• ella8601

skaffa barn tidigare?

Jag har läst teorier om att vi som är adopterade vill skaffa barn generellt tidigare än icke adopterade. Vad tror ni om det? Själv är jag adopterad från Polen och haft barnlängtan ganska länge (år 23 år nu). 

• Svar på tråden skaffa barn tidigare?
  • Thi 08

Jag har hört samma sak, men vet ej om det stämmer. Jag kan bara tala för de adopterade vuxna som jag känner och JA de har alla blivit föräldrar tidigt, runt 20-års ålder. En förklaring kan väl vara att man som adopterade söker ngn som har samma genetik och kan man finna det i sitt barn, blir det en väg till ett stabilare och lyckligare liv....tänker jag. Inga påhopp, det är bara MIN teori.

• Vildrosen

Jag har fått veta att det är tvärt om rent statistiskt, de väntar längre! Svårt veta varför, dels tror jag många tar ett stort ansvar för att barnet ska få det bra och att de kan ta hand om sitt barn på ett tryggt sätt. Jag antar, att många adopterade har  reflektera över detta mer/djupare än icke adopterade, eftersom de blivit lämnade av biologiska modern och det därmed inte är så självklart. Dessutom känner nog många att detta med biologisk avkomma (till skillnad från annat inlägg ovan) INTE är så panikartat viktigt, eftersom de vet att lycka och kärlek inte beror på om man delar gener.

• Pandamamma79

Jag började inte tänka på barn förrän för ca tre år sen. Är nu 31 och väntar första.
    Dock har jag aldrig velat ha barn så sent som mina föräldrar som var 47 & 43 år när jag kom.

Oj, oj, alla tycker vi annorlunda.

För mig har det varit väldigt viktigt nu att få ett eget biologiskt barn. Var rädd ett tag att jag inte kunde få men sen gav det sig. Så, ja, genetiken har varit viktig för mig nu men det är inget jag någonsin tänkt på innan.
    Däremot så har jag aldrig känt någon koppling med var jag är född utan har alltid sett mina föräldrar som mina biologiska. Mitt utseende säger inget om vem jag är. Har aldrig kännt mig lämnad.

• Milkina cerka
    Thi 08 skrev 2010-10-03 21:31:16 följande:
    Jag har hört samma sak, men vet ej om det stämmer. Jag kan bara tala för de adopterade vuxna som jag känner och JA de har alla blivit föräldrar tidigt, runt 20-års ålder. En förklaring kan väl vara att man som adopterade söker ngn som har samma genetik och kan man finna det i sitt barn, blir det en väg till ett stabilare och lyckligare liv....tänker jag. Inga påhopp, det är bara MIN teori.
    Även om min äldsta inte var planerad så stämmer det iaf för min del, att jag var överlycklig, detta var någon jag skulle bli släkt med på riktigt, med riktigta blodsband som i vanliga familjer.. ja jag var förhållandevis ung, i yngsta laget som jag ser det numera.
    Jer Bogu tako omilje svijet da je i sina svojega jedinorodnoga dao da ni jedan koji vjeruje ne pogine, nego da ima zivot vjecni
Svar på tråden skaffa barn tidigare?