• Lillajag1979

Dålig mage väldigt länge...

Hej!

Jag har en liten kille på 1½ år. Nu är det så att han har varit dålig i magen i över 1 månad.(2-6 bajsblöjor/dag , löst och slemmig avföring) Jag har varit i  kontakt med bvc om det och sköterskan tyckte att vi kunde prova att utesluta laktos och se om det blev någon förbättring. Dagen efter så var det  bättre. Men sen ett par dagar efter det så blev det sämre igen. Jag har funderat på att prova att utesluta gluten. Men kan det nu ta tid innan magen ställer om sig och återhämta sig? Har hållt på med laktosfritt i ca 2 veckor. Och denna utredning, kan man inte kolla via blodet om barnet har allergi??

Mvh

Sofie

• Svar på tråden Dålig mage väldigt länge...
  • Allergiexperten

Hej! Många gånger kan barn få övergående diarré efter maginfluensa och därefter kan man få en övergående känslighet för mjölk. Jag förmodar att ni fick rådet att utesluta/minska ordentligt på mjölk och inte bara att prova laktosfritt. 
    Stor mängd välling och fullkorn kan också göra att barn får diarré och därför bör man minska framförallt fullkornsprodukter om barnet har lös avföring.
    Att som förälder utesluta olika typer av mat är inte bra, risken blir att man till slut inte vet vad barnet tål och inte tål. Barn mår bäst av att äta normalkost och om de av någon anledning inte klarar detta bör man kontakta barnläkare för utredning. Följer ditt barn tillväxtkurvan så behöver du nog inte vara så orolig. Jag skulle råda dig att i första hand minska välling och fullkorn radikalt och se vad som händer, om magen stabiliserar sig sätt försiktigt tillbaka normalkost igen.
    Fortsätter diarré och ditt barn inte växer bra så ta kontakt med barnläkare.
    Vänliga hälsningar Anitha

• Lillajag1979

Men han har inte fått någon fullkorn på dessa 2 veckor eftersom att magen är som den är. Och det är fortfarande ingen förbättring.

Mvh

Sofie

Svar på tråden Dålig mage väldigt länge...