• Cordeliae

    Pensionär - sina barn på dagis??

    Om man är pensionär - får man då ha sina barn på dagis/förskola?

    Någon som vet? Jag tänker på att man ju (i alla fall på många ställen) får ha sina barn på dagis när man är arbetslös eller föräldraledig.

  • Svar på tråden Pensionär - sina barn på dagis??
  • firhilwen

    För att få det bästa svaret bör du ringa/kontakta barnomsorgsansvarig i din kommun. Antar att det kan skilja, men rent logiskt borde man ju få ha sina barn på förskola även om man är pensionär. Har man barn i förskoleålder lär man ju inte vara ålderspensionär...

  • Jennie Brunflo

    Jadå, pensionär räknas som heltidsanställning när det gäller antalet timmar barnet får vara på dagis.

  • Cordeliae

    Tack för svaren, men joo kramizza - pappan är ålderspensionär...

  • Ellie84

    Cordeliae:
    Inget fördömmande men såg på din press att du bara är 29..Så det skiljer massor år mellan er eller är det nån annan..?

    Jag tycker det är mysigt att ni funnit varandra trots denna ålderskillnad (om det är er det handlar om)

    Kram och lycka till med allt!!

  • Åke Vilse

    En nyfiken fråga:

    Varför ha barnet på dagis om pappan ändå är hemma? Om han nu är fullt frisk alltså.

  • angel 2003

    Min son är på dagis fast jag är hemma, för att han tycker det är så kul där!

  • Cordeliae

    Ellie84 - Ingen fara!

    Åke Vilse - Jag vill ha ett barn till och då är barnet 3år (om vi får som "planerat") när pappan går i pension och han är inte sugen på att vara hemma ensam med barnet tills dess att det börjar skolan. Jag förstår honom, jag skulle inte heller vilja vara föräldraledig i flera år (för så blir det ju i praktiken).

    Däremot är det inte tal om att vara på dagis på "heltid" utan kanske "halvtid" eller nåt... Men det låter ju som att man får göra det (på många ställen i alla fall).

  • Åke Vilse

    Nu blev jag fundersam... hmm...

    I väldigt många trådar så skriver många att de skaffade inte barn för att lämna bort dem eller ignorera dem- specielt när det gäller 5mm, samsovning, bärsjal eller att ha barnvakt osv.
    Här skriver du att du förstår att pappan inte skulle vilja vara föräldraledig i flera år för att du själv inte skulle vilja vara det.
    Varför vill man inte vara med sitt barn på heltid om man får chansen? Är man pensionär så har man inkomsten tryggad, så det är inte orsaken, eller?

    Ni får självklart göra som ni vill och jag är inte ute efter att kritisera ert val utan jag är mest bara nyfiken över att du inte har fått en massa komentarer om att ni ska göra så från alla dessa ap-föräldrar som skriker sig blåa över barnvakter osv.

  • e d

    Jag tycker att det är jätte vettigt att barnet ska vara på förskola!

  • Hajda

    Jag tycker själv att ett barn i 3års-åldern ska få va på dagis även om en förälder är hemma... Men så tycker de inte i min kommun.. Vet inte hur det är om man är ålderspensionär men jag har en vän som är sjukpensionär och hon håller på att kämpa för sina timmar...

  • Cordeliae

    Åke Vilse -

    Jag har runt 20 kompisar som har småbarn och om jag frågar hur många av dem som skulle kunna tänka sig att vara hemma mer än två år med sina barn så skulle bara 2, 3 stycken säga ja. Resten vill inte det... Vi är väl alla olika men jag tror inte att vi älskar våra barn olika mycket - alla älskar sina barn över allt annat och vill barnens bästa.

    Personligen skulle jag inte vara en så bra mamma om jag var föräldraledig för länge... Men det gäller MIG och är givetvis olika.

    Sen säger jag inte att jag tycker att det är självklart att vårt ev framtida barn ska ha rätt att vara på förskola. INTE alls, det var därför jag frågade om någon visste hur det var. Men jag tycker att förskola är väldigt bra för väldigt många barn. Men säkert inte alla överallt.

  • Tynnered2022
    Jennie Brunflo skrev 2005-11-10 11:21:24 följande:

    Jadå, pensionär räknas som heltidsanställning när det gäller antalet timmar barnet får vara på dagis.


    Stämmer! Jag själv är 68 år och har min 4 åring på förskolan :)


    .

  • Fossil
    Tynnered2022 skrev 2024-03-13 18:30:17 följande:

    Stämmer! Jag själv är 68 år och har min 4 åring på förskolan :)


    .


    Tråden är från 2005, ungen är vuxen numera.
    Som fossil är man in i helvete gammal
Svar på tråden Pensionär - sina barn på dagis??