• hellen75

Är så besviken på skolan...

I Onsdags ringde min sambo mig på jobbet, och berättade att våran 9 -åriga dotters mobil var i 3 delar när hon kom hem ifrån skolan. ( och att hon grät när hon kom hem ifrån skolan med skolskjusen).

Tydligen hade en flicka i skolan kastat runt massor av väskor i kapprummet, när våran dotter hade varit inne på toan. Denna flicka erkände att hon hade kastat våran dotter E´s ryggsäck.

Våran dotter hade visade mobilen för sin fröken som inte verkade bry sig om det.

Men hennes pappa ringde till flickans mamma för att prata om det som hade hänt..
    Hon pratade tyvärr inte så många ord svenska.. men hon skulle prata med sin dotter och höra av sig till oss igen!

Efter ca. 2 timmar ringer den andra flickans fröken och frågar varför våran dotter hade mobil med sig???
    Vi förklarar att våran dotter behöver ha en telefon, eftersom hon är ofta ensam på em och när hon står och väntar på skolskjusen..

Den fröken vill inte lyssna och förklarar i otrevlig ton att den här flickans mamma är ensamstående och att hennes dotter INTE har gjort det...(och att dom inte har så mkt pengar).

Dagen efter allså i går Torsdag så kommer våran dotter hem igen och berättar att den andra flickans fröken har SVÄRT till henne och sagt att nu vill dom inte höra något mer av oss om den här mobilen igen.
    Och att våran dotter E hade ljugit om att det hade hänt...?
    Och vi som har så stort hus med så många barn (vi har 5 st).. nog inte hade så dåligt med pengar..

När vi får höra detta ringer vi och pratar med rektorn på skolan hon var åtminstonde förstående och sa att självklart så får INTE en lärare ta ut en elev och säga såna saker..utan att vi föräldrar är med som en stöd..
    Hon ska kolla upp detta, eftersom hon inte har hört något om någon mobil..

Efter ett par timmar ringer våran dotters E´s fröken och säger att våran dotter MÅSTE bevisa att hennes mobil var HEL innan hennes ryggsäck hade blivit kastad???
    -Vad ska HON bevisa att den var HEL???
    F- Ja hon måste bevisa det .. och den andra flickan säger att hon har kastat massor av ryggsäckar men INTE E´s väska, så hon måste kunna bevisa att hennes väska med mobiltelefon har blivit flyttad med klockslag och dyl.!!!!

Man blir ju mörkrädd för mindre!!!!!
    Att något sånt här kan hända ... det är ju inte mobiltelefonen i sig utan nästa gång kan det ju vara en lerkruka som hon har gjort.. ska man få bete sig hur som helst och till och med erkänna på plats.
    Utan att det blir några konsekvenser????

Då kan man ju göra vad som helst utan att något händer.. och detta händer på en lågstadie skolan..
    Det är något att ta med sig ut i vuxen världen...

• Svar på tråden Är så besviken på skolan...
  • Shorona

Jag hade velat strypt den fröken... Ring och prata med rektorn igen om den fröken. Hon verkar inte ha alla hästar i stallet!

• Philippa

Har ni pratat med ert försäkringsbolag?

• hellen75

Att 2 vuxna och dessutom lärare på skolan kan gå ihop sig mot en 9-årig flicka, och hävda att hon har ljugit ihop den här historian.

Dom vill INTE änns lyssna på vad vi och våran dotter berättar..

Utan dom är så låsta vad den andra flickans mamma säger att hennes dotter inte har gjort det....
    OCH att det ÄR synd om den flickans familj eftersom mamman är ensamstående...

Nu ÄR man ju rädd att det ska bli ännu värre för våran dotter i skolan...
    Det som kändes BRA i allafall är att hon sa att hon inte behövde ha med sig nån utav oss vuxna till skolan i dag...

Och vi förklarade för hennes fröken igår att om dom ska bråka med någon om mobilen så är det på oss som är just vuxna.. och inte på ett barn som inte kan försvara sig mot 2 st vuxna som står och hjärntvättar henne...

• hellen75

Ja, vi har pratat med vårat försäkringsbolag.. men självrisken är på 1500kr, och eftersom telefonen är ca. 3 år, så skrivs det av på värdet.. en ny sån telefon kostar ca. 3000kr.. men vi skulle få betala ca. 1200kr för att få ut 300kr till en NY mobil...

Så då kan man ju faktist ta dom 1500kr att lägga ut på en ny el. bättre beg. mobil...

• Halkatla

Och vad är det för ordning när en nioårig flicka ostört kan kasta en massa ryggsäckar omkring sig! Förvånad

• Tuffen

Elever tar med sig mobiler på egen risk till skolan. Det är inte skolans ansvar att se till att mobiler förblir hela, faktiskt. Dock tycks fröken ha betett sig väldigt illa.

• Lejons

Hej!
    tråkigt med mobilen
    vår son har också med sig mobilen men han lämnar den till fröken på morgonen så hon kan låsa in den för han behöver ju inte han den förrän efter skolan och detta mest för att den inte ska bli stulen
    och det var hans frökens ide
    trist med inställningen ifrån de vuxna de kanske känner dåligt samvete över att det hände och tar ut det på er dotter
    hoppas att det löser sig

• Dr Mupp

Anmäl den andra flickan för skadegörelse. Vill inte skolan ta tag i det så får det väl bli rättsak av det. Visserligen kommer inte polisen göra mer än att ärendet går till soc, men nån måste ju markera.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Archandra

Varför prata med lärare som uppenbarligen inte vill ta i problemet. Gå till rektorn igen istället och berätta hur besvikna ni är över lärarnas bemötande av er dotter. Funkar inte det, ta det med skolchefen (som brukar vara rektorns chef). Om ni verkligen upplever det som ett stort problem (som kanske upprepats tidigare) kan ni gå till Skolinspektionen.

Lycka till!

• m med tre stjärnor

tycker inte det här med mobilen är det viktiga i dn här frågan (jag förstår att det är irriterande och en extra kostnad osv så jag förringar inte problemet men anser inte det materiella vara det viktiga)
    Det jag retar upp mig på är skolans beteende.
    Vadå svära åt en nioåring och hävda att hon ljuger,bevisa med klockslag??? Säga att ni har så mycket barn och ett stort hus, vad 17 har det med det hela att göra??
    Så nummer ett skolans beteende och nummer två flickans:
    Att hennes mamma är ensmastående gör att hon får kasta saker hur som helst?
    Jag hade velat ta upp det hela även om inget gått sönder. 

Hade förmodligen krävt ett möte med båda lärarna samt rektor.
    Ett allavarligt smatal om hur de behandlar er dotter och ders syn på barn. Ska deras behandling av ett barn avgöras av om de har en massa syskon, bor i hus eller har ensamstående föräldrar????

• hellen75

Jag håller med att mobilen är bara en sak som man faktist kan köpa en ny el. beg på nätet för en billig peng.
    Men tänk om hon hade gjort tex. en lerkruka el så... i skolan inte lika lätt att ersätta plus att det ligger massor av arbete bakom...

Men precis som du säger även fast väskan hade varit tom så är det fortfarande fel att man få bete sig HUR som helst bara för att man har en ensamstående förälder...

För då ÄR vårat samhälle rätt så fel... då kan man ju göra vad som helst i samhället och hävda att jag behöver inte stå för konserkvenserna... bara därför...

Och att skolan kan stå bakom det är ju verkligen sjukt... men det är kanske så man lär ut nu för tiden (hoppas INTE)...

• namera

Vilka märkliga pedagoger som arbetar på den skolan. Nu sviker de både din dotter och den andra flickan (som inte får lära sig vad som är okej och inte). Läskigt att det går till så 2010!

Jacob 2010-08-04. Älskade lille prinskorv!
  • raggarprinsessan

hur är det i skolan nu för din dotter och hur går det med lärarna

Riktigt dåligt betéende av lärarna

japp jag är raggare och är stolt över det besök min blogg www.raggarprinsessansmatblogg.blogg.se
Svar på tråden Är så besviken på skolan...