• Anonym (förbannad)

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

Blir snart galen av frustration. Lever med min sambo och hans elvaåriga dotter (vv) och vi har stora problem gällande maten som serveras här hemma. Jag har länge försökt att laga någon form av mat som passar oss alla, typ spagetti & köttfärsås, korv stroganoff, lasagne, spagetti carbonara, wokad mat.. ja allt möjligt men ingenting duger. Det enda hon äter och vill ha är snabbmakaroner och någon form av hel eller halvfabrikat till, typ mamma scans köttbullar eller stekt falukorv/ bullens kokta korv eller mcdonalds. Hon säger rakt ut att det är äckligt och jag tycker att när man är elva år så borde man vara så pass uppfostrad att man äter det som bjuds. Visst kan det finnas vissa rätter man gillar mer eller mindre, men man sitter väl inte konstant och sågar maten som bjuds?!? Pappan löser det genom att laga två rätter. Ja väldigt ekonomiskt. Och jag anser att hon kan hålla på såhär enbart för att hennes pappa aldrig säger ifrån. När vi är hos farmor och farfar är det en helt annan visa. "Nu äter du upp" och tjejen får äta det vi äter. Inga krusiduller. Och då gör hon det. Inte ett ord om att det är äckligt.

Sen tänker jag på hur hälsosamt är det att hon bara ska äta så här enformigt, vilket jag försökt ha som argument också, då säger han, "ja men det är ju bra att hon äter i varje fall". Fattar han inte att han NU lägger grunden för henne senares osunda leverene. Hon är konstant förkyld men det tror han inte har något med saken att göra.

Nu är alltså lösningen den att pappan får stå för matlagningen de veckor dottern är här. Antingen så lagar han två rätter eller så blir det någon snabbmakaronshistoria som jag får delta i och då brukar jag laga min egen mat. Häromdagen hade jag gjort en pasta med jättegod pastasås och gjort matlådor som jag kunde äta i flera dagar. Då tar sambon helt plötsligt och ger henne en av dessa portioner, för då orkade han plötsligt inte laga mat. DÅ SPOTTAR UNGEN UT MATEN I HANDEN OCH RUSKAR PÅ HUVUDET "ÄCKLIGT", som en barnunge på fem år ungefär. Jag bara tittade på pappan och ruskade på huvudet och gick därifrån. Vad fan ska man göra?? Saken är att jag och dottern kommer bra överens annars, men det här jäkla beteendet går mig så förbaskat på nerverna så det förstör min syn på henne. Hur mycket ska man krusa en unge? Hur gör ni i era familjer?

• Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!
  • Jko

Är själv bonusmamma och förstår känslan som du beskriver. Händer det en gång så...ja då kan man ju ta det men händer det samma sak om och om igen så då tappar man både orken och lusten. Det som krävs är ju att din sambo måste vara lite hårdare. Menat med att den maten som serveras den ska även ätas. Det Finns alltid rätter som man tycker mer eller mindre om. Men att visa att alla i familjen ska äta samma för idag serverar vi det här. Nu har iofs min sambo en son på 5år men han har varit väldigt mycket  just nu att maten är äcklig och han vill ha ngt annat i stället. Men då har vi gjort så att han får sitta vid bordet tills han har ätit upp maten. Det blir ju bara tråkigare för barnet att sitta länge vid matbordet än att gå och göra något trevligare. Men tillslut så faller nog poletten ner att man får äta det som erbjuds.

Din sambos dotter var väl 11år och då tycker jag inte att ni ska behöva ha sånt tjat var eviga dag. Det blir ju kanske inte bättre heller av att din sambo ställer sig och gör extra åt henne varenda dag bara för att hålla henne nöjd och undvika konflikter.

• BlommyNess12

Well, I don't know, jag äter inte sånt jag inte gillar och förväntar mig inte att mina barn ska göra det heller.
    Tycker inte att man behöver. Men då kan man laga sin egen mat om det som serveras inte passar när man är 11 år..

• Anonym (Pia)

Jag skulle allvarligt talat skita i att vistas i köket under tiden dottern äter middag. Det här är en uppfostringsfråga och pappan verkar ju inte vilja göra något åt saken. Du som bonusmamma har inte en chans att påverka situationen mot pappans vilja, det enda som händer är att du och pappan blir osams.

Gå ut från köket och låt pappan stå sitt kast!

• Anonym (förbannad)
    Anonym (Pia) skrev 2010-09-29 14:47:08 följande:
    Jag skulle allvarligt talat skita i att vistas i köket under tiden dottern äter middag. Det här är en uppfostringsfråga och pappan verkar ju inte vilja göra något åt saken. Du som bonusmamma har inte en chans att påverka situationen mot pappans vilja, det enda som händer är att du och pappan blir osams.

Gå ut från köket och låt pappan stå sitt kast!
    Tack för tipset! Jag har gjort så några ggr och då blir de helt konfunderade.. "Varför ska inte du äta med oss" och jag får ha världens utläggning om varför.. Visst är det en uppfostringsfråga och han har bett mig att hålla mig utanför men när hon uppför sig så här är det svårt att inte reagera och bli arg. Men håller jag mig därifrån kan de ju hållas bäst de vill..=)
  • Anonym (förbannad)
    BlommyNess12 skrev 2010-09-29 13:26:15 följande:
    Well, I don't know, jag äter inte sånt jag inte gillar och förväntar mig inte att mina barn ska göra det heller.
    Tycker inte att man behöver. Men då kan man laga sin egen mat om det som serveras inte passar när man är 11 år..
    Nej men då blir hon ju tvungen att laga sin egen mat varje dag. Allt är äckligt. Tycker inte heller om allt, men visar iaf god min när jag blir bjuden på mat. 
  • lokisse

jag gissar pa att du använder nagon krydda som hon inte gillar.
    det är ju dessutom sa att dom saker du beskriver är ganska "smakneutrala". om man är van att äta saker som inte smakar särskilt mycke är det inte sa lätt att tycka om saker som har mycke smak typ en stroganoff.

Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • Jko
    lokisse skrev 2010-09-29 16:14:23 följande:
    jag gissar pa att du använder nagon krydda som hon inte gillar.
    det är ju dessutom sa att dom saker du beskriver är ganska "smakneutrala". om man är van att äta saker som inte smakar särskilt mycke är det inte sa lätt att tycka om saker som har mycke smak typ en stroganoff.
    Men visst är det ändå bra att man börjar variera sig i maten då, Jag menar det blir ju inte lätt i skolan heller för där serverar de ju allt möjligt. Tycker att Ts gör rätt med att visa att hon inte tycker att det är okej. Jag skulle då heller inte tolerera allt gnabb.
  • lokisse
    Jko skrev 2010-09-29 16:24:40 följande:
    Men visst är det ändå bra att man börjar variera sig i maten då, Jag menar det blir ju inte lätt i skolan heller för där serverar de ju allt möjligt. Tycker att Ts gör rätt med att visa att hon inte tycker att det är okej. Jag skulle då heller inte tolerera allt gnabb.
    vist är det det men det betyder inte att det är lätt för ts bonus särskilt inte om det faktiskt handlar om att hon inte alls är van att äta smakrik mat och tycker att det är "äckligt" och bara farr höra att det handlar om att hon är trotsig och oupfostrad.

det är kanske slugare att jobba langsamt pa att utöka hennes meny
    Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • Dr Mupp

Jag hade sagt som det är att i det här huset äter vi det som serveras och passar det inte så kan man vänta till nästa måltid. För jag antar att flickan äter i skolan det som serveras och då är det bara fjanterier att inte äta dem hemma. 

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • LuMa
    Dr Mupp skrev 2010-09-29 16:30:45 följande:
    Jag hade sagt som det är att i det här huset äter vi det som serveras och passar det inte så kan man vänta till nästa måltid. För jag antar att flickan äter i skolan det som serveras och då är det bara fjanterier att inte äta dem hemma. 
    Sådär har vi också.
    Hade likadant när jag växte upp, dög inte maten så fick man äta cornflakes istället.
    Jag är uppväxt på det då jag var ett väldigt kräset barn.
Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!