• Juno

Hur mycket läxa i 4:an

Lite nyfiken på hur mycket läxa era barn har och hur mycket tid de lägger på det varje dag. Min dotter, som går i 4:an, har denna veckan

Rättstavning med förhör till tisdag
    So-prov på val och demokrati till onsdagen
    Engelska glosor och fraser (ca 10) med förhör till torsdagen
    Matteläxa (ca 40) uppgifter till fredagen
    Rättstavning (ca 5 ord) med inlämning till fredagen

Jag tycker att det är skitmycket, vi lägger ner ca 1 timme om dagen (må-to) på läxor. Är det verkligen rimligt?

• Svar på tråden Hur mycket läxa i 4:an
  • Bellenellen09

Det där är 1 läxa mer än vad jag ger till mina elever (som går i 4:an). Varför har de två rättstavningsläxor/vecka? Det verkar ju lite konstigt? men de kanske fyller 2 olika syften på något vis...?

• Juno
    Bellenellen09 skrev 2010-09-27 23:18:59 följande:
    Det där är 1 läxa mer än vad jag ger till mina elever (som går i 4:an). Varför har de två rättstavningsläxor/vecka? Det verkar ju lite konstigt? men de kanske fyller 2 olika syften på något vis...?
    Det är olika lärare, de har ett svenskpass var och därför två olika läxor.
  • Kajee

Jag undervisar åk 4 och 5.
    Visserligen beror det lite på klassen vad de klarar av i 4:e klass eftersom jag precis då tar över efter en annan lärare och det är ingen nytta med att slå barnen i skallen med en massa läxor bara för sakens skull.
    Alla läxor som jag ger ska det finnas ett syfte med och eleverna ska också känna till det syftet (varför de ska lära sig vissa saker).
    Sen kan jag tycka att det bästa vore att ge tillräckligt med tid och möjlighet i skolan så att barnen kan göra läxorna där istället för att föräldrarna ska ta strid med det hemma. På vå skola har vi läxhjälp på tisdagar och torsdagar en timme och dit är alla elever välkomna att göra läxan och/eller något annat arbete som de vill arbeta med. De här läxtimmarna ligger utöver skoltiden och är som sagt frivillig att delta i. På varje sån timme finns tre lärare tillgängliga från både lägre och äldre årskurser.
    Läxor som jag brukar ge till elever i 4:an och 5:an som standard är annars fyra stycken i veckan. Lite olika vilka beroende på vad vi sysslar med, men grunden är svenska engelska och matematik, dvs grundämnena. Nu har vi pratat (i 5:e klass) en hel del om valet. Läxorna ger jag ut på tisdagen och förhör/samlar in på tisdagen. Det är lättare för eleverna att ha koll på en läxdag och med en veckas framförhållning kan de studieplanera så som det passar dom bäst. En del gör alla läxor på läxhjälpen, andra hemma på vardagar och andra på helgen. På det här sättet kommer egentligen aldrig aktiviteter som de har ivägen för läxorna - eller tvärsom. Ibland får eleverna vara med att bestämma och/eller påverka läxan. Alla läxor skrivs också ner i en skoldagbok. Systemet fungerar jättebra och jag har haft nöjda föräldrar och elever i många år nu.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Juno
    mira83 skrev 2010-09-27 23:28:21 följande:
    Bra med mycket läxa! Det vill vi ha!
    Varför det? Vad är bra med läxor? Vad lär sig barn av att räkna 40 likadana uppgifter, samma som de gjort i skolan och samma som förra veckan? Annat än att lyda det vuxna säger? Men det kanske är det som är bra?Flört

Kajee - med den struktur som du beskriver skulle vi ha lättare att hantera läxorna. Som det är nu kommer den nya och andra hela tiden med olika dagar som deadline. Helrörigt och absolut upplagt för konflikter.
  • Pillan79

min son har 3 läxor i veckan.
    Engelska glosor 5-10 ord (tisd)
    Matteläxa, en A4-sida (onsd)
    Svenskaläxa (fred)

Tycker det är lagom, mer skulle bara röra till det för honom annars. Eftersom vi måste kämpa en hel del med de läxor han redan har, då han läs och skriv svårigheter

• Kajee
    Juno skrev 2010-09-28 09:16:22 följande:
    Varför det? Vad är bra med läxor? Vad lär sig barn av att räkna 40 likadana uppgifter, samma som de gjort i skolan och samma som förra veckan? Annat än att lyda det vuxna säger? Men det kanske är det som är bra?Flört

Kajee - med den struktur som du beskriver skulle vi ha lättare att hantera läxorna. Som det är nu kommer den nya och andra hela tiden med olika dagar som deadline. Helrörigt och absolut upplagt för konflikter.
    När min dotters lärare får knas och ger henne "spontanläxor" med 20 spanskaglosor med två dagars varsel så brukar jag vara besvärlig mamma och säga ifrån. Hon går visserligen i 9:e klass, men det ska finnas möjlighet att göra läxorna ändå. Barnen ska lära sig att studieplanera och kunna hantera läxorna på ett rimligt sätt. Då måste lärarna ge dom den möjligheten.
    Om du inte förstår varför ditt barn har en viss läxa, om läxorna inte går att genomföra på rimlig tid eller om de är ostrukturerade så prata med läraren. Ibland har läraren en tanke som kanske inte har gått fram till barnet eller dig. Ibland kasnke läxorna bör struktureras om.
    Personligen tycker jag att man bör få en vecka på sig att göra läxan. Barn har en del aktiviteter som faktiskt inte ska behöva komma i konflikt med läxorna och en del trivs faktiskt bäst med att göra läxan tex på helgen. Det här veckosystemet var det faktiskt en gång i tiden mina elever som kom på idéen med. Det är på något sätt typiskt att en vuxen inte är den som kläcker idén. 

Läxorna ska inte vara ett självändamål som många (tom lärare) tycks tro. De ska fylla ett syfte och med det menar jag inte att "lära sig att ta ansvar och ta hem läxorna" utan läxorna ska faktiskt fylla en funktion. Många läxor gör inte det. När jag ger läxor till mina elever så brukar jag försöka tänka på att det faktiskt finns en anledning till att det är just läxor. Idag fick de tex gångertabeller, glosor och hemkunskap (laga pannkakor). Det är typiska saker som inte går att genomföra i skolan. Mina elever satte idag själva samman sin engelska läxa. De var bra mycket mer engagerade än när jag bestämmer allt.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Hur mycket läxa i 4:an