• cincell123

Känner man smärtan i rumpan efter epidural?

Jag har sedan 1-2 år oftast riktigt ont när jag bajsar. Detta pga ett öppet sår som kallas fisur som ofta öppnar sig och är extremt smärtsam. Idag var den mest traumatiska smärtan jag upplevt som slutade med att jag fick skopa ut bajs från rumpan med fingrarna för att lindra smärtan.. Förnedrande som fan och paniken kom ett flertal gånger...  Tur att man var hemma iaf.... Skäms

Ska föda om 4 månader och det enda som jag tänker på inför förlossingen är smärtan från rumpan. Har en väninna som beskrev smärtan från rumpan som det värsta med hela förlossningen..

Jag är rädd att min kropp ska reagera som när jag går på toa. Smärtan gör så att kroppen inte vill krysta.

Är det någon med liknande erfarenhet som kan trösta på något sättGråter
    Hjälper Epidural mot det här? Tar det bort känseln från rumpan också.? Eller finns det nån annan bedövning man kan få?
    Tacksam för svar..

• Svar på tråden Känner man smärtan i rumpan efter epidural?
  • Pickeli

Kanske du kan få lite likalbedövning kring problemområdet? Jag upplevde ingen smärta i rumpan kan jag bara säga.

Prata med din BM om det, det är mycket viktigt att de vet om de på förlossningen när du kommer in så du kan få rätt hjälp isåfall!

Google it!
  • kakmamman
    cincell123 skrev 2010-10-03 16:01:41 följande:

Jag har sedan 1-2 år oftast riktigt ont när jag bajsar. Detta pga ett öppet sår som kallas fisur som ofta öppnar sig och är extremt smärtsam. Idag var den mest traumatiska smärtan jag upplevt som slutade med att jag fick skopa ut bajs från rumpan med fingrarna för att lindra smärtan.. Förnedrande som fan och paniken kom ett flertal gånger...  Tur att man var hemma iaf.... Skäms

Ska föda om 4 månader och det enda som jag tänker på inför förlossingen är smärtan från rumpan. Har en väninna som beskrev smärtan från rumpan som det värsta med hela förlossningen..

Jag är rädd att min kropp ska reagera som när jag går på toa. Smärtan gör så att kroppen inte vill krysta.

Är det någon med liknande erfarenhet som kan trösta på något sättGråter
    Hjälper Epidural mot det här? Tar det bort känseln från rumpan också.? Eller finns det nån annan bedövning man kan få?
    Tacksam för svar..

Epiduralen tar bort smärtan från bröstet ner till knäna..så du ska nog inte känna någon smärta där, itan mer att det pressar..
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • cincell123

Tack.. Ska prata med BM vid nästa besök. Ville bara veta lite i förväg Glad

• viseversa

Jag tycker då inte edan tog bort smärtan när man krystade. Den tog bort smärtan av värkarna ja men krystandet brände som eld trots eda.

Ts jag tycker du ska skriva detta i ett förlossningsbrev som du lämnar till bm på sjukhuset. Skriv allt om dina smärtor och att du MÅSTE ha hjälp mot det för att i huvud taget kunna föda. tro mig dom läser det du skrivit och kommer göra sigg bästa för att du ska känna dig trygg.

• Kaxelsson

Petedin är en spruta som sägs bedöva bäckenet (kanske rumpan är inräknad) funkade dock inte på mig.
    Trots EDA hade jag fruktansvärt ont i hela ryggen och rumpan.
    Trots detta har både jag och min man bestämt att EDA är det som ska gälla på denna förlossning med :))
    Det kan ju dock vara olika, kanske funkar exeplariskt på dig Solig

☆° ★ Axel ★ °☆ - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)--> ★ °☆
  • ploten
    kakmamman skrev 2010-10-03 16:14:36 följande:
    Epiduralen tar bort smärtan från bröstet ner till knäna..så du ska nog inte känna någon smärta där, itan mer att det pressar..
    För mig to EDAn inte bort särskilt mycket smärta alls, varken de vanliga värkarna eller det berömda "trycket" som gör att man kan få ont i rumpan under förlossningen. Min son låg dessutom i vidöppet läge, vilket ju ytterligare kan öka trycket mot ändtarmen. Detta skriver jag naturligtvis inte för att skrämma upp dig, utan för att uppmuntra dig till att tala med bm och ev läkare i förväg för att få veta hur de kan hjälpa dig på bästa sätt. Det kanske går att få någon form av lokalbedövning just där du har de här besvären.
  • cincell123

Jag ska prata med BM och skriva ett brev till sjukhuset.  Känns som lokalbedövning är det som gäller för mig i tillägg till EDA. Kan ha sånna fruktansvärda smärtor efter att gått på toaletten och jag vet att min kropp inte kommer att ge allt om jag i tillägg ska ha smärta på det såret som jag har i rumpan när jag krystar...  Vilket känns ungefär som nån skär där med ett rakblad. =/

Tack snälla för alla svarDrömmer

• kakmamman
    ploten skrev 2010-10-04 12:51:00 följande:
    För mig to EDAn inte bort särskilt mycket smärta alls, varken de vanliga värkarna eller det berömda "trycket" som gör att man kan få ont i rumpan under förlossningen. Min son låg dessutom i vidöppet läge, vilket ju ytterligare kan öka trycket mot ändtarmen. Detta skriver jag naturligtvis inte för att skrämma upp dig, utan för att uppmuntra dig till att tala med bm och ev läkare i förväg för att få veta hur de kan hjälpa dig på bästa sätt. Det kanske går att få någon form av lokalbedövning just där du har de här besvären.
    nej, och på vissa funkar den inte alls... men det tillhör inte direkt det vanliga.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Kallebus

Fick eda och då kände jag absolut ingenting, fick sen lite bråttom att få ut sonen så jag hade fortfarande full bedövning när jag krystade ut honom.
    Jag kände bara att det spände lite, ingen smärta och inget tryck alls.
    Det tar visst olika så man kan nog inte lita på att man blir helt smärtfri men det verkar fungera på dom flesta.

Svar på tråden Känner man smärtan i rumpan efter epidural?