• Anonym (Torr hud!)

1,5 åring med eksem och mycket torr hud

Hej,
    Min son som är 1,5 år har sedan födseln haft mycket torr hud och böjveckseksem i bla. knävecken, på insidan av låren, armarna, handleder och ibland kinder. Vi smörjer honom 2 ggr om dagen med Mildison och Miniderm men det går aldrig bort. Jag hade själv något liknande som barn men mina föräldrar minns inte hur länge. Finns det något annat vi kan prova, tex. någon starkare kortisonkräm, eftersom vi inte ser någon förbättring? Han kliar och river sig tills det blöder och blir sårskorpor. När han var ett par månader gjordes ett allergitest men det visade inte på någon födoämnesallergi.

• Svar på tråden 1,5 åring med eksem och mycket torr hud
  • Allergiexperten

Hej! Visst kan man prova en starkare cortisonsalva men det kräver att läkare bedömer eksemen. Jag tycker det vore bra att visa upp barnet och få en bedömning vilken salva ni behöver använda. Ofta är känslig hud ärftligt och i de flesta fall finns ingen allergi i bakgrunden. Huden brukar bli bättre ju äldre barnet blir, likaså brukar huden bli fin på sommaren och när man badar i saltvatten. Men jag råder er att ta kontakt med läkare och få en bedömning av barnet.
    Vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden 1,5 åring med eksem och mycket torr hud