• Nape

Låter denna vikarie/skola ok?

Jag misstänker att jag blivit stämplad som en "krånglig förälder", så jag vågar inte ifrågasätta så mycket mer om skolan.

Nu är dotterns ordinarie lärare sjuk. Vikarien innan hade "råkat" skälla ut dottern av misstag (hon tog fel), sedan bröt hon tystnadsplikten. Jag ifrågasatte.

Nu har de en ny vikarie. Jag har inte hört så mycket om henne men det som oroar mig är att hon använder facit till att rätta i elevernas läroböcker. Matte förstår jag, man blir snurrig i huvudet av alla siffror men..alltså svenskaboken? Dottern går i tvåan och hade läxa i samma bok och det såg ut ungefär såhär:
    ---------------------------------------------------------

Para ihop orden som rimmar;
    KO, SKO, ROS, AMMA, DOS, SAMMA.

Kan man äta en stek?
    Finns det rutig ost?
    Smakar hallon bra?
    Kommer hösten med regnet?
    -----------------------------------------------------------------------

Vi har också fått flera brev och meddelanden från skolan, alla de innehåller grova stavfel, särskrivningar/hopskrivningar, syftningsfel och problem med när stor bokstav ska användas (ordet "Hamburgare" med stor bokstav, mitt i en mening). Man blir..lätt oroad, speciellt som dottern har svårt för att läsa skriva. Hennes pappa har dyslexi och vi är lite vaksamma ifall dottern kanske har det med.

Bör jag vara orolig eller är jag bara petig?

• Svar på tråden Låter denna vikarie/skola ok?
  • Busbellan

När det gäller att använda facit till att rätta med ser jag inget konstigt med det, går antagligen snabbare att upptäcka om något är fel än om hon skulle behöva läsa alla barnens alla uppgifter.

Däremot tycker jag du har helt rätt som reagerar på hur breven ni får hem är skrivna. En lärare som ska lära ut språket och skrivregler till små barn behöver absolut behärska det själv!

Mamma till Nora, August och Ella
  • Nape

Tack för svaret! Ja, det går kanske enklare med facit, jag har själv inte undervisat på den nivån så jag har ingen susning, kändes bara som så enkla uppgifter.

Det som är mest skrämmande med informationen från skolan är att många av breven är "allmänna", dvs skickade till hela skolan. Man undrar ju när det händer gång på gång- kan ingen lärare på skolan skriva ordentligt? Har de ingen som kan rätta innan de skickar ut? Det sänder ju ut helt fel signaler- "Hej, det är vi somm ska Lära din doter att stavade". *ryser*

(Jag är så knepig att jag tar alla brev, rättar med rödpenna och lägger på hög. När högen blir tillräckligt stor planerar jag att boka in ett möte med rektor.)

• Busbellan

Tycker et låter som en bra idé

Ja, man kan ju tycka att när brev ska skickas ut så bör mer än en person läsa det. Om de nu redan gör så är det ju skrämmande, betyder ju att de är flera stycken som inte kan skriva ordentligt.
    Tycker ändå man borde vara extra noggrann när breven ska skickas ut till föräldrar

Mamma till Nora, August och Ella
  • Kodia

Det går fortare att rätta med facit! Då behöver man inte läsa alla frågorna, utan kollar bara att raden med svar är tex. ja, ja, nej, nej, ja, nej, ja, nej

Angående breven hem håller jag med om att de bör vara rättstavade, även om ett och annat stavfel kan få slinka med. Om det är i varenda brev tycker jag inte att det är ok,

Svar på tråden Låter denna vikarie/skola ok?