• hemlig02

Ni som kör bodypump, hur mycket vikter lägger ni på?

Jag har kört bodypump regelbundet (ganska iaf) i flera år, men det känns som om det mest är slentrian på nåt sätt. Jag får träningsvärk om jag gjort uppehåll ett tag, annars känner bara bara att det stramar lite nånstans ibland...

Jag har nog kört ungefär med samma vikter ända sen jag började... Känns som om jag borde öka, men samtidigt så är jag ju helt slut ändå, med de vikter jag redan kör med 

Berätta, hurmycket lägger ni på? När tycker ni att det är dax att öka vikten?

• Svar på tråden Ni som kör bodypump, hur mycket vikter lägger ni på?
  • Gubbas

Är dålig på att öka, ligger på ca 5-7 kg/sida på ben 4 kg/sida rygg armar är jag toksvag så där blir det kanske 2,5/sida.

• frk Carlsson

När jag var som mest vältränad så insåg jag att det var dax att öka när det inte kändes ngt, varken under eller efter passet Jag började alltid med att öka med de minsta vikterna, en på varje sida. Att jobba på sin teknik dvs försäkra sig om att man verkligen gör rätt, kan oxå bidra till att det blir tyngre och att träningen blir mer effektiv, men med samma vikter. Jag tycker ofta man ser folk som har väldigt felaktig teknik och det kan göra att det blir lättare.

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • hemlig02
    Gubbas skrev 2010-09-29 12:38:30 följande:
    Är dålig på att öka, ligger på ca 5-7 kg/sida på ben 4 kg/sida rygg armar är jag toksvag så där blir det kanske 2,5/sida.
    Hur länge har du kört bodypump? Har du haft ungefär samma vikter hela tiden?

Det är attan att det ska vara så svårt att öka på! Rynkar på näsan Det är ju viktigt att man får tekniken rätt, å det är ju svårt om man lägger på liite mer än man egentligen orkar. Svårt. Kanske man ska hadubbla stänger och köra med en tyngre så länge man orkar och sen byta till den lättare när man verkligen inte orkar mer...
  • hemlig02
    frk Carlsson skrev 2010-09-29 12:42:06 följande:
    När jag var som mest vältränad så insåg jag att det var dax att öka när det inte kändes ngt, varken under eller efter passet Jag började alltid med att öka med de minsta vikterna, en på varje sida. Att jobba på sin teknik dvs försäkra sig om att man verkligen gör rätt, kan oxå bidra till att det blir tyngre och att träningen blir mer effektiv, men med samma vikter. Jag tycker ofta man ser folk som har väldigt felaktig teknik och det kan göra att det blir lättare.
    Det låter ju som en väldigt rimlig teori, att man ska öka när det inte känns nåt. Men problemet  för mig är att jag verkligen känner nåt under passet, men inget efteråt alls nästan.. Man vill ju känna att det ger nåt!

Ja, tekniken är verkligen jätteviktig. Det är nog därför jag är lite extra rädd att lägga på för mycket, då är det så superlätt att tappa tekniken istället. Ett dilemma! Obestämd
  • Gubbas

Har kört  från och till i 3 år. Springer och styrketränar också. Anledningen till att jag inte ökar på benen är att jag inte vill ha för stora muskler där. Armarna är så svaga så de måste jag träna hårdare med för att lyckas öka.

Svar på tråden Ni som kör bodypump, hur mycket vikter lägger ni på?