• Anonym (usk mamma)

Pälsdjursallergi?

Vi har just besökt dotterns farfar som har katt. Vår dotter är 22 mån gammal.

Hon träffade sin farfars katt och drog i pälsen eftersom hon är så förtjust i djur!

Efter ca 30 min for vi hem och då noterade vi att hon gnuggade först ena ögat och sen det andra väldigt mycket, hon blev röd i ögonvitorna och lite svullen, hon petade även näsan men inga nysningar...

Eftersom jag själv är allergisk så blir jag orolig och gav henne 1/4 dels cetirizin sandoz tablett 10 mg...
    Besvären upphörde men sen blir jag fundersam om man kunde ge henne tabletten eftersom det står barn under 6 år ska inte ha...
    Det har nu gått ca 1.5 tim och hon visar int på några biverkningar...

• Svar på tråden Pälsdjursallergi?
  • Allergiexperten

Hej! Eftersom er dotter reagerat på det här viset så ska hon inte röra katten förstås. Du har allergi och därigenom har dottern ökad risk att utveckla allergi.
    Tabletten du gav är ett antihstamin som gör att den allergiska reaktionen minskar men som regel ska man aldrig ge medicin till barn som inte är ordinerad av läkare. Tvätta av dottern ordentligt i ansiktet och byt de kläder ni haft hos farfar eftersom dessa innehåller kattallergen som er dotter reagerar mot.
    Vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Pälsdjursallergi?