• Musche

Fött på Danderyd och 1v över tiden vid IVF? Olika på olika sjukhus?

Hej,

Vi har gjort IVF och har BF 28/12. Går in i v 30 nu till veckan :) Vi har gått på St Göran kliniken i Stockholm, och där säger man att man inte ska gå över mer än 1v över tiden, just pga IVF.
    Hörde av min barnmorska att vi själva inte skulle behöva belysa detta för vilket BB jag än vände mig till, men att man på Danderyd såg lite olika på detta. Dvs, där kunde man gå över 2v.. På KS i Solna, så var det så att man alltid visste att om det var IVF, så skulle man ej gå över tiden mer än 1v.

Är det någon som fött på Danderyd och gjort IVF, och råkat ut för något? Alltså, jag menar, om man där inte tagit hänsyn till de restriktioner som man fått av sin IVF klinik? om 1v över tiden? 
    Vet att man inte ser en IVF graviditet som en "riskgraviditet", utan att det är en normal graviditet, men iom att de sagt så, så känner jag lite att man vill gå på det de säger.

Skriv gärna och berätta.

PS, hörde om han Nobelpristagaren, som var med och tog fram metoden för IVF, häftigt att han vann, tror han var 85 år  nu :) Häftigt att det faktiskt har kommit 4 miljoner barn till världen på detta sättet, fantastiskt :) :)

Kram!

• Svar på tråden Fött på Danderyd och 1v över tiden vid IVF? Olika på olika sjukhus?
  • Skruttefia

Jag har fött på Danderyd och fick beskedet via MVC att det är 1v över tiden max som gäller vid IVF gravideteter  (i Stockholms landsting - det är inte alla landsting som särbehandlar IVF-graviditeter). Jag födde på BF-1, men blev igångsatt efter kontroll på Danderyd (ringde själv pga lite fosterrörelser). En av parametrarna som vägdes in för igångsättningsbeslutet var just att det var IVF-graviditet

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Musche
    Skruttefia skrev 2010-10-10 23:45:26 följande:
    Jag har fött på Danderyd och fick beskedet via MVC att det är 1v över tiden max som gäller vid IVF gravideteter  (i Stockholms landsting - det är inte alla landsting som särbehandlar IVF-graviditeter). Jag födde på BF-1, men blev igångsatt efter kontroll på Danderyd (ringde själv pga lite fosterrörelser). En av parametrarna som vägdes in för igångsättningsbeslutet var just att det var IVF-graviditet
    Hej och tack för svar :)

Vill också fråga om det var du själv som fick informera att du hade fått info från din IVF klinik om att max 1v över tiden, eller om det kändes som att de på Danderyd hade kollen själva?

Kram
    v 30 imorrn, va tiden går fort :) :) :)
  • pp08

Jag gjorde IVF och har fött på Danderyd (juni 09) och fick gå 2 veckor över tiden enligt Danderyds sjukhus (var också på PrimaLiv mödravård på DS som sa samma).

Jag var på flera kontroller från BF+1 till BF +9. Blev igångsatt BF+11 och min dotter föddes BF+12.

• pp08
    pp08 skrev 2010-10-11 13:12:50 följande:
    Jag gjorde IVF och har fött på Danderyd (juni 09) och fick gå 2 veckor över tiden enligt Danderyds sjukhus (var också på PrimaLiv mödravård på DS som sa samma).

Jag var på flera kontroller från BF+1 till BF +9. Blev igångsatt BF+11 och min dotter föddes BF+12.
    ...och jag kan tillägga att min dotter absolut inte hade bråttom att komma ut. Gjorde undersökningar samt UL för att kolla att hon växte och att det fanns bra flöde i navelsträngen. Även efter igångsättningen gick det trögt.
    Hon var 3.15kg och 51cm när hon föddes.
  • Skruttefia
    Musche skrev 2010-10-11 09:46:32 följande:
    Hej och tack för svar :)

Vill också fråga om det var du själv som fick informera att du hade fått info från din IVF klinik om att max 1v över tiden, eller om det kändes som att de på Danderyd hade kollen själva?

Kram
    Danderyd "hade koll", men t ex pp08 som också svarat fick gå 2v över tiden (vi väntade barn samtidigt) så det kan vara lite olika trots allt.
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Musche
    Skruttefia skrev 2010-10-11 13:51:46 följande:
    Danderyd "hade koll", men t ex pp08 som också svarat fick gå 2v över tiden (vi väntade barn samtidigt) så det kan vara lite olika trots allt.
    Precis, det är det som känns så konstigt, de måste väl ha samma syn på detta, trots att det är olika personal.
    Vet egentligen inte hur mkt vikt man ska lägga på detta, då IVF trots allt inte ska hanteras som en "riskgraviditet", men ville ändå höra.

Man vill ju vara helt 100 att alla vet om detta och att man inte ska behöva oroa sig för detta också..

Jag ska ringa in och kolla, men samtidigt, man ska väl inte behöva ringa flera gånger för att prata med olika personer, för att se om man får olika svar, eller om man får samma svar hela tiden (som väl faktiskt är det man vill)  nu blev det invecklat, hoppas ni är med :)
  • Skruttefia

Nej, du ska inte behöva ringa flera gånger. Tycker du ska prata med din BM på MVC i första hand.
    KRam

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • moen

Har också gjort IVF och är beräknad 27/12, och just nu "hoppas" jag ju lite på att gå över tiden så det blir en januaribebis.

Har aldrig hört om det här tidigare. Av vilken anledning säger de att man inte ska gå över mer än en vecka p.g.a. IVF? Blir nyfiken

• Skruttefia

När jag väntade min andra dotter (som är ett IVF-barn) fick jag reda på att riktlnjen inom Stockholms landsting var att IVF-graviditeter fick gå max en vecka över tiden istället för två. När jag frågade min barnmorska varför, så svarade hon att hon inte visste exakt varför men hennes kvalificerade gissning var att blivande IVF-mammor ofta är mer oroliga än den "genomsnittliga" mamman.

Max en vecka över tiden gäller även förstföderskor 40+ (i Stockholms landsting).

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Musche
    Skruttefia skrev 2010-10-12 07:46:07 följande:
    Nej, du ska inte behöva ringa flera gånger. Tycker du ska prata med din BM på MVC i första hand.
    KRam
    Det jag menade var att iom att de som fött på Danderyd  (som skrivit här) fått olika info, så känns det som att beroende på vem som man pratar med, så svarar man olika. Jag har frågat på MVC, och hon sa att hon hört att det ev var olika på Danderyd och KS i Solna. 
  • Skruttefia
    Musche skrev 2010-10-12 19:25:15 följande:
    Det jag menade var att iom att de som fött på Danderyd  (som skrivit här) fått olika info, så känns det som att beroende på vem som man pratar med, så svarar man olika. Jag har frågat på MVC, och hon sa att hon hört att det ev var olika på Danderyd och KS i Solna. 
    OK, jag förstår. Inte lätt att veta isåfall vad man ska göra.
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Musche

Hej,

Längesen det skrevs något i tråden, men tänkte bara uppdatera lite.

Jag var på föreläsningar på både KS och DS och man sa på båda sjukhusen att, ja, vi tar hänsyn till att det är en IVF graviditet, och att om man inte vill gå längre över än 1v, (som man då ev fått råd från sin IVF sjukhus, inte ska göra), så går vi på det, dvs man blir igångsatt på 41+0.
    Vi bytte vårt 1:a handsval från KS till DS när jag var hos min barnmorska  för någon vecka sen, å då nämnde hon att vi då inte kunde vara 100% säkra på att de gick hanterade IVF som KS. Jag sa då vad jag hört på föreläsningen, men hon sa att hon haft en patient nyligen som inte blivit igångsatt, och hade blivit jätteledsen, då hon var inställd på att bli det.

Min barnmorska skulle ringa dem och försöka få klarhet i detta, då jag som sagt berättade vad jag hört på föreläsningen. Gången efter jag var till min barnmorska, så sa hon att, jo, det var så att de INTE satte igång, och att de inte hade några speciella restriktioner för IVF gravititeter.. Nu är det så att jag inte riktigt litar/känner förtroende för henne, då hon gjort lite missar etc, så jag ringde och pratde med förlossningen själv och ställde samma fråga till 2st olika personer där olika dagar, och båda sa samma, dvs att, jo, absoulut, vi sätter igång 41+0 om man inte kommit igång själv. Hon gick tom in i min jourmal och noterade att hon dementerar det som min barnmorska sagt..!!!

Tycker det är skit dåligt att man själv ska behöva kolla upp detta, men det är ju tydligt att man behöver. Jag tror inte att det skulle vara någon fara med att gå över 2v helller, men jag är som sagt ingen läkare, och vill gå efter det som min IVF klinik sagt till oss, då de vet vad de pratar om.

Nu känns det iallafall jättebra och kan släppa den delen. Kan även tillägga att min barnmorska på MVC kändes lite sur/butter, när hon läste upp att hon sett att jag själv varit i kontakt med DS och fått info. Helt otroligt!

Nu ska jag njuta av tiden som är kvar av graviditeten, och ser spännande fram emot förlossningen :)  idag är det bara 16 dagar kvar till BF :) inatt har jag haft förvärkar, som mensverk hela natten. :)

Kram på er alla där ute! :D

• pp08
    Musche skrev 2010-12-12 13:37:37 följande:

Hej,

Längesen det skrevs något i tråden, men tänkte bara uppdatera lite.

Jag var på föreläsningar på både KS och DS och man sa på båda sjukhusen att, ja, vi tar hänsyn till att det är en IVF graviditet, och att om man inte vill gå längre över än 1v, (som man då ev fått råd från sin IVF sjukhus, inte ska göra), så går vi på det, dvs man blir igångsatt på 41+0.
    Vi bytte vårt 1:a handsval från KS till DS när jag var hos min barnmorska  för någon vecka sen, å då nämnde hon att vi då inte kunde vara 100% säkra på att de gick hanterade IVF som KS. Jag sa då vad jag hört på föreläsningen, men hon sa att hon haft en patient nyligen som inte blivit igångsatt, och hade blivit jätteledsen, då hon var inställd på att bli det.

Min barnmorska skulle ringa dem och försöka få klarhet i detta, då jag som sagt berättade vad jag hört på föreläsningen. Gången efter jag var till min barnmorska, så sa hon att, jo, det var så att de INTE satte igång, och att de inte hade några speciella restriktioner för IVF gravititeter.. Nu är det så att jag inte riktigt litar/känner förtroende för henne, då hon gjort lite missar etc, så jag ringde och pratde med förlossningen själv och ställde samma fråga till 2st olika personer där olika dagar, och båda sa samma, dvs att, jo, absoulut, vi sätter igång 41+0 om man inte kommit igång själv. Hon gick tom in i min jourmal och noterade att hon dementerar det som min barnmorska sagt..!!!

Tycker det är skit dåligt att man själv ska behöva kolla upp detta, men det är ju tydligt att man behöver. Jag tror inte att det skulle vara någon fara med att gå över 2v helller, men jag är som sagt ingen läkare, och vill gå efter det som min IVF klinik sagt till oss, då de vet vad de pratar om.

Nu känns det iallafall jättebra och kan släppa den delen. Kan även tillägga att min barnmorska på MVC kändes lite sur/butter, när hon läste upp att hon sett att jag själv varit i kontakt med DS och fått info. Helt otroligt!

Nu ska jag njuta av tiden som är kvar av graviditeten, och ser spännande fram emot förlossningen :)  idag är det bara 16 dagar kvar till BF :) inatt har jag haft förvärkar, som mensverk hela natten. :)

Kram på er alla där ute! :D

Hej!

Som jag skrev i tråden innan. Blev jag inte igångsatt förran v. 41+5, födde dottern 41+6 (juni 09). Hade extra kontroller från v. 40+0 men läkaren sa att det skulle vara farligare för barnet och mig att sätta igång för tidigt (för mycket risk för  sugklocka, etc.).

Det tog sin tid i alla fall (20timmar från insättning av ballongkateter) och hon fick hämtas med sugklocka i alla fall. Verkade som min tjej inte alls hade bråttom ut. 3150g/51cm.

Så länge barnet mår bra, mamman mår bra, det finns bra flöde i navelsträngen etc. är det inte nödvändigt att ingripa för tidigt. Rekommendationer är att BOKA IN EN TID för igångstättning efter v. 41+0, men det är inte säkert att man kan komma in på en gång.

Hoppas du inte behöver vänta för länge. Lycka till!!
Svar på tråden Fött på Danderyd och 1v över tiden vid IVF? Olika på olika sjukhus?