• Equal

Tar av sig bilbältet, vad gör jag?

Har en 3 årig dotter som sitter i en bakåtvänd bilstol. Hon krånglar alltid ut armarna ur bätet o ställer sig upp i bilstolen. Vi drar åt allt vi kan, hjälper inte. Köpte ett plastspänne på Babyproffsen som man skulle sätta på bätet så de inte ska kunna dra ut armarna - hjälpte INTE!

Vi har försökt prata med henne om att det är farligt, att man måste sitta i sin stol osv. Inget hjälper. Snart kan vi inte åka bil!

Vad gör vi? HJÄLP!

• Svar på tråden Tar av sig bilbältet, vad gör jag?
  • Pickeli

Köp en ny stol som hon inte kan spänna upp? Kanske ett alternativ? Prata med någon återförsäljare och se om de har några tips!

Google it!
  • ingensignatur

Min första tanke är att flytta fram henne så ni ser, men ni kanske har airbag? Jag tvärbromsade på en väg en gång så att barnen "flög in i" sätet framför, efter det har de aldrig tagit av sig bältet mer :D

• trollmammsis

Stanna bilen varje gång hon gör detta och säg att man inte kan köra bilen om inte bältet är på!

• Equal
    Pickeli skrev 2010-09-30 13:19:02 följande:
    Köp en ny stol som hon inte kan spänna upp? Kanske ett alternativ? Prata med någon återförsäljare och se om de har några tips!
    Hon spänner inte upp stolen, hon lirkar ur armarna ut bältena.

Återförsäljarna hade bara tipset med detta plastgrej som man skulle ha bältesremmarna i, o sa det fungerar för 9 av 10 barn. Hmm tjosan! Inte för min dotter!

Ingensignatur

Har en airbag tyvärr. Har testat detta med att tvärbromsa, men min kaxiga lilla fröken brydde sig inte.
  • Pickeli
    Equal skrev 2010-09-30 14:10:10 följande:
    Hon spänner inte upp stolen, hon lirkar ur armarna ut bältena.

Återförsäljarna hade bara tipset med detta plastgrej som man skulle ha bältesremmarna i, o sa det fungerar för 9 av 10 barn. Hmm tjosan! Inte för min dotter!

Ingensignatur

Har en airbag tyvärr. Har testat detta med att tvärbromsa, men min kaxiga lilla fröken brydde sig inte.
    Kan du inte koppla ur airbagen? Eller tycker du inte att det känns okej ändå?
    Google it!
  • Equal
    Pickeli skrev 2010-09-30 14:14:56 följande:
    Kan du inte koppla ur airbagen? Eller tycker du inte att det känns okej ändå?
    Vi har en Opel Safira och Opel verkstan är inte villiga att koppla ur den tyvärr.
  • Kina79

Muta
    Hon är ju så pass stor att hon kan lyssna och förstå vad man säger. När ni ska iväg på nåt kul så säger ni till henne att om hon knäpper upp sig så åker ni raka vägen hem igen. Sen gäller det ju att man gör det med.

Annars belöning: För varje gång ni åker nånstans och hon inte knäpper upp sig så får hon en belöning.
    Efter 5 eller 10 belöningar (små) så blir det något större - typ badhus, lekland.....

• Kina79
    Kina79 skrev 2010-09-30 14:39:01 följande:
    Muta
    Hon är ju så pass stor att hon kan lyssna och förstå vad man säger. När ni ska iväg på nåt kul så säger ni till henne att om hon knäpper upp sig så åker ni raka vägen hem igen. Sen gäller det ju att man gör det med.

Annars belöning: För varje gång ni åker nånstans och hon inte knäpper upp sig så får hon en belöning.
    Efter 5 eller 10 belöningar (små) så blir det något större - typ badhus, lekland.....
    PS. Och så länge hon håller på så, så åk inte till något kul. Och berätta det för henne! " Vi skulle gärna vilja åka till badhuset, men eftersom du tar dig ur bältet så gör vi inte det.
    Plus att Polisen blir väldigt arga om man gör så.
  • gryning2
    Equal skrev 2010-09-30 14:28:30 följande:
    Vi har en Opel Safira och Opel verkstan är inte villiga att koppla ur den tyvärr.
    Har du hört med någon annan verkstad? Vi kopplade ur våran airbag på en Skoda Octavia nyss och det gick hur fint som helst.
    Mamma till H född 071017
  • gryning2

Förresten har du verkligen dragit åt HÅRT när hon tar ur armarna? Min son gör sådär ibland och då drar jag åt riktigt hårt så det blir obekvämt åt honom. Han brukar sluta då faktiskt.... Man känner sig lite elak men vad ska man göra? =(

Mamma till H född 071017
  • Equal

tack för alla tips, ska försöka muta, dock är hon obstinat så det brukar inte få, förstår inte att denna lilla tös blivit som hon är när de andra ungarna lyssnar så fint haha.

Gryning, ska kolla med en annan verkstad oxå! Och japp, drar åt så hårt det går typ, men ändå lirkar hon ur armarna på ngt mysko sätt

• Lattjo

Åk till en polisstation och be dom berätta att man måste ha bältet på sig? Nu menar jag INTE att du ska hota med att polisen kommer och tar henne om hon inte har bältet på sig för det tycker inte jag är okej men att låta en polis i uniform berätta hur viktigt det är att ha bältet på sig. Jag sa till min son när han gjorde så att om vi blir stoppade så blir polisen jättearg på mamma (jag sa inget om att jag skulle få åka iväg eller nått sånt utan att dom blir arga) och efter det har han aldrig mer gjort så. Nu är han den som ser till att ALLA har bälte på sig om vi så ska ställa bilen tillrätta :)

• längtan09

En kompis hade samma problem. Hon åkte till polisstationen där en polis fick berätta varför man ska ha bälte på sig. Exakt vad han sa vet jag inte, men det kan ju vara ett sätt

Mamma sedan juni 2009
  • Finesse

vad har du för stol?

min dotter har en britax hi-way och hon har aldrig fått ur armarna så där.. det går ju lixom inte när man drar åt allt vad man kan..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Kina79
    Finesse skrev 2010-09-30 15:17:48 följande:
    vad har du för stol?

min dotter har en britax hi-way och hon har aldrig fått ur armarna så där.. det går ju lixom inte när man drar åt allt vad man kan..
    Jag har oxå en Hi-Way till min 4½ åring och JO, det går att få ut armarna. Min dotter är väldigt liten o smal, så vid bälteslåset, precis vid nedre delen av magen, sitter inte bältet hårt. Och hårdare kan man inte dra åt.

Hade hon velat så hade hon nog kunnat trixa ut armarna. Som tur är gör hon inte det - hon skriker i högan sky om man råkar glömma spänna henne
  • isisisis
    trollmammsis skrev 2010-09-30 14:09:44 följande:
    Stanna bilen varje gång hon gör detta och säg att man inte kan köra bilen om inte bältet är på!
    Smart!
  • isisisis
    Kina79 skrev 2010-09-30 14:40:30 följande:
    PS. Och så länge hon håller på så, så åk inte till något kul. Och berätta det för henne! " Vi skulle gärna vilja åka till badhuset, men eftersom du tar dig ur bältet så gör vi inte det.
    Plus att Polisen blir väldigt arga om man gör så.
    Precis.Det hade funkat.Garanterat på mina iaf.
    Bara de vet man menar allvar.
  • Kina79
    isisisis skrev 2010-10-01 08:49:39 följande:
    Precis.Det hade funkat.Garanterat på mina iaf.
    Bara de vet man menar allvar.
    Jo men precis - man måste ju mena det när man säger det. Mina barn vet att jag menar vad jag säger.
Svar på tråden Tar av sig bilbältet, vad gör jag?