• Makrill

Har ni adopterat SN barn?

Hej.

Jag är ny här på forumet (om man bortser från att jag var aktiv när jag väntade barn för över 5 år sedan)
    Vi står i kör för adoption, och vi har precis anmält intresse för ett SN barn från Bulgarien. Hon är för tidigt född (fyller två i november) och eftersom vårt biologiska barn också är prematur så har vi erfarenhet av det.

Finns det någon här som har adopterat från Bulgarien och/eller har blivit föräldrar till ett SN barn som vill dela med sig?

• Svar på tråden Har ni adopterat SN barn?
  • Thi 08

LKG här Läpp käk och gomspalt. 

• AnnaKarin10

Hej!
    Kul med ännu en Bulgarienförälder! Vet du om att vi har en mailinglista med Bulgarienföräldrar? Där kan du få massor av tips, råd och erfarenheter från både väntande och föräldrar, där många av oss har adopterat SN-barn.
    Anmäl dig snarast, så kan vi berätta mer!

Anna-Karin

http://groups.yahoo.com/group/Bulgarienlistan/join

• Kluran

Ha, ha - Anna-Karin, du hann precis före mig att göra reklar för vår Bulgarienlista Glad.

Makrill - jag har inboxat dig. Jättevälkommen till listan!

• Makrill

Hej igen.

Kul att få vara med på er lista.
    Jag hoppas att det kommer gå bra med allt. De skulle ha ett möte i något ministerium igår för att vi skulle få OK att ansöka om denna tjej. Sedan ska det väl fram en massa dokument och ytterligare godkännanden. Vi är alltså precis i sitartgroparna å jag håller alla tummar jag har att vi får fortsätta.

Snacka om att man blir nojig. I fredags fick jag samtal från adoptionsorganisationen att vi får ansöka om denna lilla tjej sedan har jag spenderat hela helgen med att googla på Bulgarien, bulgariska och allt annat som börjar på B (nästan)

• villsågärna38

Hej TS!
    Vi är nya i adoptionsvärlden men funderar också på Bulgarien. Hur länge har ni väntat? Vad innebär det eg rent praktiskt när barnet är för tidigt fött dvs vad innebär just det SN? Du får gärna berätta lite mer om du har lust Tack på förhand!

• Makrill

Hej.

Vi har stått i kö i 2 1/2 år. Vi var egentligen på gång att skicka våra papper till Taiwan när vi fick listan på SN barn från Bulgarien. Eftersom jag har fött två barn för tidigt (v. 25+ 1 som dog när hon var 9 dagar) och en i v. 25+6 som idag är 4 år) slog mitt hjärta extra för denna lila tjej så vi bestämde oss för att ansöka om att få adoptera henne.

Det finns en hel del som kan gå fel när man är extremt för tidigt född. Dels kan de får ögonbottenförändringar på grund av syrgasbehandling (ROP), vissa lungproblem är vanliga (särskilt om de föddes innan lungorna var mogna), det kan innebära minskad lungkapacitet och extra känslighet för infektioner i luftrören. ADHD är vanligt bland prematura samt att de ibland är mindre i växten  och kan vara sena i utvecklingen. Det mesta rättar dock till sig innan de börjar skolan. Vi har haft tur med vår 4-åring, idag har hon inga men, mer än att vi ibland får inhalera henne när hon är förkyld. Hon är en liten solstråle.

• Makrill

Vi har precis fått reda på att vi blivit matchade med denna tjej (som står om i TS) vid något myndighetsmöte i Bulgarien.
    Alltså: ett steg närmare. Nu börjar jag nästan bli nervös fast jag vet att det återstår mååånga månader.

• Kluran

Men vad roligt Makrill - stort grattis!!! Vi hörs vidare på forumet Skrattande

• villsågärna38
    Makrill skrev 2010-09-30 12:15:53 följande:
    Vi har precis fått reda på att vi blivit matchade med denna tjej (som står om i TS) vid något myndighetsmöte i Bulgarien.
    Alltså: ett steg närmare. Nu börjar jag nästan bli nervös fast jag vet att det återstår mååånga månader.
    Oh grattis!! Hur många månder återstår det ungefär? Kram
Svar på tråden Har ni adopterat SN barn?