• Stumpan84

Extra känslig eller faktiskt allergisk?

Min son som är 10 månader var väldigt känslig som nyfödd. Visade sig att han inte klarar av mjölkprotein. Jag fick sluta med all mjölkprotein eftersom jag ammade och han blev bättre! När han var ca 7 månader började jag sakta äta mjölk igen (började med steka i vanligt smör och ha vanligt smör på mackan) och han fixade det galant! Nu äter han precis som vanligt förutom på morgonen! Får han i sig mjölkprotein då så är han ledsen resten av dagen och när jag försökte gå över till vanlig välling istället för mjölkfri så blev han jättelös i magen! Är han allergisk eller är han fortfarande bara känslig och behöver mer tid på sig? När han får mjölkfri välling och frukost så är han precis som vanligt och bajset är som det ska. Vad rekommenderar du att jag ska göra?

• Svar på tråden Extra känslig eller faktiskt allergisk?
  • Allergiexperten

Hej! Backa och ge honom det han mådde bra på. Troligtvis för stor mängd mjölkprotein på en gång. Öka väldigt försiktigt med att smyga in mer och mer mjölkprotein. Att ge en vällingflaska med mjölkprotein på en gång blir i mesta laget. Låt det ta tid, han är bara 10 månader.
    Lycka till hälsar
    Anitha

• Stumpan84

Nej han har aldrig fått en hel flaska med vanlig välling utan jag har bytat ut kanske 1 mått eller liknande... men då avvaktar vi ett tag till. Men dett ainnebär inte tvunget att han är faktiskt allergisk? Han klarar ju mjölk resten av dagen...

Svar på tråden Extra känslig eller faktiskt allergisk?