• masaisun

Kompisar

Hej!

Funderar ganska mycket på det här med kompisar till barnen. Min son är 3 år, och är den enda killen i den årgången på dagis, men det finns 3 tjejer i samma ¨ålder som honom.  Jag tycker det är suveränt att han leker med tjejer, men är lite rädd att han inte har någon kille i samma ålder som han känner när han skolan sen. Jag vet att det är inget att oroa sig för egentligen. Han träffar många andra barn på fritiden, fast inga som han går på dagis med. Vi bor inte i ett tätbebyggt område, men fem minuter därifrån ett där det finns flera barn i hans ålder. Vi besöker den lekplatsen ganska ofta för att knyta an de som bor där, men av naturliga själv står ju barnen som bor på samma gata varandra närmare, än de som bor lite utanför. 

Behöver man vara orolig för att sonen inte får kompisar, hur mycket behöver man "jobba" för att de ska komma in i det sociala? Löser de det själva mest när de går på dagis, skola, aktivitet osv? Kanske man inte behöver vara så orolig? Han är ju trots allt bara 3 år.

Mvh

masai 

• Svar på tråden Kompisar
  • Lotten73

Har samma problem som dig till mina barn kille är 4 och tjejen 6.
    Vill också veta hur man gör om man ska vara orolig eller inte?

• seandra82

alla barn är olika vissa går in i leken direkt andra behöver tid att stå vid sidan om att titta på innan de vågar sig in i leken din son kanske trivs med just dessa 3 förskolekompisar , det är vad din son vet dessa 3 kompisar ,  du skall inte oroa dig att din son kommer stå utanför det är en fas. han är bara 3 år han kommer söka egna kontakter när han ex börjar skolan , stora barnsavdelningen.

Svar på tråden Kompisar