Musche skrev 2010-12-12 13:37:37 följande:
Hej,
Längesen det skrevs något i tråden, men tänkte bara uppdatera lite.
Jag var på föreläsningar på både KS och DS och man sa på båda sjukhusen att, ja, vi tar hänsyn till att det är en IVF graviditet, och att om man inte vill gå längre över än 1v, (som man då ev fått råd från sin IVF sjukhus, inte ska göra), så går vi på det, dvs man blir igångsatt på 41+0.
Vi bytte vårt 1:a handsval från KS till DS när jag var hos min barnmorska för någon vecka sen, å då nämnde hon att vi då inte kunde vara 100% säkra på att de gick hanterade IVF som KS. Jag sa då vad jag hört på föreläsningen, men hon sa att hon haft en patient nyligen som inte blivit igångsatt, och hade blivit jätteledsen, då hon var inställd på att bli det.
Min barnmorska skulle ringa dem och försöka få klarhet i detta, då jag som sagt berättade vad jag hört på föreläsningen. Gången efter jag var till min barnmorska, så sa hon att, jo, det var så att de INTE satte igång, och att de inte hade några speciella restriktioner för IVF gravititeter.. Nu är det så att jag inte riktigt litar/känner förtroende för henne, då hon gjort lite missar etc, så jag ringde och pratde med förlossningen själv och ställde samma fråga till 2st olika personer där olika dagar, och båda sa samma, dvs att, jo, absoulut, vi sätter igång 41+0 om man inte kommit igång själv. Hon gick tom in i min jourmal och noterade att hon dementerar det som min barnmorska sagt..!!!
Tycker det är skit dåligt att man själv ska behöva kolla upp detta, men det är ju tydligt att man behöver. Jag tror inte att det skulle vara någon fara med att gå över 2v helller, men jag är som sagt ingen läkare, och vill gå efter det som min IVF klinik sagt till oss, då de vet vad de pratar om.
Nu känns det iallafall jättebra och kan släppa den delen. Kan även tillägga att min barnmorska på MVC kändes lite sur/butter, när hon läste upp att hon sett att jag själv varit i kontakt med DS och fått info. Helt otroligt!
Nu ska jag njuta av tiden som är kvar av graviditeten, och ser spännande fram emot förlossningen :) idag är det bara 16 dagar kvar till BF :) inatt har jag haft förvärkar, som mensverk hela natten. :)
Kram på er alla där ute! :D
Hej!
Som jag skrev i tråden innan. Blev jag inte igångsatt förran v. 41+5, födde dottern 41+6 (juni 09). Hade extra kontroller från v. 40+0 men läkaren sa att det skulle vara farligare för barnet och mig att sätta igång för tidigt (för mycket risk för sugklocka, etc.).
Det tog sin tid i alla fall (20timmar från insättning av ballongkateter) och hon fick hämtas med sugklocka i alla fall. Verkade som min tjej inte alls hade bråttom ut. 3150g/51cm.
Så länge barnet mår bra, mamman mår bra, det finns bra flöde i navelsträngen etc. är det inte nödvändigt att ingripa för tidigt. Rekommendationer är att BOKA IN EN TID för igångstättning efter v. 41+0, men det är inte säkert att man kan komma in på en gång.
Hoppas du inte behöver vänta för länge. Lycka till!!