Farligt och ge flaska om barnet ligger på magen?
Jag ammar min 3 ½ månaders son på heltid. Han verkar vara inne i en tillväxtperiod just nu, då han äter varannan timme och vaknar väldigt ofta på natten.
Han har dock börjat somna tidigare på kvällen, redan kl.20, annars brukade han somna vid 22-23. Men han vaknar ju desto tidigare första gången pga. det.
När han vaknar, så ger jag honom mat, så somnar han om, och så gör han så där 3-4 ggr per natt från det att han somnar vid 20-tiden, så det är ju inge större problem eller så.
Förr sov han från 22-04/05 (somnade om när han fick nappen) och åt sen vid 6-7 första gången, så man är ju inte riktigt van vid att behöva vakna o ge mat så många gånger.
Vilket som.. Jag har nu börjat ge honom ersättning istället för bröstmjölk innan läggning. Han somnar alltså till flaskmaten istället för bröstet. Brukar alltid få ha honom hos mig vaggandes 30 min innan jag kan lägga ner han i hans säng så han sover för natten.
Anledningen till att jag började ge ersättning var för att jag läst att barn står sig längre på de, och att många testat det just för natten o en del har fått sova hela nätterna.
Min son sover inte hela nätterna, men han sover 5-6 timmar i sträck första sovstunden, och sen sover han 1-3 timmar i sträck fortsättningsvis när han äter från mig.
Jag och min sambo går och lägger oss runt 22-23 på kvällen, och det jag undrar är, är ifall det är farligt att ge flaskan när bebisen sover på magen?
Min son är en numera en magsovare, och jag undrar om det helt enkelt går att ge honom flaskan, så han får äta i sömnen när vi ska lägga oss?
Han suger på napp och kan inte somna utan den, den trillar ut när han somnat, så han brukar ibland fortfarande ha nappen kvar när vi ska lägga oss.
Tänkte om det då går att ta ut nappen och stoppa dit flaskan istället, o "fylla på" så han kanske inte behöver vakna upp hungrig igen redan vid 1-2?
På rygg ska man ju inte ligga o äta i alla fall, det kan man ju förstå att det kanske inte är så skönt att dricka liggandes på rygg, men på mage borde ju inte vara några problem, för skulle det komma upp, så ligger han ju åtminstone inte på rygg så att han skulle få allt kvar i munnen.
Någon som testat eller som ger flaskmat till sitt barn när den sover på mage?