Juno skrev 2010-09-28 09:16:22 följande:
Varför det? Vad är bra med läxor? Vad lär sig barn av att räkna 40 likadana uppgifter, samma som de gjort i skolan och samma som förra veckan? Annat än att lyda det vuxna säger? Men det kanske är det som är bra?
Kajee - med den struktur som du beskriver skulle vi ha lättare att hantera läxorna. Som det är nu kommer den nya och andra hela tiden med olika dagar som deadline. Helrörigt och absolut upplagt för konflikter.
När min dotters lärare får knas och ger henne "spontanläxor" med 20 spanskaglosor med två dagars varsel så brukar jag vara besvärlig mamma och säga ifrån. Hon går visserligen i 9:e klass, men det ska finnas möjlighet att göra läxorna ändå. Barnen ska lära sig att studieplanera och kunna hantera läxorna på ett rimligt sätt. Då måste lärarna ge dom den möjligheten.
Om du inte förstår varför ditt barn har en viss läxa, om läxorna inte går att genomföra på rimlig tid eller om de är ostrukturerade så prata med läraren. Ibland har läraren en tanke som kanske inte har gått fram till barnet eller dig. Ibland kasnke läxorna bör struktureras om.
Personligen tycker jag att man bör få en vecka på sig att göra läxan. Barn har en del aktiviteter som faktiskt inte ska behöva komma i konflikt med läxorna och en del trivs faktiskt bäst med att göra läxan tex på helgen. Det här veckosystemet var det faktiskt en gång i tiden mina elever som kom på idéen med. Det är på något sätt typiskt att en vuxen inte är den som kläcker idén.
Läxorna ska inte vara ett självändamål som många (tom lärare) tycks tro. De ska fylla ett
syfte och med det menar jag inte att "lära sig att ta ansvar och ta hem läxorna" utan läxorna ska faktiskt fylla en funktion. Många läxor gör inte det. När jag ger läxor till mina elever så brukar jag försöka tänka på att det faktiskt finns en anledning till att det är just läxor. Idag fick de tex gångertabeller, glosor och hemkunskap (laga pannkakor). Det är typiska saker som inte går att genomföra i skolan. Mina elever satte idag själva samman sin engelska läxa. De var bra mycket mer engagerade än när jag bestämmer allt.