whabbit skrev 2010-10-19 23:14:00 följande:
Det finns inget i stadgarna som stödjer dem och inte blir det inte mycket spring. Har en intressent som kommer gå in två gånger om året (iläggning av båt och upphämtning).
Men som jag tolkar det finns det inget hinder för mig att hyra ut det såvida det inte står något i stadgarna?
Var lite försiktig här. Kolla t ex regler och förordningar, inte bara stadgar, om tillträde och nycklar. När du t ex kvitterade ut nycklar kan du ha skrivit på något som säger att du inte får läma ut nycklarna till någon annan. Det kan också finnas regler mot att bedriva näringsverksamhet.
Ett sätt att komma runt det här är att du inte hyra ut förrådet eller lämna ut nycklar. Istället låter du din kompis förvara prylar i ditt förråd, ta en mindre avgift av honon och släpper in och ut honom själv de få gångerna han behöver ha tillgång till sina saker.
Kan spontant säga att om jag upptäckte att någon i föreningen hyrde ut uttrymmen i föreningen, lämnade ut nycklar som gav tillgång till trapphus, källare mm skulle inte jag bli överförtjust.
/Kjell