• whabbit

Hyra ut förråd i andrahand? (Bostadsrätt)

Hej,

Har idag ett förråd på 12 kvm men som snart inte längre behövs.
    Vi vill dock inte bli av med förrådet då utrymme verkligen är en brist i Stockholm och har tänkt att
    hyra ut förrådet under maximalt 1-2 år.
    Frågan är, får vi göra det? 
    Det står inget om detta i stadgarna, endast uthyrning av hela lägenheten (som då kräver styrelsens medgivande).

Kan nämnas att förrådet kräver nyckel till port samt gemensamt källarutrymme.

W H Abbit 

• Svar på tråden Hyra ut förråd i andrahand? (Bostadsrätt)
  • Tecken

Det här är en fråga för din bostadsrättsförening. Fråga dem om det är OK.

• whabbit

Givetvis kan jag förstå att de vill veta, men med risk att de säger nej vill jag hellre veta mina rättigheter innan de ändrar stadgarna.

• Tecken

Det tar två stämmor att ändra stagdar, så det görs inte i en handvändning

Vad är det för rättigheter du tror att du har?

• whabbit

Det är det som är frågan, vad för rättigheter har jag (och skyldigheter) i en sådan här fråga.
    T.ex får jag hyra ut ett rum i lägenheten utan styrelsens medgivande (finns krav som måste uppfyllas även där men krasst är det helt ok).
    Men om jag hyr ut hela lägenheten kräver det styrelsens medgivande (enligt stadgar).
    Men hur är det då med ett förråd? 

• Houdini

Kan ju tänka mig att föreningen inte gillar det och hänvisar till något i stadgarn för de inte vill ha okända människor som springer i huset.

Vilket det skulle bli ju och kan tänka mig att de får igenom ett förbud mot att hyra ut förådet av dom orsakerna

• whabbit
    Houdini skrev 2010-10-19 12:09:46 följande:
    Kan ju tänka mig att föreningen inte gillar det och hänvisar till något i stadgarn för de inte vill ha okända människor som springer i huset.

Vilket det skulle bli ju och kan tänka mig att de får igenom ett förbud mot att hyra ut förådet av dom orsakerna
    Det finns inget i stadgarna som stödjer dem och inte blir det inte mycket spring. Har en intressent som kommer gå in två gånger om året (iläggning av båt och upphämtning).

Men som jag tolkar det finns det inget hinder för mig att hyra ut det såvida det inte står något i stadgarna?
  • Kjell2
    whabbit skrev 2010-10-19 23:14:00 följande:
    Det finns inget i stadgarna som stödjer dem och inte blir det inte mycket spring. Har en intressent som kommer gå in två gånger om året (iläggning av båt och upphämtning).

Men som jag tolkar det finns det inget hinder för mig att hyra ut det såvida det inte står något i stadgarna?
    Var lite försiktig här. Kolla t ex regler och förordningar, inte bara stadgar, om tillträde och nycklar. När du t ex kvitterade ut nycklar kan du ha skrivit på något som säger att du inte får läma ut nycklarna till någon annan. Det kan också finnas regler mot att bedriva näringsverksamhet.

Ett sätt att komma runt det här är att du inte hyra ut förrådet eller lämna ut nycklar. Istället låter du din kompis förvara prylar i ditt förråd, ta en mindre avgift av honon och släpper in och ut honom själv de få gångerna han behöver ha tillgång till sina saker.

Kan spontant säga att om jag upptäckte att någon i föreningen hyrde ut uttrymmen i föreningen, lämnade ut nycklar som gav tillgång till trapphus, källare mm skulle inte jag bli överförtjust.

/Kjell
  • Steven01

Vad är du orolig för? Dålig stämning? Om det inte står i stadgarna så kör på. Föreningen har inga andra maktmedel än att tvinga dig att sälja och det kommer inte ske. Men på din fråga tolkar jag det som att du oroar dig för stämningen mer än om du bryter mot reglerna.

Svar på tråden Hyra ut förråd i andrahand? (Bostadsrätt)