• Skogsflickan

Britax izikids?? Erfarenhet?

Jag är vilse i bilbarnstols-djungeln...Min son har snart växt ur sitt babyskydd (snart 7 månader) och jag letar en stol till han. Men det är såååå svårt! Jag såg en stol som verkade rätt bekväm och hette Britax Izikids (stavning?) och undrar vad ni andra tycker som har den. Passar den i alla bilar? Vi ska ha den bak i bilen och äger en sjusitsig familjebil..

• Svar på tråden Britax izikids?? Erfarenhet?
  • Joico

Den stolen du skriver om existerar inte.
    Menar du möjligen BeSafe Izikid? Eller någon Britax-modell?

• Skogsflickan

hahaha! Måste ha gröt i hjärnan och förvirring över alla stolar man kollat på... Jo jag menade besafe

• Joico

Blir lätt så

Har ingen erfarenhet av den, mer än att många inte gillar den. Den tar stor plats, skymmer ofta sikten och har krånglig montering vilket ökar risken för felmontering. Dessutom är den bara godkänd till 18kg

Jag skulle rekommendera dig en Britax Hi-way! Lätt att installera, passar de flesta bilar och godkänd till 25kg bakåtvänt på alla platser.

Kom ihåg att alltid prova bilstolen innan ni köper, oavsett modell. Prova gärna med barnet också

• BymBym

Vi gillar den. Men vi har haft den bak. Barnen sitter bra. Vi fick hjälp när vi satte in den och sen har den suttit där
    Ingen stol att sätta in och ta ur ofta.

• Skogsflickan
    Joico skrev 2010-10-11 23:37:44 följande:
    Blir lätt så

Har ingen erfarenhet av den, mer än att många inte gillar den. Den tar stor plats, skymmer ofta sikten och har krånglig montering vilket ökar risken för felmontering. Dessutom är den bara godkänd till 18kg

Jag skulle rekommendera dig en Britax Hi-way! Lätt att installera, passar de flesta bilar och godkänd till 25kg bakåtvänt på alla platser.

Kom ihåg att alltid prova bilstolen innan ni köper, oavsett modell. Prova gärna med barnet också
    Funkar den från 6-7 månader? För min lille kan fortfarande inte sitta själv. Var därför jag tänkte på den andra som går att luta lite
  • Silverkatten06
    Joico skrev 2010-10-11 23:37:44 följande:
    Blir lätt så

Och jag säger tvärtom. Har haft både BeSafe iZiKid och Britax Hi-Way och BeSafen är klart bättre i mina ögon.

Ja, den är lite krånglig att installera och därför ingen stol man flyttar ofta, men har man ingen behov av att ta ut stolen ofta så är den mycket bättre. Det där med felmontering fattar jag dock inte. Så särskilt svårt att förstå hur den ska sitta är det inte, det tar bara lite tid.

När den sedan sitter på plats så sitter den verkligen stabilt. Britaxen känns aldrig helt stadig, hur mycket man än spänner remmarna. Bägge mina killar suttit bättre i BeSafen. När de blir lite äldre (ca 2 år kanske?) kan de dessutom klättra upp i den själva, vilket är omöjligt i en Britax som är så vinglig... 
  • Joico
    Skogsflickan skrev 2010-10-12 00:13:00 följande:
    Funkar den från 6-7 månader? För min lille kan fortfarande inte sitta själv. Var därför jag tänkte på den andra som går att luta lite
    Den funkar utmärkt till en 6-7månaders. Den är godkänd från 0kg, dvs. från födseln (men ett babyskydd rekommenderas ändå den första tiden)
  • Silverkatten06
    Skogsflickan skrev 2010-10-12 00:13:00 följande:
    Rekommendationen är att barnet ska kunna sitta stadigt utan stöd innan man byter från babyskydd till bilbarnstol. Läs gärna mer om säkerhet för barn i bil på NTF:s hemsida: http://ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?RecID=22267 
  • Joico
    Silverkatten06 skrev 2010-10-12 00:24:53 följande:
    Rekommendationen är att barnet ska kunna sitta stadigt utan stöd innan man byter från babyskydd till bilbarnstol. Läs gärna mer om säkerhet för barn i bil på NTF:s hemsida: ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?RecID=2... 
    Fast i en bilbarnstol som är godkänd från 0kg så spelar det inte så stor roll.
    En bakåtvänd bilbarnstol är säkrare än babyskyddet, iomed den mer upprätta vinkeln, så det är att föredra.
  • Silverkatten06
    Joico skrev 2010-10-12 00:27:21 följande:
    Fast i en bilbarnstol som är godkänd från 0kg så spelar det inte så stor roll.
    En bakåtvänd bilbarnstol är säkrare än babyskyddet, iomed den mer upprätta vinkeln, så det är att föredra.
    Då vet du nåt som experterna inte vet. Inte ens Britax själva rekommenderar Hi-Way till nyfödda.

Saxat från deras hemsida om hi-way:
    "Bakåtvänd bilbarnstol
    Bilbarnstolen från 6 mån till 4,5 år som inte kompromissar"

Svar på tråden Britax izikids?? Erfarenhet?