• THE MOM

Orolig för min 5-månaders

Jag var på bvc igår och sköterskan frågade om min son kan flytta föremål mellan händerna och det kan han inte. Sköterskan försökte då få honom att göra det utan att det lyckades. Vad konstigt! sa hon då. Hon frågade också om han tittar efter tappade saker och det gör han inte. Jag blev orolig och googlade på 5-månaders utveckling när jag kom hem och det verkar som om han ska kunna de här sakerna. Det stod dessutom att han ska kunna sträcka armarna mot en när han vill bli upplyft, men det gör han inte heller. Ni som har 5 månaders, kan era bebisar de här sakerna? Han ligger bra till i utvecklingen i övrigt och är tom tidig på vissa saker. Oroar jag mig i onödan?

• Svar på tråden Orolig för min 5-månaders
  • bellsii

ta d lungt alla barn utvecklas olika.

• AmandaBrun

Herregud vad viss bvc kärringar ska stressa upp nyblivna mammor alltså.

Ta det lugnt! Det kommer!!

Kan inte minnas att min kille gjorde detta vid 5 månader, har ju dock ingen bvc tant som tror att alla bebisar är stöpta i samma form.....

• KossanMuu

det testet gjorde vi inte förrän dottern var 6 mån och hon klarade det inte. Tror det var en vecka senare som jag uppmärksammade att hon gjorde det första ggn (flytta föremål mellan sina händer). Trodde testerna var samma i hela sverige men tydligen inte :P hade iaf inte oroat mig för det gör jag inte för min tös =)

♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • AmandaBrun
    KossanMuu skrev 2010-10-07 20:30:48 följande:
    det testet gjorde vi inte förrän dottern var 6 mån och hon klarade det inte. Tror det var en vecka senare som jag uppmärksammade att hon gjorde det första ggn (flytta föremål mellan sina händer). Trodde testerna var samma i hela sverige men tydligen inte :P hade iaf inte oroat mig för det gör jag inte för min tös =)
    Ja det stämmer. På sex månaders läkar kontrollen så frågade han om han kollar efter saker han tappat och jag svarade bara att det hade jag inte tänkt på....och det va inget han hetsade över.
  • HelenaH

Ja det kommer jag ihåg från 6-mån-kontrollen det där med att titta efter tappade saker.
    Lillan gjorde det (för hon är så sjukt nyfiken antagligen), men tror inte att det va förän
    lite senare som hon sträckte upp armarna mot oss! Men det va inget vi oroade oss för,
    hon trivdes ju fint bland sina leksaker på sitt älskade golvFlört
    Men förstår att du blir stressad när bvc säger såna saker, tycker det är jävligt fel av dom.
    Man oroar sig tillräckligt ändå som bebismamma!
    Men din bebis är inte onormal överhuvudtaget ska du veta!

Kram!

• tjoohalia

min son är 6månader och han kan inte heller det. läkaren reagerade inte så mycket på det, vi fick iofs remiss till sjukgymnaset eftersom att våran kille inte lyfter på huvudet särskilt bra heller.
    men inte heller det tyckte läkaren egentligen var nödvändigt, det var bara för att redan vara inne i systemet om det kommer fler saker som han är sen med sen.
    han har stort och tungt huvud och han har inte haft något intresse för att plocka med saker överhuvudtaget
    igår fick vi hem en sån här lamaze älg från libero poängshop och den älskar han och plockar med den hela tiden nu.
    dom måste ju vara intresserade också :)

• millchan

Min dotter kollar inte heller efter grejjer som ramlar och kan inte föra saker mellan händerna.
    Hon har inte börjat greppa aktivt ännu heller.
    Nu för ca 4 dagar sen har hon börjat lyfta upp huvudet i ca 10 sekunder när hon ligger på mage på golvet.
    Hon är nu 6 1/2 månad.

När vi var på 6 månaders kollen tyckte inte läkaren att vi behövde nån sjukgymnast men han konstaterade att hon är lite sen i sin utveckling och han visste inte när hon kommer att ta igen sig.
    Men han tyckte inte att vi behövde oroa oss för hon mår ju bra annars och går upp i vikt och växer som hon ska!

• sofie och laura

Hej!

Min lilla son är nu 5 .1/2 månad och jag har inte sett han flytta föremål..

Han är väldigt nyfiken på saker som rör sig och skall vara med

Lite dålig med att ligga på mage och stödja sina ben mot mina knän??? Undrar när det kommer
    Jag e en orlig höns mamma med 3 barn var av ett har en lätt cp skada därför min orolighet och mesta dels varför kan han inte???
    Rädd att få psyk bryt om sköterskan säger ngt som jag kommer oroa mig för=)

Svar på tråden Orolig för min 5-månaders