• Tittski

Erfarenheter av olika Gyn runt HALMSTAD...

Hejsan, jag misstänkter jag har PCO och ska boka tid i halmstad för undersökning...har ringt tudorkliniken de hade väldigt lång väntetid till jan ca...de råde mig till ringa gyn på sjukhuset istället....

och tydligen om de sen går vidare till IVF så måste de gå genom sjukhuset ändå....

någon som har erfarenheter om olika gyn ställen i halmstad?? 

• Svar på tråden Erfarenheter av olika Gyn runt HALMSTAD...
  • Gaytjej

Mig veterligen finns det inga andra gynekologer med möjlighet att göra VUL än Tudor och sjukhuset? Men jag kanske har fel?!

Vi gjorde fertilitetsutredningen hos Tudor (ingen kö då våren 2007) och var nöjda med behandling och bemötande där. På sjukhuset (dit det var 6 månaders kö) har vi sedan varit och gjort en stor mängd VUL inför inseminationer och IVF (några gjordes hos Tudor då sjukhuset bara kunde ta emot mig i mån av tid). Där har jag haft fler än 6 olika gynekologer under två års tid och de flesta har varit helt OK. Men Tudor kändes mer personligt engagerad.

Lycka till!

• Tittski

Ja de intrycket jag fick av tudor va väldigt väldigt bra måste jag säga...

men hur funkar de med IVF...vad jag förstod så gör dom de bara igenom sjukhuset el? och ska man remiteras vidare va de oxå bara igenom sjukhuset el? 

• Gaytjej
    Tittski skrev 2010-09-28 10:56:48 följande:
    Ja de intrycket jag fick av tudor va väldigt väldigt bra måste jag säga...

men hur funkar de med IVF...vad jag förstod så gör dom de bara igenom sjukhuset el? och ska man remiteras vidare va de oxå bara igenom sjukhuset el? 
    IVF gör vi i södra sjukvårdsregionen nere på RMC i Malmö och remissen måste gå frånlänssjukhuset, även om man gör själva fertilitetsutredningen på t ex Tudorkliniken. Och innan man kommer till IVF görs vanligen tre inseminationer under hormonbehandling.

Om mannen är steril (eller som i vårt fall det inte finns ngn) så får man betala för IVF-försöken själv, annars så får man tre försök gratis.
  • Tittski

jaha okey då är jag med på hur de funkar.....

låter väldigt orättvist att om de inte finns en man el om mannen är steril att man ska behöva betala själv då... 

• Gaytjej

Javisst är det orättvist - som om man inte har nog svårt när fel finns hos både kvinnan och mannen, eller som i vårt fall att man råkar tillhöra de som har svårt för att bli gravid trots donerade toppspermier. Det är bara södra sjukvårdsregionen som har så här orättvisa regler.

Om ni inte orkar att vänta på utredning så kan ni vända er till någon av de danska fertilitetsklinikerna! Två timmars resa och ni når flera stycken. De flesta har öppet varje dag året om och har inga köer. Där blir man oerhört väl mottagen och de kan sina saker. Men då får man ju betala helt ur egen ficka.

• Tittski

ja jag har tjejer kompisar som varit i danmark och fått hjälp som fått väldigt bra bemötande och rekomenderat dom med...får se vad utredningen säger först nu....lite små rädd måste jag säga....

• Gaytjej
    Tittski skrev 2010-09-28 12:59:06 följande:
    ja jag har tjejer kompisar som varit i danmark och fått hjälp som fått väldigt bra bemötande och rekomenderat dom med...får se vad utredningen säger först nu....lite små rädd måste jag säga....
    Det reder sig nog ska du se! Det sägs ju att de med PCO brukar vara "bra" på IVF =)
    Bra att du sökt hjälp, lycka till!
  • sydney

Men om det går vidare till IVF kan väl Tudor också skicka remissen? jag vet en som gick där före de ställdes i IVF kö (landstingsfinansierat). Tror att gyn på sjukhuset också har rätt lång kö, men vet inget säkert.
    Vi gjorde utredning hos Tudor, i januari-ars 2010, då var det i princip ingen kö, fick en läkartid efter att provtagning var klar. Jag gör nu IVF på Carlanderska i GBG med Tudor som distansläkare,. men vi gör ju privat eftersom vi redan har ett gemensamt barn. jag vet inga andra i Halmstad som gör utedningar, finns en i Falkenberg.
    IVF kliniker tex Carlanderska gör utredningar också,privat. Men det kostar ju en slant så klart.
    Lycka till!

Svar på tråden Erfarenheter av olika Gyn runt HALMSTAD...