• candlelight

Farligt och ge flaska om barnet ligger på magen?

Jag ammar min 3 ½ månaders son på heltid. Han verkar vara inne i en tillväxtperiod just nu, då han äter varannan timme och vaknar väldigt ofta på natten.

Han har dock börjat somna tidigare på kvällen, redan kl.20, annars brukade han somna vid 22-23. Men han vaknar ju desto tidigare första gången pga. det.

När han vaknar, så ger jag honom mat, så somnar han om, och så gör han så där 3-4 ggr per natt från det att han somnar vid 20-tiden, så det är ju inge större problem eller så.
    Förr sov han från 22-04/05 (somnade om när han fick nappen) och åt sen vid 6-7 första gången, så man är ju inte riktigt van vid att behöva vakna o ge mat så många gånger.

Vilket som.. Jag har nu börjat ge honom ersättning istället för bröstmjölk innan läggning. Han somnar alltså till flaskmaten istället för bröstet. Brukar alltid få ha honom hos mig vaggandes 30 min innan jag kan lägga ner han i hans säng så han sover för natten.
    Anledningen till att jag började ge ersättning var för att jag läst att barn står sig längre på de, och att många testat det just för natten o en del har fått sova hela nätterna.
    Min son sover inte hela nätterna, men han sover 5-6 timmar i sträck första sovstunden, och sen sover han 1-3 timmar i sträck fortsättningsvis när han äter från mig.

Jag och min sambo går och lägger oss runt 22-23 på kvällen, och det jag undrar är, är ifall det är farligt att ge flaskan när bebisen sover på magen?
    Min son är en numera en magsovare, och jag undrar om det helt enkelt går att ge honom flaskan, så han får äta i sömnen när vi ska lägga oss?
    Han suger på napp och kan inte somna utan den, den trillar ut när han somnat, så han brukar ibland fortfarande ha nappen kvar när vi ska lägga oss.
    Tänkte om det då går att ta ut nappen och stoppa dit flaskan istället, o "fylla på" så han kanske inte behöver vakna upp hungrig igen redan vid 1-2?

På rygg ska man ju inte ligga o äta i alla fall, det kan man ju förstå att det kanske inte är så skönt att dricka liggandes på rygg, men på mage borde ju inte vara några problem, för skulle det komma upp, så ligger han ju åtminstone inte på rygg så att han skulle få allt kvar i munnen.

Någon som testat eller som ger flaskmat till sitt barn när den sover på mage?

• Svar på tråden Farligt och ge flaska om barnet ligger på magen?
  • ingensignatur

mina barn har alltid ätit sovandes på rygg, hur ska han lyckas få i sig något liggandes på mage? bara en fundering :) Men om du ger honom mat innan du lägger dig (han kan juh ändå ligga kvar i sängen) så kan du juh vända honom igen sen?

• candlelight

Men det är väl inge svårt att få i sig mat om han ligger på mage? Han ligger ju med huvudet på sidan, och håller man flaskan så ersättningen rinner nedåt, så borde det ju inte vara några problem?

Det går ju när man testar själv i alla fall..

Min son gillar inte att sova på rygg längre, enbart i sin vagn går det bra nu när han fått en leksak att titta på, men han somnar pga. rörelsen. I sin säng har han en sängmobil, men den somnar han inte ifrån utan stirrar så länge det krävs för att man ska ändra läge på honom. :P

Jag får väl testa att få honom att ligga på sidan annars, för jag testade för en stund sen att ge han flaskan när han låg själv i sin säng och han somnade. Så han kanske inte behöver somna hos mig på kvällen om det funkar även då.

• candlelight

Fast nu vaknade han igen.. =( Han sover längst om han får sova på mage.
    Nu sov han i cirka 15 minuter som max.

Han har riktigt korta powernaps under dagen..

• kakmamman
    candlelight skrev 2010-10-18 14:57:45 följande:
    Men det är väl inge svårt att få i sig mat om han ligger på mage? Han ligger ju med huvudet på sidan, och håller man flaskan så ersättningen rinner nedåt, så borde det ju inte vara några problem?

Det går ju när man testar själv i alla fall..

Min son gillar inte att sova på rygg längre, enbart i sin vagn går det bra nu när han fått en leksak att titta på, men han somnar pga. rörelsen. I sin säng har han en sängmobil, men den somnar han inte ifrån utan stirrar så länge det krävs för att man ska ändra läge på honom. :P

Jag får väl testa att få honom att ligga på sidan annars, för jag testade för en stund sen att ge han flaskan när han låg själv i sin säng och han somnade. Så han kanske inte behöver somna hos mig på kvällen om det funkar även då.
    Efter måltiden vill man helst inte ligga på mage om man är proppmätt..anser jag.. min son spyr vid det laget.
    Jag förstår inte varför man ska ligg apå mage och äta när man kan ligga på rygg i famnen..
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • candlelight

Men som jag skrev, han somnar i min famn med flaskan på kvällen, eller vid bröstet och sen brukar han ligga på min mage o bli vaggad till djup sömn, så har han velat bli nattad i cirka 2 månader nu.

Men vi lägger oss ju cirka 2-3 timmar efter honom, och det var då jag tänkte om man skulle ge han flaskan igen, så han kanske inte behöver vakna upp igen så tidigt.
    Jag vill helst inte bära upp honom, utan hoppades på att han kunde äta i sömnen.. typ.

• Agamemnon

Jag tror inte att det är direkt farligt men antagligen obehagligt och besvärligt och jag kan inte se hur han ska ligga på mage och dricka samtidigt. Rent tekniskt alltså.

♥ Olivia 080308 ♥ BF maj 2011 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • kakmamman
    candlelight skrev 2010-10-18 15:05:31 följande:
    Men som jag skrev, han somnar i min famn med flaskan på kvällen, eller vid bröstet och sen brukar han ligga på min mage o bli vaggad till djup sömn, så har han velat bli nattad i cirka 2 månader nu.

Men vi lägger oss ju cirka 2-3 timmar efter honom, och det var då jag tänkte om man skulle ge han flaskan igen, så han kanske inte behöver vakna upp igen så tidigt.
    Jag vill helst inte bära upp honom, utan hoppades på att han kunde äta i sömnen.. typ.
    aaah fast nää, jag hålle inte med =)..
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • La Lola

Varför ska han matas när han sover?Obestämd

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • MalinEddie

Vi matade våra barn i sömnen vilket resulterade i att de började sova längre pass utan mat. Vi tog dock upp de i famnen, matade och la sedan ner dom igen. De vaknade aldrig. Att ligga på mage och äta låter inte speciellt bekvämt.

• candlelight
    MalinEddie skrev 2010-10-18 15:34:55 följande:
    Vi matade våra barn i sömnen vilket resulterade i att de började sova längre pass utan mat. Vi tog dock upp de i famnen, matade och la sedan ner dom igen. De vaknade aldrig. Att ligga på mage och äta låter inte speciellt bekvämt.
    Ok.. Det är det jag vill ha ut av att ge han en gång till. Att han ska sova längre. Men då får jag testa att ta upp honom o ge honom. Hoppas att han ej vaknar. :)
  • kakmamman
    candlelight skrev 2010-10-18 15:40:04 följande:
    Ok.. Det är det jag vill ha ut av att ge han en gång till. Att han ska sova längre. Men då får jag testa att ta upp honom o ge honom. Hoppas att han ej vaknar. :)
    vad gör det om han vaknar egentligen? bebisarna vaknar ungefär 2 gånger per natt fram tills dom e 6.-7 månader (ibland längre men dom behöver näringsmässigt ingen mat på natten efter den åldern)
  • kakmamman

Men du undrar om det är farligt?

Jag kan ju säga att när man t.ex ammar så råder dom att bebisen ska ligga på sidan..inte så att den nästan ligger på mage, utan helst mage mot mage..på sidan. Och det har väl sina anledningar.

Men visst kan du fortsätta mata när bebisen ligger på mage, men jag tror de tär skönare för bebisen att få ligga på rygg alt sidan.. Det är väl för bebisens skull =).och även om bebisen vaknar när du vänder din till sidan, så är väl inte det hela världen!

• candlelight
    kakmamman skrev 2010-10-18 16:20:10 följande:
    Men du undrar om det är farligt?

Jag kan ju säga att när man t.ex ammar så råder dom att bebisen ska ligga på sidan..inte så att den nästan ligger på mage, utan helst mage mot mage..på sidan. Och det har väl sina anledningar.

Men visst kan du fortsätta mata när bebisen ligger på mage, men jag tror de tär skönare för bebisen att få ligga på rygg alt sidan.. Det är väl för bebisens skull =).och även om bebisen vaknar när du vänder din till sidan, så är väl inte det hela världen!
    Jag har aldrig matat honom när han ligger på mage, därför jag skrev detta inlägg för jag ville ha andras åsikt. Jag ammar honom i sängen, båda ligger på sidan, mage mot mage- precis som du skriver. När han får flaska gör vi likadant eller så ligger han i min famn på sidan så vi har mage mot mage så mkt som möjligt, så han får maten i sig maten på bekvämaste sätt.

Anledningen till att jag vill att han ska sova längre, är för att han den senaste tiden sovit dåligt på nätterna o varit svår att få att somna om, vilket resulterar i att han är jättetrött på dagen, men inte lyckas sova nå längre stunder då heller. Han sover i cirka 20 min några gånger under dagen, korta powernaps som verkar hjälpa jämt för stunden, men sen blir han skrikig o trött ganska fort igen.

Läggningen går ganska fort på kvällen, men jag brukar få vara kvar i rummet i cirka 30-45 min efter att jag lagt ner honom i sängen, för han tappar ut nappen emellanåt i samband med att han vänder huvudet o han får panik utan den när han fortfarande inte somnat in djupt.
  • kakmamman
    candlelight skrev 2010-10-18 16:35:21 följande:
    Jag har aldrig matat honom när han ligger på mage, därför jag skrev detta inlägg för jag ville ha andras åsikt. Jag ammar honom i sängen, båda ligger på sidan, mage mot mage- precis som du skriver. När han får flaska gör vi likadant eller så ligger han i min famn på sidan så vi har mage mot mage så mkt som möjligt, så han får maten i sig maten på bekvämaste sätt.

Anledningen till att jag vill att han ska sova längre, är för att han den senaste tiden sovit dåligt på nätterna o varit svår att få att somna om, vilket resulterar i att han är jättetrött på dagen, men inte lyckas sova nå längre stunder då heller. Han sover i cirka 20 min några gånger under dagen, korta powernaps som verkar hjälpa jämt för stunden, men sen blir han skrikig o trött ganska fort igen.

Läggningen går ganska fort på kvällen, men jag brukar få vara kvar i rummet i cirka 30-45 min efter att jag lagt ner honom i sängen, för han tappar ut nappen emellanåt i samband med att han vänder huvudet o han får panik utan den när han fortfarande inte somnat in djupt.
    Jo fast så fungerar bebisar =(
    Sömnträning kan man börja med efter dom är 6 månader..eftersom dom faktiskt ändrar dom där perioderna titt som tätt. Och även om du gör som du gör eller ändrar på det så komemr din bebis fortfarande att göra som dfet passar bäst =)

låt han sova som han gör...det ändras snabbt
  • candlelight
    kakmamman skrev 2010-10-18 16:50:07 följande:
    Jo fast så fungerar bebisar =(
    Sömnträning kan man börja med efter dom är 6 månader..eftersom dom faktiskt ändrar dom där perioderna titt som tätt. Och även om du gör som du gör eller ändrar på det så komemr din bebis fortfarande att göra som dfet passar bäst =)

låt han sova som han gör...det ändras snabbt
    hehe okej :) får väl göra det :)
  • kakmamman
    candlelight skrev 2010-10-18 16:51:32 följande:
    hehe okej :) får väl göra det :)
    Ja =)
    Min son på 7 månader har hoppat i schemat om man säger, vi vet fortfarande inte riktigt om han kommer vakna på natten eller ej =)
    Och ibland sover han 2-3 timmar på dagen och ibland  bara 45 minuter.. Ibland blir han gnällig, ibland övertrött..mestadels är han bara en bebis med olika sovperioder =D kort å gott..
  • candlelight
    kakmamman skrev 2010-10-18 16:57:14 följande:
    Ja =)
    Min son på 7 månader har hoppat i schemat om man säger, vi vet fortfarande inte riktigt om han kommer vakna på natten eller ej =)
    Och ibland sover han 2-3 timmar på dagen och ibland  bara 45 minuter.. Ibland blir han gnällig, ibland övertrött..mestadels är han bara en bebis med olika sovperioder =D kort å gott..
    hehe =P ja, man kan nog aldrig veta säkert. det vet man ju inte om ens egen sömn heller.:)

blev nog bara lite bekväm när melvin sov 22-4/5 o bara ville ha nappen o sov vidare till 6-7 sen igen. :P det var heeelt okej. ;P
  • trolltotten

Bara läst ts. Min 2-månaders sover oxå på mage, och när jag ska sova får hon en flaska på rygg, vänder på henne försiktigt, sen somnar hon om till flaskan..

• candlelight
    trolltotten skrev 2010-10-18 20:47:00 följande:
    Bara läst ts. Min 2-månaders sover oxå på mage, och när jag ska sova får hon en flaska på rygg, vänder på henne försiktigt, sen somnar hon om till flaskan..
    Okej ;)
Svar på tråden Farligt och ge flaska om barnet ligger på magen?