• lillekatt

Får mobbare tvingas byta skola?

Jag har ofta hört förslaget om att "det inte är den mobbade som ska byta skola, utan den som mobbar"  när det gäller diskutioner kring hur man ska lösa mobbning,och undrar därför om detta är något man faktiskt använder sig av i skolan? Var flyttas mobbaren då, för denne måste ju också gå i skola någonstans?

• Svar på tråden Får mobbare tvingas byta skola?
  • Punkster

Det finns inga regler fastslår att det ska vara på det sättet, tetxten i skollagen säger något i stil med att "den uppkomna situationen ska lösas på ett tillfredställande sätt för båda parter" eller något liknande. Väldigt luddigt alltså. Däremot verkar det vara en allmänt vedertagen meningen att mobbaren ska byta skola, men det är knappast något som praktiseras i någon större utsträckning.

• Tow2Mater

Det var bara så sent som 2007 som det kom nya bestämmelser i skollagen som ger skolan rätt att tvångsförflytta elever som upprepade gånger mobbar en annan elev. Så möjligheten har inte funnits särskilt länge.

• lillekatt
    Tow2Mater skrev 2010-10-01 17:52:41 följande:
    Det var bara så sent som 2007 som det kom nya bestämmelser i skollagen som ger skolan rätt att tvångsförflytta elever som upprepade gånger mobbar en annan elev. Så möjligheten har inte funnits särskilt länge.
    Ok, så skolan kan använda sig av detta alltså? Men jag antar ju som ovan också skrev att det inte sker i någon större utsträckning ändå.
  • Punkster
    lillekatt skrev 2010-10-01 18:25:09 följande:
    Ok, så skolan kan använda sig av detta alltså? Men jag antar ju som ovan också skrev att det inte sker i någon större utsträckning ändå.
    Det där var nyheter för mig. Nu har jag iofs en gammal version av skollagen...

Men jag tror knappast att det är skolan som beslutar om tvångsförflyttning i ett sånt här fall, snarare skolnämnd eller t.o.m domstol.
  • FullAvFrågor

på de två skolorna jag har gått på har mobbarna inte flyttats någonstans, inte för fysisk eller psykisk mobbning. Tror inte att det praktiseras alls, då min pojkvän har berättat samma sak om sina skolor.

• mamma till 2 frön
    Punkster skrev 2010-10-01 23:20:36 följande:
    Det där var nyheter för mig. Nu har jag iofs en gammal version av skollagen...

Men jag tror knappast att det är skolan som beslutar om tvångsförflyttning i ett sånt här fall, snarare skolnämnd eller t.o.m domstol.
    Rektor har rätten att besluta om att flytta en elev och kan även tvångsinskriva i särskolan. I min kommun sker det i samråd med med EHT-teamet. Praktiseras sällan här men vi har minst 2 fall där eleven hotat och förstört för kamrater och lärare och fått byta skola till annat distrikt. Eleven ges då chansen att starta om utan att behöva leva upp till gamla förväntningar.
  • tru

Är det inte så att de är på förslag att  man ska kunna tvångsinskriva i särskola. Att de inte har införts ännu. De har väl inte ens beslutats om detta. Eller har jag sovit den senaste tiden.

• mamma till 2 frön
    bzzzz skrev 2010-11-10 10:29:53 följande:

Är det inte så att de är på förslag att  man ska kunna tvångsinskriva i särskola. Att de inte har införts ännu. De har väl inte ens beslutats om detta. Eller har jag sovit den senaste tiden.

Inte lätt att hänga med i alla svängar som sker i skolans värd. Men i sällsynta fall kan det ske enligt nya skollagen. Kopierar in del av skrivelsen hämtat från lärarförbundets hemsida: 

Försök blir permanent i nya skollagen
    Idag finns en försökslagstiftning där elever inte kan tas emot i särskolan utan att vårdnadshavaren tillåter det. Försöket blir permanent och har skrivits in i nya skollagen. Lagen kommer dock att medge sällsynta undantag. Om det finns synnerliga skäl med hänsyn till barnets bästa, kan barnet placeras i särskola mot föräldrarnas vilja.

Regeringen vill särskilt betona att det ska göras en noggrann utredning innan en placering i särskolan sker. Därför finns en bestämmelse i nya skollagen som slår fast att utredningen ska innehålla fyra bedömningar av eleven - pedagogisk, psykologisk, medicinsk och social bedömning.
Svar på tråden Får mobbare tvingas byta skola?