• Anna83a

Ni som ger ersättning...se hit!

Jag har helammat i lite mer än 3 månader men har nu tänkt att börja trappa ner o ge ersättning vissa mål istället. Enligt texten på förpackningen så ska man först koka upp vatten, sen vänta på att det svalnar till 40-45 grader o sen hälla i det i flaskan o blanda med pulvret. Detta känns väldigt krångligt tycker jag. Lilltjejen äter ju inte på bestämda tider o är hon hungrig så vill hon ha mat direkt o inte vänta på att jag ska koka o låta vatten svalna osv. Hur gör ni?? Kan man värma i micron? Ska man isf blanda pulver o vatten innan man värmer?
    Försökte fråga på bvc sist jag var där men hon kunde inte förstå varför jag ville trappa ner så hon sa bara att det där kan vi prata om när hon blir äldre.
    Hoppas på svar från er istället =)

• Svar på tråden Ni som ger ersättning...se hit!
  • Finesse

Vi värmde vatten i vattenkokaren.. sen tog jag det vattnet och ställde i kylskåpet så det blev kallt.. sen när hon skulle äta blanade jag ihop ersättning och värmde den i micron.. Men eftersom hon kräktes så mkt så började vi ta uppkokat vatten och röra om i panna och värma på spisen istället. Då blev det inga luftbubblor i flaskan från att man skakat den.

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • La Lola

Tar kallt vatten från kranen, värmer till ättemp (fisljummet i Heddas fall), häller i pulver, skakar, serverar.
    Klart!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • SilverEmma

Har du kommunalt vatten så kan du ta kallvatten direkt från kranen, micra till ättemperatur och sen i med pulvret.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • SilverEmma
    La Lola skrev 2010-10-17 14:37:28 följande:
    Tar kallt vatten från kranen, värmer till ättemp (fisljummet i Heddas fall), häller i pulver, skakar, serverar.
    Klart!
    Var sjutton kom du ifrån??
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • La Lola
    SilverEmma skrev 2010-10-17 14:39:55 följande:
    Var sjutton kom du ifrån??
    Kyss
  • Tida77

Vi har värmt i vattenkokaren till 40 grader, hällt ner pulver, skakat och så är det klart. Har också haft varmt vatten i termos när vi ska iväg eller på natten.

Nästa barn kommer jag inte göra så med, då kommer jag koka upp vatten och förvara i flaska i kylskåpet och sedan värma. (eller koka upp innan och sedan hälla i termos när det är lagom temp) Då går det fort, men det är ändå kokat...

• Tida77

Ett annat tips är att koka upp vatten och förvara kallt i kylskåpet. Koka upp hälften av mängden du behöver från kranen och späd med det kalla från kylen. Du får snabbt in snitsen med hur mycket varmt/kallt du ska ta för att det ska bli lagom varmt på en gång. Det går snabbt att blanda, men allt vatten är kokat...

• La Lola
    Tida77 skrev 2010-10-17 15:02:31 följande:
    Ett annat tips är att koka upp vatten och förvara kallt i kylskåpet. Koka upp hälften av mängden du behöver från kranen och späd med det kalla från kylen. Du får snabbt in snitsen med hur mycket varmt/kallt du ska ta för att det ska bli lagom varmt på en gång. Det går snabbt att blanda, men allt vatten är kokat...
    Fast man måste inte koka om man har kommunalt vatten poängterar jag
  • clembke

Pratade om detta på vår senaste föräldrarträff o det är som La Lolas skriver, har man kommunalt vatten så behöver man inte koka det.
    Jag kokade aldrig till min son. Tog vatten från kranen o värmde i micron. Gör likadant nu med vällingen.

• Finesse
    La Lola skrev 2010-10-17 15:05:21 följande:
    Fast man måste inte koka om man har kommunalt vatten poängterar jag
    Man får väl göra som man vill.. jag kokar upptill 4 månaders ålder.. sedan tar jag direkt från kranen.. så har jag läst och lärt mig å jag lär göra precis samma sak till denna bebis.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
Svar på tråden Ni som ger ersättning...se hit!