• nassim

planerat snitt 1:a, Vaginal F 2:a, var det så illa?

Pga av extrem förlossningsrädsla, så fick ja tjatat till mig ett snitt med 1:a barnet.

Det slutade med en dålig upplevelse då bedövningen inte tog på mig och jag kände när dom började skära

i mig....

Nu väntar jag nummer 2, och vill helst föda vaginalt, men är ju självklart mega rädd....

Behöver nu några positiva inlägg, där ni som snittades med førsta, faktiskt hade en bättre upplevelse med att

föda vaginalt andra gången Glad

tackar på förhand för alla eventuella svar som kan lugna mina nerver, så ja kan få en bra upplevelse...

• Svar på tråden planerat snitt 1:a, Vaginal F 2:a, var det så illa?
  • CharlieF

Jag akutsnittades med första (fast ingen dålig upplevelse) och har nu bf om två veckor och ska föda vaginalt så jag är också nyfiken på era svar!

• j 3 n N y

Jag har ett planerat snitt med första, ett snitt som jag inte ville göra och sörjde mycket innan. Själva snittet var jättefint och en bra upplevelse.

Sonen föddes nu i juli vaginalt, något som pga läge var oklart in i det sista. Men jag lyckades! I
    Och vilken häftig grej! Att krysta ut sitt barn, kämpa och ha förbannat ont men att sen få upp bebisen på sin mage. Alltså, det var riktigt häftigt!

Båda förlossningarna är fina på sitt sätt tycker jag, men skulle hellre göra om den vaginala än snittet.

• Teskedsmamman

Jag fick snitt på min första för han satte sig i säte, jag hade en bra förlossning med bedövning som tog bra.

Min andra förlossning var vaginal och trots att jag höll på med pinvärkar i 5 dygn och sedan var på förlossningen i 22 timmar och det slutade med tång pga värksvaghet och stress hos barnet så var den vaginala bättre.

Min 3:e och 4:e förlossning var också vaginala och MYCKET bättre än snittet trots att jag hade ett bra och lätt snitt.

I snittet så fick jag aldrig den där adrenalinkicken när jag krystat ut ungen och jag visste att det var över, hela snittet var bara ett enda långt antiklimax. All smärta, alla känslor, hela paketet med smärta-krysta-plopp är en otroligt häftig upplevelse som jag känner att jag missade med första sonen.

Visst har man ont men det finns bedövning som man kan prova sig fram på om nåt inte fungerar, nu med sista killen så började jag i duschen, när det kändes som att den inte fungerade längre så tog jag akupunktur och när den inte verkade längre så tog jag lustgas... mer hann jag inte innan han föddes...

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • nassim

tack för att ni svarar... tror de är många i samma situation som uppskattar att ni tar er tid och delar med av egna erfarenheter....Glad

• cattizzz

att föda vaginalt är en helt otolig upplevelse skulle inte byta bort det jag höll på att få akut kejsarsnitt med 1:a men lyckades få ut honom vaginalt med andra var det vaginalt, det gör fruktansvärt ont men sen när bebisen är ute är man stolt över sig själv och att man får se den lilla och kan röra sig med den  direkt ojjj helt otroligt

• j 3 n N y

Med ett planerat snitt får man också se bebisen direkt, jag var inte ifrån min dotter en sekund efter snittet. Sen var jag inte direkt uppe och hoppade direkt efter den vaginala förlossningen heller.

Den stora skillnaden tycker jag, precis som teskedsmamman, är den stora kraften som går igenom kroppen och att det planerade snittet i jämförelse är ett långt antiklimax på nåt sätt :)

• fg1979

Jag akutsnittades med min första dotter, men föddes min andra dotter vaginalt och det gick fort. Föddes den andra i bilen, utanför bb. Nu väntar jag på en pojke, och hoppas att det ska bli vaginalt.

Svar på tråden planerat snitt 1:a, Vaginal F 2:a, var det så illa?