Amma eller inte amma
Jag har verkligen börjat funder på om jag vill amma mer. Min son är snart 1 månad. Jag har alltid haft inställninge att jag ska amma honom tills han är 6 månader men det var innan han föddes. Nu känner jag mig så låst att han hela tiden ska vara beroende av mig att få mat, speciellt när han ammar så ofta. Samtidigt är jag rädd för att ångra mig om jag slutar amma och börjar med ersättning. Har pumpat ut mjölk vid 3 tillfällen då jag velat vila och sonens pappa har då gett honom mat. Det har varit skönt men det här med att pumpa är ett sådant projekt.
Jag kan också bara ligga och amma. Har försökt sitta men det krävs många kuddar och en ammningskudde för att få det att funka. Omständigt. Men det kanske man lär sig med tiden och då sonen blir lite stadigare i kroppen.
Jag vet verkligen inte vad jag vill. Har funderat på att börja ge honom ersättnings som sista nattmål i hopp om att han ska sova lite längre det första passet.
Jag kan tycka det är mysigt att amma ibland. De gånger vi ligger på soffan och jag kan se på tv och han får ett bra grepp och äter i lugn och ro. Andra gånger tycker jag det är jobbigt, speciellt på natten. Han ligger och fäktas med armarna och sparktar med benen ibland. Nu på sistone har han också haft väldigt svårt att få ett bra grepp och det "smackar" vid varje sug han tar och han sväljer då mycket luft och det känns obehagligt i bröstvårtan.
Jag väger fördelar och nackdelar men kommer inte fram till nåt beslut. Har en kompis som gett flaska åt alla sina 3 barn efter max 1 månads ammning. Hon ser bara fördelar med flaska. Har en syster som ammat sin dotter väldigt länge och hon ser bara fördelar med att amma.
Vad tycker ni. Ni som börjat ge flaska känner ni att det är lättare eller mer omstädigt. Speciellt på natten. Hur reagerade era barn på att byta till ersättning? Problem med magen eller andra problem?
Sen det här med immunförsvar och allergier. Är det verkligen SÅ viktigt att barnet ammar. Jag har ju ändå gett honom 1 månad med bröstmjölk och jag kommer väl kombinera ett tag om jag bestämmer mig för att gå över till flaska.
Alla råd, tips och åsikter är varmt välkommna.