• rackarmorsan

För gammal för att kallas ung mamma?

Hur gammal tycker ni att man högst får vara för att klassas som en ungförälder?
    Jag fyller 22 och jag känner mig inte som en ung förälder längre. Jag känner mig bara som en förälder.
    Nu när folk reagerar och blir förvånade över att jag har barn fast jag är så ung så håler jag inte med.

• Svar på tråden För gammal för att kallas ung mamma?
  • Birgitta2

Jag tyckte JAG var en  ung mamma, och jag var 27!

• Nannafia

Håller med. Jag var 22 år när jag fick mitt första barn. På jobbet och den fackliga kursen jag åkte på i ca v25 så "beklagade de att jag råkat bli gravid"...Råkat!?? Han var jätteplanerad och vi hade haft tre missfall innan. Sedan sa de att jag var tvungen att se till att fixa ett samboavtal fort. När jag då berättade att jag var gift höll de på att ramla av stolen!Skrattande Kände mig aldrig som en ung mamma, som sagt bara som en mamma. Nu när jag väntar barn nr 4 så är jag nästan 35 år, och känner mig däremot lite "gammal", men nu tycker alla att det är normaltFlört.
    Kramis kramis

• Nannafia

Håller med TS alltså!!Flört

• LinnV

Jag är 20 nu och ska snart få mitt andra barn, känner mig inte ung men samhället ser mig som det.

• MiaL

jag är 28 och väntar 3- & 4:an nu, fick mitt första barn när jag var 18½, hade två när jag var 22..
    känner mig inte som en ung mamma, har aldrig kännt mig som en ung mamma faktiskt

• hernameispekka

Ungefär såhär tänker jag :P

<20 Ung mamma
    20-25 Yngre medelmamma
    25-30 Medelmamma
    30-35 Äldre medelmamma
    35< Gammal mamma

Men det är ju bara ut min synpunkt och jag vet ju att det vanligaste nu är att vara "äldre medelmamma" :P

• bizzziie

Jag var 20 när jag fick första och 24 nu när jag fick andra.. enda gångerna jag känner mig ung är när jag går på föräldragrupp eller typ öppna förskolan.. då är alla 35 med första barnet och jag "bara" ung förälder och dessutom TVÅ barn.. fast jag tycker fasen det är mer konstigt att alla är över 35 med första barnet än att jag är 24 med två.. det håller säkerligen inte dom med om eftersom vissa verkar vilja ösa massa tips och råd över mig.. haaaallå, jag har två barn, ni har ett.. tack men nej tack!!! Tråkigt..

• Tjohalia

Jag var nybliven 22-åring när dottern föddes (fyller år med en veckas mellanrum) och skulle fylla 24 när sonen anlände, jag har aldrig känt mig som en ung mamma, yngre än genomsnittet kanske men inte ung. Dom flesta av mina vönner var dessutom inte långt efter mig så vi var/är som på samma "nivå" också.

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • BlommyNess12

Jag har aldrig tänkt på mig själv som en "ung mamma". Förstår inte behovet av att kategorisera sig på det sättet. Jag känner mig bara som en helt vanlig tjej, en helt vanlig mamma.

• Tjohalia
    hernameispekka skrev 2010-10-01 15:18:12 följande:
    Ungefär såhär tänker jag :P

<20 Ung mamma
    20-25 Yngre medelmamma
    25-30 Medelmamma
    30-35 Äldre medelmamma
    35< Gammal mamma

Men det är ju bara ut min synpunkt och jag vet ju att det vanligaste nu är att vara "äldre medelmamma" :P
    Det var en ganska bra indelning tycker jag, även om jag kanske inte tycker man är gammal mamma om man är 35...
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
Svar på tråden För gammal för att kallas ung mamma?