• mammaNena

lillkillen för stor för babyskyddet, kan man byta redan?

Igår åkte lillkillen, 5.5 månad 8.7 kg tung, i sin fleece overall i babyskyddet. Vi har en britax stol.
    Han är rätt lång oxå, så vi har fått höja bältena till näst sista justeringen där bak, ni som har en sån, eller sett den, vet ju hur den fungerar, har ju ganska många lägen.
    Jag fick verkligen klämma ner honom i stolen + att armarna fick tråcklas in, för bältena va max ute och det fanns tyvärr inte en cm kvar! och han fick sitta med armarna rakt fram, då han inte fick ner armarna vid sidorna.
    i dag har vi bytt till en annan overall som dels är lite tjockare, men dels är större oxå, har iof inte testat, men jag tror inte han får platts alls längre.

Vi har en acta graco cosmic, som storasyrran använt, som vi nu tänkte ha till lillebror MEN den får ju inte användas innan 9 kg!
    Visst det är bara 3 hg ifrån ungefär. men varför är det just 9kg?  eller är det mer på hur långa alt stabila dom är i nacken?
    Så här kan vi ju inte ha det. vi kan ju inte bli erimiter tills han blir 9 kg, och att köpa ett nytt babyskydd som kanske är lite bredare för att ha i 2 veckor, det är inte ett alternativ!

hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden lillkillen för stor för babyskyddet, kan man byta redan?
  • cicci85

Jag hade för mig att cosmic är godkänd från 0 kg, men hur som helst så spelar det ingen roll att han har några hekton kvar om bältet sitter bra på honom. Så det är bara att byta, det är ju säkrare med den fasta stolen, om du har den bakåtvänt såklart!
    Man bör ju inte använda overall i bilbarnstolen heller, bättre att ha vanliga kläder och en filt över.

• crazy mom

Jag skulle använt acta graco. 9 kg är ett riktmärke. -3hg är ingen stor avvikelse.

Ställ in nya stolen efter din bebis storlek och så har du den naturligtvis bakåtvänd så får din bebis ett bra skydd.

• mammaNena

jo bakåtvänd är ett måste

Får nog se till att montera den nya stolen då istället. känns inget bra att klämma ner honom och han får sitta med armarna rakt fram för att de inte får plats!
    (men inte i dag, i regnet ;)

• 86TiAn82

vi har en acta graco cosmic... den började sonen anvönda strax innan han va 5 månader, då han inte satt bra i babyskyddet + att han satt upp själv på golvet och fick då rekomendationen att han skulle ha en riktig stol.
    och den är från 0 - 25 kg men dom rekomenderar väl inte att dom ska sitta i dom förens dom kan sitta själva (enligt dom på barnens hus här), varför fick jag inte någon riktig förklaring till!

• cicci85
    86TiAn82 skrev 2010-10-18 16:53:54 följande:
    och den är från 0 - 25 kg men dom rekomenderar väl inte att dom ska sitta i dom förens dom kan sitta själva (enligt dom på barnens hus här), varför fick jag inte någon riktig förklaring till!
    det är bara den nyaste (cosmic comfort S) som är godkänd till 25 kg på alla platser, TS stol är bara godkänd till 18 kg i baksätet, men det antar jag att ts redan har koll på
  • 86TiAn82

Ja jag menade då den vi har, den står det 0 - 25 på :)

• mammaNena
    cicci85 skrev 2010-10-18 16:56:33 följande:
    det är bara den nyaste (cosmic comfort S) som är godkänd till 25 kg på alla platser, TS stol är bara godkänd till 18 kg i baksätet, men det antar jag att ts redan har koll på
    precis. på instruktionen på min stol står det från 9 kg!  är modell äldre från 06
  • Joico
    mammaNena skrev 2010-10-18 18:45:27 följande:
    precis. på instruktionen på min stol står det från 9 kg!  är modell äldre från 06
    Står det inte 9 månader då? Asch struntsamma - det går jättebra att byta, precis som de andra sagt klart stackarn inte ska bli nedtryckt i babyskyddet. Egentligen ska man inte använda tjocka kläder i bilstolen, så tänk på det. Ha hellre en varm filt över, när ni knäppt bältet. O så är den bara godkänd till 18kg i baksätet. Hoppas han trivs bättre i den nya stolen!
  • mammaNena

jag fick bytt innan, i regnet
    Satte honom i den och han sken som en sol! har inte hänt förr när man sätter honom i bilen!
    Jo jag vet det där med tjock overall i bilen, men fleece overallen är inte stor, sitter mer som en stoppad korv på honom! Tänkte ju inte att han skulle växa så fort! han har st 80-86 i kläder! så han har redan fått 2 st vinteroveraller och den första är inte använd

• Ejka

Hejsan,

mina barn lämnade babyskyddet redan som fyra månders, då de båda var väldigt långa. Vi köpte Britax Highway och har dem fortfarande, barnen är idag 21 månader. Jag pratade med Babyproffsen, och de sa att det viktigaste var att barnen satt ordentligt. Sedan vid större åldrar, t.ex. som mina, så kan de sitta bakåtvända tills huvudet går en bit över ryggen på stolen, och de kommer sitta med böjda ben länge.

Svar på tråden lillkillen för stor för babyskyddet, kan man byta redan?