• Alicepappa

Vi vill ha lägenhet men vet inte riktigt hur vi ska gå tillväga

Hejsan har tittat omkring lite internet men inte hittat det svar jag letat efter så skapade ett konto här för att hoppas på ett seriöst svar.

Kan börja med att berätta vem jag är. Jag är en 18årig kille som bor i Borås tillsammans med min Flickvän 17år och vår dotter 7 månader.
    Just nu så pluggar jag på gymnasiet och min flickvän är föräldra ledig men ska sedan börja studera igen.
    Vi bor tillsammans men har ingen egen lägenhet utan vi bor 2 veckor hemma hos hennes föräldrar och 2 veckor hemma hos mina föräldrar vilket fungerar jätte bra. Vi är hur välkommna som helst och skulle säkert kunna bo kvar såhär i flera år men saken är den att vi börjar tröttna lite. Tanken på att vi kanske borde skaffa en lägenhet har kommit upp ett par gånger då vi inte tycker det är bra för oss eller för dottern att flytta omkring så som vi gör..

Vi har därför beslutat oss att kolla vidare på hur vi kan göra med bidrag osv för att få ha en lägenhet tillsammans med vår dotter. men fattar inte riktigt hur vi ska gå tillväga.

FInns det någon som känner igen vår situation så blir vi väldigt tacksamma på svar hur ni tycker vi ska göra. Och egna erfarenheter är varm välkommna

• Svar på tråden Vi vill ha lägenhet men vet inte riktigt hur vi ska gå tillväga
  • tessilus

gå klart skolan är mitt råd. många bor faktiskt hemma till de går ut gymnasiet o det är inget konstigt med det. er dotter mår bra bara hon har er båda vid sin sida ju längre ni bor kvar ju bättre är det för er dotter då ni har bättre ekonomi att bo hemma än i eget

• Alicepappa
    tessilus skrev 2010-10-17 15:28:05 följande:
    gå klart skolan är mitt råd. många bor faktiskt hemma till de går ut gymnasiet o det är inget konstigt med det. er dotter mår bra bara hon har er båda vid sin sida ju längre ni bor kvar ju bättre är det för er dotter då ni har bättre ekonomi att bo hemma än i eget
    Jo självklart men det skulle ta mig cirka 3 år tills att jag är färdig utbildad och är ute och jobbar och det är det som känns lite jobbigt med att bo hemma tills dess. Tänk dig själv en situation där du måste flytta fram och tillbaka 2 gånger i månaden. Du ska ha med dig barnkläder, Blöjorna, Maten, Dina egna kläder, Din dator så du kan studera, ja och massa mera det är det som gör det så jobbigt. att behöva få med sig allt varje gång
  • cicci85

Jag tror det blir svårt att få några bidrag för att kunna flytta hemifrån. Era föräldrar är ju skyldiga att betala för ert uppehälle så det blir antagligen så att de får betala lägenhet och allt runt det.

• Levia

De flesta (alla) hyresvärdar har 18 års gräns, ta ett/flera extra jobb...visa att ni har dessa- och att ni får ihop till det som behövs för att klara er per månad.

Får du ta studielån nu, eller dröjer det ett tag?

Du skriver:
    "Tänk dig själv en situation där du måste flytta fram och tillbaka 2 gånger i månaden. Du ska ha med dig barnkläder, Blöjorna, Maten, Dina egna kläder, Din dator så du kan studera, ja och massa mera det är det som gör det så jobbigt. att behöva få med sig allt varje gång"

Det är inte en situation som andra har försatt er i.
    Det är ni som har avlat barn och får ta erat ansvar gentemot er själva och det regelverk som finns.

Ni får slåss för att bli undantagna det regelverket annars.

• Alicepappa
    Levia skrev 2010-10-17 15:56:29 följande:
    De flesta (alla) hyresvärdar har 18 års gräns, ta ett/flera extra jobb...visa att ni har dessa- och att ni får ihop till det som behövs för att klara er per månad.

Får du ta studielån nu, eller dröjer det ett tag?

Du skriver:
    "Tänk dig själv en situation där du måste flytta fram och tillbaka 2 gånger i månaden. Du ska ha med dig barnkläder, Blöjorna, Maten, Dina egna kläder, Din dator så du kan studera, ja och massa mera det är det som gör det så jobbigt. att behöva få med sig allt varje gång"

Det är inte en situation som andra har försatt er i.
    Det är ni som har avlat barn och får ta erat ansvar gentemot er själva och det regelverk som finns.

Ni får slåss för att bli undantagna det regelverket annars.
    Ja fast jag försökte innan att både Jobba och Gå i skolan samtidigt som man har massa studier att ta hemma och då slog man bara sig själv i ansiktet det blir för mycket helt enkelt. och det som du sa i slutet, Ja sa inte att det var en situation inte vi satt oss i för det har vi och vi har andra alternativ men det jag ville fråga om här var Bidrag inte något annat. 
  • tessilus

förstår att det må va pest o pina för er men försök att tänka på alla år ni kommer att bo själva sen. bättre att få en bra start än en halvdann.

annars, kan inte nån av era föräldrar stå för ett kontrakt då? kanske hjälpa er med lite pengar varje månad till du gått ut skolan? jag tycker inte heller du ska jobba extra, bättre att fokusera på studierna o familjen o det är just därför jag tycker ni ska fortsätta bo hemma så ni slipper slita så hemkt.

• Alicepappa
    tessilus skrev 2010-10-17 19:06:24 följande:

förstår att det må va pest o pina för er men försök att tänka på alla år ni kommer att bo själva sen. bättre att få en bra start än en halvdann.

annars, kan inte nån av era föräldrar stå för ett kontrakt då? kanske hjälpa er med lite pengar varje månad till du gått ut skolan? jag tycker inte heller du ska jobba extra, bättre att fokusera på studierna o familjen o det är just därför jag tycker ni ska fortsätta bo hemma så ni slipper slita så hemkt.

Jo våra föräldrar vill gärna hjälpa oss med ekonomi men det är så svårt att hitta en billig lägenhet vi har hittat en Trea för 4200kr Hyra och vi diskuterar om den just nu eftersom att det skulle blivit 2100kr ifrån båda boendena varje månaden vilket jag tycker blir mycket extra för dom men dom verkar vella göra det ändå
  • tessilus

bara tacka o ta emot all hjälp man får av sina nära men en trea e stort. vi bor 2 vuxna o 2 barn i en 2a ni klarar er på en 2a gott o väl.

Svar på tråden Vi vill ha lägenhet men vet inte riktigt hur vi ska gå tillväga