• Sweety

Flaska klar att ge på natten?

Jag har ammat min son fram till 4 månader men har börjat trappa ner på amningen nu. Först trappa jag ner på dagen men nu så ska jag även sluta ge brösten på natten.

Min fråga är: Måste man gå upp mitt i natten och göra en flaska ersättning? Eller finns det något sätt så att man kan ha en flaska redo brevid sängen och ge när sonen blir hungrig? Kanske blir dålig då?

• Svar på tråden Flaska klar att ge på natten?
  • Jenny Hä

Man kan ha dom färdigblandad  i kylen men man måste ju upp o värma på dom lite , tror det var 8 timmar man kunde ha dom färdiga, men är inte säker på tiden .

• badplats

vi hade termos med "rätt mängd" vatten i färdigt vid sängen och sen en liten bytta med lock med rätt mängd pulver, bara att blanda direkt vid sängkanten. funka perfekt :)

• Neko

Man kan köpa färdiga tetror som ska förvaras i rumstemperatur, ha en sådan plus en flaska vid sängen, och bara skaka, hälla i och ge... klart på 5 sekunder ^^ Så gjorde vi. Så skönt att slippa krångla med pulver.

• johandra
    badplats skrev 2010-10-05 22:25:51 följande:
    vi hade termos med "rätt mängd" vatten i färdigt vid sängen och sen en liten bytta med lock med rätt mängd pulver, bara att blanda direkt vid sängkanten. funka perfekt :)
    samma här...se bara till att ni inte haft kaffe i termosen för då kommer det smaka kaffe om ersättningen oxå...vi lägger dock pulvret direkt i flaskan o sen häller vi i vattnet när det är dax för mat...
    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • straw2008

Vi blandar på kvällen o ger under natten. Men vid 4 mån får de ju även dricka majsvälling.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Jenny Hä
    Neko skrev 2010-10-05 22:41:12 följande:
    Man kan köpa färdiga tetror som ska förvaras i rumstemperatur, ha en sådan plus en flaska vid sängen, och bara skaka, hälla i och ge... klart på 5 sekunder ^^ Så gjorde vi. Så skönt att slippa krångla med pulver.
    Ska inte dom värmas på oxå , rumstempererad ersättning kan ju inte vara gott? 
  • La Lola
    Jenny Hä skrev 2010-10-05 22:51:06 följande:
    De kan serveras rumtempade oxå (eller kylskåpskalla)
    Men det är ju inte alla barn som gillar det......
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Jenny Hä
    La Lola skrev 2010-10-05 22:52:15 följande:
    Ok, låter ju inge vidare med kall/ljummen ersättning :)
  • La Lola
    Jenny Hä skrev 2010-10-05 22:53:17 följande:
    Ok, låter ju inge vidare med kall/ljummen ersättning :)
    Tycker inte jag heller.... Tungan ute
  • Jenny Hä

Man kan ju oxå ha en nappflaskvärmare stå bredvid sängen som man bara slår igång när den lilla vaknar, dom värmer ju snabbt till rätt temperatur

• Mälaröbo
    Jenny Hä skrev 2010-10-05 22:51:06 följande:
    Mina barn ÄLSKADE den rumstempererad vilket har varit perfekt under nätter och utflykter. Inget krångel och inget krav på micro. SKÖNT!
  • Jenny Hä
    Mälaröbo skrev 2010-10-05 22:58:00 följande:
    Mina barn ÄLSKADE den rumstempererad vilket har varit perfekt under nätter och utflykter. Inget krångel och inget krav på micro. SKÖNT!
    Det tror jag det...:) Det löser ju en del problem om man inte e hemma så då är det ju kanon. Men den ersättning man blandar själv då , kan den drickas kall?
  • Lindreas

Vi har ersättning på tetra bredvid sängen, och flaskan såklart. Lill-killen gillar den rumstempererad, förvisso har vi inte provat värma den ens eftersom han får den som påfyllning när amningen inte räcker till. :)

• La Lola
    Jenny Hä skrev 2010-10-05 22:59:13 följande:
    Det tror jag det...:) Det löser ju en del problem om man inte e hemma så då är det ju kanon. Men den ersättning man blandar själv då , kan den drickas kall?
    Jepp, det kan den.

Det är superenkelt med termos med hett vatten, plastflaska med kallt (blanda i nappflaska till rätt temp) o uppmätt pulver oxå om man är nånstans där det inte finns micro.....
  • Neko
    La Lola skrev 2010-10-05 22:52:15 följande:
    Mitt barn älskade också rumstempade, föredrog dem över varma eller kalla =)
  • Sweety

Vad roligt att så många har svarat ") Tack för alla svar!

Tetra, menar ni sådana små färdiga mjökersättning i förpackning?

• La Lola
    Sweety skrev 2010-10-06 20:01:58 följande:
    Vad roligt att så många har svarat ") Tack för alla svar!

Tetra, menar ni sådana små färdiga mjökersättning i förpackning?
    Jepp.
Svar på tråden Flaska klar att ge på natten?