• LillaMy28

TwoWay, britax?

Är det nån stol att ha? tycker att jag läst att den känns som klumpig men minns inte riktigt.

Ni som har den vad tycker ni om den stolen?  den ska sitta bak i en volvo v70.

Problemet är som med älsta dottern att lillbruttan här börjar vägra sitta i sitt babyskydd(snart 9mån)  blir jätte arg och ledsen försöker sätta  sig upp och vill inte alls bli faststspänd och lutas tillbaka som man gör i ett babyskydd halv ligger på nått sätt..  Älsta dottern hon skrek hela tiden i bilen´+ vägra sättas i babyskyddet så vi kikade efter en ny bilbarnstol till henne och de på barnenshus sa då dottern inte vägde ens i närheten av 9kg att vi kunde byta stol ändå...

Samma problem nu, lillbruttan väger 6,5kg (senaste bvc för 3v sen) kanske max 7kg om ens det, och vi kanske "måste" byta stol redan nu...
    Hade vi gått på de där 9kg regeln hade våran snart 3åring fått sitta i stolen som 2åring då hon vägde 9kg, har smala och lätta barn så kan inte helt gå på vikten...

Aa..hoppas någon kan hjälpa :D om tips om stol och så :D

StorBusan-08, Lillbusan-10
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-09 15:37
    Vill gärna ha tips om andra bra stolar, kikade nu igen på twoway, på bild och sen ser inte direkt skön ut för en liten..

Är nöjd med acta graco cosmic xpt till älsta dottern, men läste på ntf´s hemsida att den inte räcker lika länge med kg i baksätet, så behöver en bra stol som räcker länge i kg i baksätet :) stolen ska ju hålla till 4-5års åldern.. :D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-09 20:06
    Måste acta graco cosmic ha stödbenet om man sätter det i baksätet???
  • Svar på tråden TwoWay, britax?
  • tinis77

Jag har en britax two-way till min femåring, han sitter kanon i den men mindre barn sitter inte lika bra. Britax hi-way däremot  är jättebra till mindre barn. Dottern har suttit i sin sen hon var 3 månader, då hade jag kilen under för att få mer lut på den. Den är godkänd från 0 kg till 25 kg på alla platser i bilen. Den är ganska liten, tar inte mycket plats i bilen och är lätt att montera. Den funkar till minst 4 år, längre om man inte har jättebarn. Min normalstora femåring har precis vuxit ur den.
    Babyskyddet bör man byta ut så fort barnet kan sitta, de sitter något mer skyddade i en bakåtvänd stol än babyskyddet.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Tinnys

Jag tycker du ska prova multi techen, jätte bra för både stora och små barn och räcker till 25 kg.

• Joico

Jag hade satt den lilla i Cosmicen och köpt en Two way till den stora. Då kan den stora åka bakåtvänt länge (eftersom Two way är den största stolen på marknaden, med längst rygg och godkänd till 25kg bakåtvänt på alla platser) och sen kan den lilla ta över Two wayen när den stora vuxit ur den och får en bältesstol istället.

Cosmicen är ju bara godkänd till 18kg i baksätet så för att storasyster ska kunna sitta bakåtvänd så länge som möjligt så behöver ni kanske byta stol ändå.

• LillaMy28
    Joico skrev 2010-10-09 19:49:26 följande:
    Jag hade satt den lilla i Cosmicen och köpt en Two way till den stora. Då kan den stora åka bakåtvänt länge (eftersom Two way är den största stolen på marknaden, med längst rygg och godkänd till 25kg bakåtvänt på alla platser) och sen kan den lilla ta över Two wayen när den stora vuxit ur den och får en bältesstol istället.

Cosmicen är ju bara godkänd till 18kg i baksätet så för att storasyster ska kunna sitta bakåtvänd så länge som möjligt så behöver ni kanske byta stol ändå.
    Ja man kanske skulle ta och göra så om twoway är större, stora syster sitter i framsätet å där stog de på hts´s hemsida att den är godkänd till 25kg...men när lillskruttan blivit större får nog båda åka bak..
      Kanske ska ta och kika på twoway,en.... hur är den med sovande barn i med huvet? cosmicen har ju ett huvudstöd som hon kan luta den lite mot...
  • Joico
    LillaMy28 skrev 2010-10-09 19:55:58 följande:
    Ja man kanske skulle ta och göra så om twoway är större, stora syster sitter i framsätet å där stog de på hts´s hemsida att den är godkänd till 25kg...men när lillskruttan blivit större får nog båda åka bak..
      Kanske ska ta och kika på twoway,en.... hur är den med sovande barn i med huvet? cosmicen har ju ett huvudstöd som hon kan luta den lite mot...
    Du menar Aktas hemsida? HTS gör ju BeSafe
    Jo det stämmer att Cosmicen är godkänd till 25kg i framsätet, så då slipper ni ju 18kg-problemet, men Two wayen är ändå större både på längden och bredden. Så den går att använda mycket längre än andra stolar o förlänger därmed bakåtvänt åkande

Beroende på hur stolen monteras med lutning osv. så kan det hända att barnets huvud hänger lite framåt, men det påverkar inte säkerheten och är inte farligt. Sålänge barnet inte vaknar så är det nog inte obekvämt heller. Till Two wayen kan man köpa till en kil för att förbättra lutningen, den lägger man i framkant under stolen
  • LillaMy28
    Joico skrev 2010-10-09 20:05:16 följande:
    Du menar Aktas hemsida? HTS gör ju BeSafe
    Jo det stämmer att Cosmicen är godkänd till 25kg i framsätet, så då slipper ni ju 18kg-problemet, men Two wayen är ändå större både på längden och bredden. Så den går att använda mycket längre än andra stolar o förlänger därmed bakåtvänt åkande

Beroende på hur stolen monteras med lutning osv. så kan det hända att barnets huvud hänger lite framåt, men det påverkar inte säkerheten och är inte farligt. Sålänge barnet inte vaknar så är det nog inte obekvämt heller. Till Two wayen kan man köpa till en kil för att förbättra lutningen, den lägger man i framkant under stolen
    ooooh menar ntf´s     Tungan ute
Svar på tråden TwoWay, britax?