• keya12

PCOS och ingen mens

Sambon och jag har börjat prata om barn och jag har PCOS. Jag får sällan mens. I 3 år åt jag cerazette, men slutade i våras. Med cerazette fick jag inga blödningar förutom när jag slarvade. Då kom blödningen som ett brev på posten.

Jag undrar lite över hur ni tror mina chanser till att få barn ser ut. Jag vet ju att ingen kan veta, men det bådar väl inte gott att jag får mens så sällan (såhär var det innan cerazette också, att jag fick vänta 6-9 månader mellan menstruationstillfällerna). Idag skyddar vi oss med kondom, men jag undrar om det över huvudtaget finns någon anledning att skydda oss (vi vill inte börja försöka få barn riktigt än).

Hur har ni som har så glesa mensturationer lyckats få barn? Har ni lyckats alls?

• Svar på tråden PCOS och ingen mens
  • Yrja M

Rent statistiskt tar det ju längre tid att bli gravid om man ägglossar sällan men det KAN ju också gå fort så det är väl bra att ni skyddar er tills ni känner er redo. Men om jag vore du så skulle jag inte vänta alltför länge. Jag vet inte hur lång tid det tar att bli gravid men om man tänker på att det i sitt tar7 mån att bli gravid för "friska" par så kan man ju tänka sig att det tar mycket längre än så för oss med glesare ägglossning. Sen verkar det ju som att många har behövt medicinsk hjälp som tex pergotime och ivf för att bli gravida.

• keya12

Tack för ditt svar! Jo det är ju detta som gör att jag känner mig frustrerad. Att det alltså tar tid och att jag inte vet hur mycket hjälp vi kommer att behöva. Jag längtar så efter ett litet barn och att vänta bara på att få starta känns så jäkla dumt när jag "vet" att det kommer att ta lång tid. I dagsläget är både sambon och jag studenter, men sambon blir klar i januari och jag i juni. Det är just detta som ställer till det, att vi (och framförallt han) vill vänta MINST 1 år till innan vi börjar försöka.

• Yrja M

Tänk bara på att ifall ni behöver hjälp så ska man oftast ha försökt 1-2 år innan man får påbörja fertilitetsutredningen. Nu är ni säket fortfarande unga och behöver egentligen inte stressa men det kan ju ändå vara bra att börja fundera på barnskapandet. Kanske det är lika bra att börja försöka nu och "riskera" att det kommer lite tidigare än ni har tänkt än att vänta och riskera att det blir mycket senare än vad ni önskar? Särskilt om ni har tänkt ha flera barn så är det bra att börja i tid.

• Steffi

Jag har samma problem. Hade ingen egen äl o väldigt sällan mens. Fick hjälp m älsprutor och i dag har jag tre små. Sista kom dock till spontant på den första egna äl på 9 år!!

• keya12

Mollina: Jo det är lite så jag tänker också. Att om vi började försöka nu och det mot förmodan blev ett barn så skulle ju jag se det som vårt lilla mirakel. Visst kunde den ekonomiska situationen se bättre ut, men han kommer ju snart ut i arbete så jättefattiga skulle vi ändå inte vara. Men att samtidig så har man då i alla fall börjat och så blir det inte så långt tills vi kan få hjälp. Men jo vi är unga, 25 år båda två.

Streffi: Vad roligt att höra att det kan gå bra även för de som har mens och äl så sällan :)

• Treasures

Jag har bara mens 1-2 ggr per år naturligt, och då tror jag att jag har ÄL innan...mkt takar för det iaf. För oss tog det nästan två år att bli gravida, och då ett år med behandling i form av Pergotime och Metformin.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • keya12

Treasures: Tack för ditt svar! Som jag förstår det så är det så att de av oss som har såpass glesa menstruationer brukar även ha svårare att få till det. Jag har nästan helt tappat hoppet om att få ett barn helt utan hjälp. Hur var det med behandligen? Hade pergotime och metformin mycket biverkningar hos dig? Hur var förhållandet med din sambo under tiden? När fick du din diagnos? Innan eller efter att ni börjat försöka få barn?

Jag har ju egentligen "alltid" vetat att det skulle bli svårare, men det är först nu som jag börjat läsa på mer och förstått att det kan bli riktigt svårt och frustrerande.

• LiselottePCOS

Frågan är om du inte redan nu kan få medcin som framkallar mens även om du inte just nu vill blir gravid. 

När en kvinna  med PCOS inet har mens beror det på att ägglossning uteblivit som normalt skulle ha gett gulkropp som ger gulkroppshormon som får slemhinna att växa till och välkomna ett ägg, reglerar också längden på mens.  Kvinnor med PCOS har  för det mesta normal till hög produktion av  östrogen konstant (se Jan holtes föreläsning) som   bygger upp livmoderslemhinnan . När slemhinnan blir mycket tjock kan gen blödning komma utan förvarning och vara riklig samt lång, kallas tekniskblödning.

Det är inte bra att gå år ut och in utan mens ( om man inte vet att det beror på p-piller eller hormon spiral)  . Du kan ringa gyn och höra om det inte kan vara aktullt med provera, gulkroppshormon, var tredje månade eller varje månad i ditt fall. Det är bra att ha mens minst var tredje månad vid PCOS då det skyddar mot ev cancer i livmoder slemhinnan som kan bildas om en kvinna inte blödit på länge.

Mensen kan vara helt försvinna med om man har högt prolaktinvärde och PCOS då behövs anan behndling och det kan ta tid innan hormronbalansen är bra och mens kommer av sig självt och kvinna blir gravid.

Jag hade ingen mens alls när jag fick diagnosen, men högt prolaktin ,det tog 4 månader så hade jag lyckast få ägglossning och vart gravid, fast det vart missfall.

• keya12
    LiselottePCOS skrev 2010-10-23 17:16:45 följande:
    Frågan är om du inte redan nu kan få medcin som framkallar mens även om du inte just nu vill blir gravid. 

När en kvinna  med PCOS inet har mens beror det på att ägglossning uteblivit som normalt skulle ha gett gulkropp som ger gulkroppshormon som får slemhinna att växa till och välkomna ett ägg, reglerar också längden på mens.  Kvinnor med PCOS har  för det mesta normal till hög produktion av  östrogen konstant (se Jan holtes föreläsning) som   bygger upp livmoderslemhinnan . När slemhinnan blir mycket tjock kan gen blödning komma utan förvarning och vara riklig samt lång, kallas tekniskblödning.

Det är inte bra att gå år ut och in utan mens ( om man inte vet att det beror på p-piller eller hormon spiral)  . Du kan ringa gyn och höra om det inte kan vara aktullt med provera, gulkroppshormon, var tredje månade eller varje månad i ditt fall. Det är bra att ha mens minst var tredje månad vid PCOS då det skyddar mot ev cancer i livmoder slemhinnan som kan bildas om en kvinna inte blödit på länge.

Mensen kan vara helt försvinna med om man har högt prolaktinvärde och PCOS då behövs anan behndling och det kan ta tid innan hormronbalansen är bra och mens kommer av sig självt och kvinna blir gravid.

Jag hade ingen mens alls när jag fick diagnosen, men högt prolaktin ,det tog 4 månader så hade jag lyckast få ägglossning och vart gravid, fast det vart missfall.
    Tack för ditt svar! Jag kollade faktiskt på Jan Holtes föreläsning på nätet och ringde i veckan till gyn för att de ska ta ett cellprov (är 25 år gammal, men blev aldrig kallad) och även få tid för att prata mer om detta med PCOS och hur vi ska gå tillväga när vi ska börja försöka, vilket vi tänkt börja med under första tre månaderna av nästa år (då är sambon klar med sina studier och har förhoppningsvis börjat jobba). Samt att jag också tog upp detta med att jag var lite orolig över eventuella cellförändringar i och med att jag inte blött alls på ca. ett år. När jag stod på cerazette fick jag ibland små blödningar om jag råkat slarva men sen jag slutade har jag inte fått något alls.

Men vad skönt att höra att det ändå gick så fort för dig. Beklagar dock att du fick missfall.
  • LiselottePCOS

det är många år sedan  allt detta hände i mitt liv. Just nu är det inte alls aktuellt med barn.  Är 43 år, fick en son 1989.  Sedan att det inet vart syskon beror  nog mer på annat än PCOS. Vart förlöst med  akutkejarsnitt och fick sammanväxtninagr i livmoder såkallast aschemanssyndrom.

De cellförndringar som de kan hitta vid cellprov (som kvinnor blir kallade till )är de som är på livmoderhalsen och  livmoder tappen.  Läakre  kan inte ta cellprov inne i livmodern  vid den här typen av cellprovtagning. För att ta cellprov inne i livmoderslemhinnans delar måse läkare  göra hysteroskopi  (i lokalbedövning eller tom narkos)inget som görs som rutinprov. Jag fick göra hysteroskopi när de upptäkte samman växtningarr  i min livmoder, tekniken har blivit mer utveckald och förfiand sedan dess.

Prolaktinet har jar däremot probelm med då och då och då hoppar mensen eller uteblir några månder  som för det mesta är  regelbunden och jag märker tydligt av när det är ägglossning, , kan dock inte blir gravid pga sammanväxtningarna i livmodern. tar inga homoner, bara Metformin då jag är överviktig och hsr vägt mer.

Håller tumamarna att du ska hitta en läkare som  du får föroende för och är lätt att prata med.

• ArtISkin

Jag har PCO och har precis avslutat en kur med Provera som jag gått på från och till i 3 månader. Men jag tror inte det kommer någon ägglossning nu heller. Jag har haft mens kanske 3 gånger totalt i år. Känns ganska hopplöst. Är det inte meningen att man ska få mens direkt när man slutar med Provera? Jag har haft 3 uppehålla under min behandling på 2 veckor i taget men inte fått någon mens då heller.

Vad är nästa steg =/

• Treasures
    keya12 skrev 2010-10-23 17:02:48 följande:
    Treasures: Tack för ditt svar! Som jag förstår det så är det så att de av oss som har såpass glesa menstruationer brukar även ha svårare att få till det. Jag har nästan helt tappat hoppet om att få ett barn helt utan hjälp. Hur var det med behandligen? Hade pergotime och metformin mycket biverkningar hos dig? Hur var förhållandet med din sambo under tiden? När fick du din diagnos? Innan eller efter att ni börjat försöka få barn?

Jag har ju egentligen "alltid" vetat att det skulle bli svårare, men det är först nu som jag börjat läsa på mer och förstått att det kan bli riktigt svårt och frustrerande.
    Jag var svårstimulerad med pergotime, det krävdes trippeldos och metformin för att ens få ÄL, men på andra försöket då jag väl fick ÄL så blev jag gravid. Hade eg inte så mkr biverkningar av medicinerna, men man mådde ju rätt dåligt psykiskt av hela barnlöshetsgrejen. Vårt förhållande var nog bättre än någonsin innan, han stöttade och peppade och var verkligen hur bra som helst. och det har fortsatt vara jätte bra även efter att dottern föddes. Vi är mkt mer öppna mot varandra och så. Jag fick min diagnos några år innan och åt Diane fram till dess att vi bestämde oss för att försöka få barn. Så jag visste ju precis som du att det sannolikt skulle bli svårt, men samtidigt så är ju oddsen goda för oss med PCO's med lite hjälp på vägen.

Ska snart till läkaren för att kolla hur allt ser ut nu och prata om vad jag ska ha för behandling. Vill inte bli gravid igen nu, men vill samtidigt optimera chanserna att bli det då vi vill ha syskon. Har inte haft varken ÄL eller mens sedan förlossningen och nu är det snart fyra månader sedan jag slutade amma. Ringde KK redan i augusti, men har inte fått tid dit förrän i november.
    Blev visst lite annat svammel nu med....men, men.....

Lycka till när det blir dags, du ska se att det kommer att gå bra för er med!
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • keya12
    LiselottePCOS skrev 2010-10-23 20:22:02 följande:
     det är många år sedan  allt detta hände i mitt liv. Just nu är det inte alls aktuellt med barn.  Är 43 år, fick en son 1989.  Sedan att det inet vart syskon beror  nog mer på annat än PCOS. Vart förlöst med  akutkejarsnitt och fick sammanväxtninagr i livmoder såkallast aschemanssyndrom.

De cellförndringar som de kan hitta vid cellprov (som kvinnor blir kallade till )är de som är på livmoderhalsen och  livmoder tappen.  Läakre  kan inte ta cellprov inne i livmodern  vid den här typen av cellprovtagning. För att ta cellprov inne i livmoderslemhinnans delar måse läkare  göra hysteroskopi  (i lokalbedövning eller tom narkos)inget som görs som rutinprov. Jag fick göra hysteroskopi när de upptäkte samman växtningarr  i min livmoder, tekniken har blivit mer utveckald och förfiand sedan dess.

Prolaktinet har jar däremot probelm med då och då och då hoppar mensen eller uteblir några månder  som för det mesta är  regelbunden och jag märker tydligt av när det är ägglossning, , kan dock inte blir gravid pga sammanväxtningarna i livmodern. tar inga homoner, bara Metformin då jag är överviktig och hsr vägt mer.

Håller tumamarna att du ska hitta en läkare som  du får föroende för och är lätt att prata med.
    Vad skönt att ha någon som verkar vara så påläst på PCOS i denna tråd. Tack för all information. Detta med prolaktin hade jag t.ex. ingen aning om att den kunde påverka så mycket. Prolaktin har jag alltid associerat med amning bara, men nu förstår jag även varför vissa tror att man inte kan bli med barn när man ammar.

Här där jag bor har jag hittills bara stött på duktiga människor som verkat kunna en hel del på PCOS, men jag var bara inte intresserad av att veta så mycket tidigare. Jag tyckte att det räckte med att veta att det inte är helt omöjligt att få barn, men mekanismerna bakom var jag inte så intresserad av och lyssnade därför inte så noga.
  • Lill Malle

Hej på er Glad Jag och min fästman försöker också få ett mirakel :) Va hos gynakuten igår o fick veta att jag har PCOS.Jag åt också,precis som du keya12,cerazette i 5 år och slutade i våras.har ej haft mens på 3 månader,men så vipps i morse så var den där. fungerar pergotime tro? jag känner ju inte av när ja har ägglossning,om ja ens har de.. enda sen ja va yngre har ja varit rädd för att ha svårt att bli gravid,men min rädsla vann över mig. härligt att veta att ja inte är ensam ! Hjärta

• keya12
    Lill Malle skrev 2010-11-10 17:30:33 följande:
    Hej på er Glad Jag och min fästman försöker också få ett mirakel :) Va hos gynakuten igår o fick veta att jag har PCOS.Jag åt också,precis som du keya12,cerazette i 5 år och slutade i våras.har ej haft mens på 3 månader,men så vipps i morse så var den där. fungerar pergotime tro? jag känner ju inte av när ja har ägglossning,om ja ens har de.. enda sen ja va yngre har ja varit rädd för att ha svårt att bli gravid,men min rädsla vann över mig. härligt att veta att ja inte är ensam ! Hjärta
    Hej hej!
    Jag personligen vet ju inte riktigt hur pergotime fungerar. Men du är inte ensam om detta problem. Jag har fortfarande inte fått min mens men jag brukar ibland känna av ägglossningen. En gång hamnade jag på sjukhus för de trodde att jag fick blidtarmsinflammation. Så ont hade jag! De gjorde ett ultraljud på mig och såg att det bara var ägglossning som krånglade en hel del. Men sen jag slutade med cerazette får jag dessa känningar emellanåt utan att någon mens kommer sen. Jag antar väl att kroppen vill men hormonerna inte räcker till för att tippa över kroppen mot en menstruation.
    Har de sagt något till dig om hur ni ska gå vidare? Ska ni försöka på egen hand först innan ni ber om hjälp?
  • Lill Malle

Tack snälla för ditt svar ! :)
    jag har vätska bakom livmodern och ska genom gå en kamera operation i januari.Gynekologen jag var hos igår sa att vi ska försöka tills januari och sedan diskutera detta då. men känns som en evighet tills dess och vill göra allt för att försöka bli gravid Skäms har hört om LCHF och glandin 25.kvinnor som ätit de och rosenrot eller vad de nu hette och blivit gravida. vet ej vad de är för något. men måste ju också få bort denna spärr som finns i mitt huvud,de kan ju va svårt att bli gravid om man hela tiden tänker på att man SKA bli det,förstår du?

• Yrja M
    Lill Malle skrev 2010-11-10 18:12:23 följande:
    Tack snälla för ditt svar ! :)
    jag har vätska bakom livmodern och ska genom gå en kamera operation i januari.Gynekologen jag var hos igår sa att vi ska försöka tills januari och sedan diskutera detta då. men känns som en evighet tills dess och vill göra allt för att försöka bli gravid Skäms har hört om LCHF och glandin 25.kvinnor som ätit de och rosenrot eller vad de nu hette och blivit gravida. vet ej vad de är för något. men måste ju också få bort denna spärr som finns i mitt huvud,de kan ju va svårt att bli gravid om man hela tiden tänker på att man SKA bli det,förstår du?
    Hej! Jag tänkte bara tipsa om en omröstningstråd jag startade tidigare: www.familjeliv.se/Forum-7-133/m53396400.html angående vad som har hjälpt pco.are att bli gravida! Glad
Svar på tråden PCOS och ingen mens