• Kattbacken

Dotterns får sitta med böjda ben i bilbarnstolen..

Dottern är lite över 2 år och bara 83 cm lång men sitter ändå med böjda ben i stolen, hon sitter fram men i bakåtvänd stol.. Finns det något man kan göra för att få mer plats för benen?

• Svar på tråden Dotterns får sitta med böjda ben i bilbarnstolen..
  • Fimpen72

Vissa stolar är bättre än andra när det gäller utrymmet.
    Kanske ni kan fråga på affären om de kan rekommendera en modell som ger mera benutrymme.
    Ni har den med "klacken" utanför sätet eller?

• FrkJenny

Vad har du för stol? Vad har du för bil? Kan du ändra om stolens placering på något sätt i bilen, tror du?

Böjda ben får de, det är inget problem. De brukar inte störas av det, även om vi vuxna tycker det ser obekvämt ut, och det minskar inte säkerheten på något vis. 
    Det finns en bildtråd om du vill jämföra hur din dotter sitter med benen med hur andra barn sitter:
    www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html

• Pochahontas

Min dotter är fyra år, 103 cm lång och åker alltid bakåtvänd. I baksätet. Inga problem med utrymmet.

Jag tror det beror både på bilstol och bil hur mycket plats de har. Jag har en Britax Twoway. Är inte så jättehaj på barnstolar, men när vi köpte den kollade jag upp ordentligt vilken som skulle vara rymligast då, och kom fram till just den.

Men vad gör det om benen är böjda? Det är inga problem för barn. Det blir inte obekvämt på samma sätt som vuxna.

Men kolla upp en Twoway. Eller det kanske finns nåt ännu bättre idag. Det var ju ett tag sen vi köpte denna.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • 2små2stora

Vi har en freeway och dottern som är 3.5 sitter med böjda ben på samma sätt som vi har det. Har lutat ryggstödet lite mer på sätet och då får hon mer plats för fötterna och flyttat bak stolen på sätet så mycket det går. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Joico

Böjda ben är inget konstigt, det är precis som det ska vara! Varken farligt eller obekvämt, barn sitter ju ofta på huk eller på knä

Vet inte vilken sorts bil man ska ha för att barnet inte ska ha böjda ben. Det är så för alla, helt enkelt. Sen har ju barnet benen mer eller mindre böjda beroende på bil och bilbarnstol.

• Sugarbabe

Barnets ben kommer ju att vara böjda även om du vänder barnet framåt, vi vuxna sitter med böjda ben i bilen, so what´s the big deal?

Svar på tråden Dotterns får sitta med böjda ben i bilbarnstolen..