• Chappen

Hur lever ni med snittet den första tiden som har mer än ett barn

Hejsan

Hur ser er vardag ut som har 2 barn eller fler och är snittade. Jag har en son på 2 år och en nyfödd och jag undrar hur Ni klarar er vardag med tanke på att man inte för lyfta mer än 5 kg dem 2 första månaden. Ibland är man ju tvungen att lyfta 2-åringen, vilket kan kännas i snittet och man blir lite orolig.  behöver lite tips tack på förhand 

• Svar på tråden Hur lever ni med snittet den första tiden som har mer än ett barn
  • mammamadeleine

Min pojk fyllde 2 en månad efter lillebror kom ( stora tjejen var 7) Och det gick väldigt bra, nu hade jag ju pappan hemma första veckorna men jag var ensam med alla barnen några dagar oxå. När han ville bli buren satte jag mig på golvet med honom, när det var blöjbyte fick han "klättra" upp på skötbordet själv på en pall, vilket han tyckte var hur roligt som helst! Man få hitta på egna små lösningar för att få det att funka! Men det är inte 2 månader utan 2 veckor man inte får lyfta tungt på, sen ska man väl inte överdriva efter 2 veckor men ja lyfte 2 åringen efter ca 3-4 veckor! ( nu blev iof mitt snitt infekterat, men inte pga jag lyfte, så mitt sår var inte helt läkt förrän efter drygt 8 veckor) Men det känner du ju själv när du orkar och ditt sår har läkt!

Meja 3/7-03 Eddie 9/7 -08 Sebastian 16/6 -10
  • Superhero

jadu jag hade knappt klarat mig utan maken hemma veckorna.....

menmen den stora lär sig snabbt att mamma helt enkelt inte kan. och förstår att mamma har ont i magen. sen känner man bit för bit att det funkar. först bara väldigt kontrollerade, raka lyft. sedan mer och mer.
    och planera allt man gör typ bvc med två barn o åka bil dit.....otänkbart eftersom man inte kan lyfta in i bilen. får maken ta hand om ena den timmen.

efter typ två månader var jag nog rätt ok. minns iaf att jag tränade då så helt förstörd lär jag ju inte varit.

• eilien
    mammamadeleine skrev 2010-10-18 20:32:34 följande:
    Men det är inte 2 månader utan 2 veckor man inte får lyfta tungt på, sen ska man väl inte överdriva efter 2 veckor men ja lyfte 2 åringen efter ca 3-4 veckor! ( nu blev iof mitt snitt infekterat, men inte pga jag lyfte, så mitt sår var inte helt läkt förrän efter drygt 8 veckor) Men det känner du ju själv när du orkar och ditt sår har läkt!
     Det är 8 veckor som man inte få lyfta tungt sa de till mig iaf när jag snittades för 2 år sen.
  • sarasol

Och till mig sa dom 12 veckor! Detta var i år.
    Läkare säger så olika, märkligt. 

• skruttis77

6 veckor stod det i mitt info blad, men samtidigt så sa läkaren att magen spricker ju inte så visst kunde jag leka och lyfta min 4 åring försiktigt ( en 4 åring behöver man ju iof inte lyfta)

Efter 2 v var jag ensam med barnen och var tvungen att fixa dagis hämtning och lämning så då varjag tvungen att bära bebis i bilstol, det gick bra.

• Hanna36

2-åringen lär sig snabbt att du inte kan lyfta om du förklarar varför! Sätt dig ner och låt barnet klättra upp i ditt knä istället för att bära...
    Du ska helst inte bära tyngre än bebisen, för risken bråck å annat otrevligt ökar om du gör det!

~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden Hur lever ni med snittet den första tiden som har mer än ett barn