Vad händer med slemhinnan efter ET?
Har en liten fundering på slemhinnan, inför Et bygger man ju upp sin slemhinna till ca 10 mm eller tjockare, vad händer efter ET går den tillbaka och blir tunnare eller behåller den sin tjocklek?
Har en liten fundering på slemhinnan, inför Et bygger man ju upp sin slemhinna till ca 10 mm eller tjockare, vad händer efter ET går den tillbaka och blir tunnare eller behåller den sin tjocklek?
Hej! Slemhinnan växer när man får sin mediciner.... Om du blir gravid den kommer att växa mer o mer... Om din ET misslyckas o du är inte gravid du avbryter din läkemedel o du blöder ut o på så sätt minskar din slemhinnan.... Får detta ett svar på din fråga?
Tack ungkvinna för ditt svar, jag skall vara lite tydligare vid ET hade jag en slemhinna på ca 11mm, på rd 14 testade jag minus men åt fortfarande alla mina medeciner och min slemhinna hade krympt till ca 5 mm, det är det jag undrar om det är normalt eller om detta kan vara en anledning till att embryot inte fäster?
Har ju förstått att det är mycket viktigt att man har en bra och tjock slemhinna.
Jag har funderat på samma sak. I ditt fall är jag inte säker men jag TROR att eftersom inte embryot fäste så fick du inte den där rekationen i slemhinnan som gör att den bibehålls.När embryot fäster så får man en reaktion i slemhinnan, varpå slemhinnan bibehlls. Efter en längre tid på östrogen och progesteron, utan graviditet så blir slemhinnan övermättad och det kan visa sig i att antingen blöds den ut, eller så tillbakabildas den. När jag blev gravid sist hade jag 9-10 mm. När hcg sjönk pga att embryot förmodligen inte fäst ordentligt eller inte fortsatt att utevcklas, så slutade jag med mediciner och fick en mkt sparsam blödning trots att jag varit gravid. Min teori är att när jag slutade med medicinerna så tillbakabildades min slemhinna, medan andra säkert istället skulle råka ut för att slemhinnan släpper istället från livmoderväggen och man får en stor blödning. Slemhinnan har en gräns för hur tjock den kan bli och har du nått den gränsen under medicinering så börjar den istället tillbakabildats. Hoppas någon rättar mig om jag har fel.
Tillägger att ju embryot vanligtvis fäster två första dygnen efter ET, fast det kan vara lite olika hur länge det odlats. Därför är det säkerligen inte de dagarna embryot ska fästa, den börjat minska.Kände att det blev lite luddigt förra inlägget