa ett par extra fäljar för att kunna bytta lättare till våren igen (kostar dock en del) eller om ni bytter däcken som är på fäljarna. 
    En sak du kan kolla är om ni har SM däck eller ej, alltså däck man kan använda året runt. Det skall i så fall stå typ S/M och finnas en snöflinga på däcket, har jag för mig.

Hoppas det hjälper lite

Kolla in lite länkar:
    http://www.trafikverket.se/Privat/Miljo-och-halsa/Dina-val-gor-skillnad/Dackvalet/
     http://sv.wikipedia.org/wiki/Friktionsd%C3%A4ck

Svar på tråden Pinsamt problem