• pseudonym1

    Tips på böcker för en 2½-åring som ligger lite efter med språket...

    Min dotter på 2½ var på kontroll på bvc igår och jag fick då en remiss till en ? (språkutvecklings-utredning).
    Hon sa att det inte var någon större fara men att man ändå ville dubbelkolla och även att vi skulle kunna få lite tips om hur vi ska hjälpa henne..

    Hon pratar men ligger kanske lite efter för sin ålder i språket och jag tänkte försöka läsa böcker för henne som hjälper henne på traven..
    Någon som har bra tips på böcker för just det här ändamålet?


    Mamma till Elly 080220
  • Svar på tråden Tips på böcker för en 2½-åring som ligger lite efter med språket...
  • crazy mom

    Jag vill tipsa om Gobokens ABC.  En bokserie med fina bilder och roliga historier som funkar att läsa flera gånger ;)
    Vi har läst dessa för båda barnen och de har ett jättestort ordföråd.

    www.mittabc.se/

  • NancyReagan

    Mina barn har gillat Totte och Emmaböcker mycket. Och Stina Wirsens böcker Vem? (som ju också har premiär på bio idag!

    Jag har gillat att läsa böcker där det finns mycket att prata om. När vi har läst Totte baka några gånger så brukar jag fråga barnet, vilka grejer som Totte plockar fram tex eller vem som hjälper till att sätta på spisen. Då blir det språkträning på två vis, både lyssna och sedan själv hitta orden att beskriva vad som händer.

    Böckerna om Max tycker vi också om. Väldigt få ord att läsa, men vi pratar mycket om vad som händer. Det är jätteintressant att höra barnet återberätta historien.

  • svirvel

    Är hon sen med pratet (meningar)? Har hon litet ordförråd? Eller är det uttalet (pratar, men ingen förstår vad hon säger) ?

    En tips till "lek" är felpåståenden. Det kan hjälpa barnen att märka ord - och så blir det roligt, så de själva vill vara med När jag leker sånt här med min 2 åring och min 4 åring har vi alla lika roligt.

    Man säger alltså en sak, men gör något annat. Man ska ha en klurig min och vara lite 'full i skratt'.
    Tex. kan jag säga: "Nu tar mamma en BIL!" och så lyfter jag en docka högt i luften och ser lite klurig ut. "neee!" "Ropar 4 åringen, det är ju en DOCKA!" ... "Dockaaa!" ropar 2 åringen. "Va??" säger jag och ser förvånad ut, tittar på dockan... "nämen det ÄR ju en docka, äsch" "Okej, men NU tar jag en BIL!" och så hissar jag upp en plasthammare i luften osv osv.

    Samma brukar vi leka i butiken "Så tar vi en mjölk" - när jag tar en morotspåse från hyllan. Samma kan man leka när man rör sig i hemmet "Nu går vi till köket!" - varpå jag svänger av och går in i badrummet.
    Och när vi läser böcker och tittar på bilder så kan jag säga att "ååå, vilket fiiint träd!!" samtidigt som jag pekar på huset.

    Nu känner jag mig lite barnslig och löjlig när jag skriver ner dethär. Men vi har faktiskt roligt och det är ju huvudsaken. Och, som sagt, 2 åringen är helt med på noterna... Ibland lyfter hon själv upp en bil, t.ex. och säger "hmm.... hmmm... Dockaaa!" och man ser precis på minen att hon vet att det verkligen inte är det  

    ... Och det är ju så att vi håller på såhär helatiden och varje dag. Men ibland. Och, som sagt, jag får verkligen känslan av att barnen blir uppmärksamma på orden och aktivt söker ord i sitt ordföråd för att själva komma på sånt som det inte är. 

    Böcker jag och 2 åringen gillar är t.ex. Ingrid-böckerna

  • KK1974

    Jag har just köpt en bok till min son som heter Vi letar konstiga bilar - vet inte författaren men det är ju bara att googla. Den handlar om tre barn som går med sin dagisfröken till biblioteket och på vägen ser de allt möjligt - massor med bilar och fordon förstås men också fåglar, hus, korvkiosker - allt man kan tänka sig. Han tycker det är roligt att peka och prata om de där bilderna, de tar liksom aldrig slut.

    Tack för tipset om "fel-leken", ska testa den med sonen!

  • pseudonym1

    Tack för era boktips och andra tips på saker man kan göra!

    Dottern pratar mkt och säger många två-ords-meningar men dels så är uttalen lite dåliga och sen är väl ordförrådet lite snålt..
    Hon pratar ibland långa meningar men då förstår man inte alls vad hon säger..
    Jag är inte orolig för hon pratar och det blir bättre och bättre men vill iaf hjälpa henne på traven!


    Mamma till Elly 080220
  • Lille Gris

    Jag tror inte att det viktiga är vad man läser utan att man läser mycket och även många olika böcker för att hitta nya ord och sammanhang. Och inte bara läsa texten som står utan utveckla det till hela samtal om vad som händer i boken, vad kan man se på bilderna, vad tror du att han ska göra på nästa sida osv.
    Det lossar säkert snart, men skönt att de i alla fall vill kolla upp det direkt och inte väntar för länge!


    Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • Emilia75
    Jösta och Johan är en rolig bok på rim för 2-6-åringar! Ganska lite text, stora färgglada bilder och med boken följer en ljudbok där boken läses upp! Storfavorit som verkligen rekommenderas!

    /Emilia
  • Mirva

    Alla möjliga böcker skulle jag vilja säga!

    Här har vi bland annat läst
    Bajsboken, Färgerna och Kameleonten Kamilla av Pernilla Stalfeldt
    Sailor och Pekka av Jockum Nordström
    Gruffalon
    Modiga Mimmi och Måns
    Den flottaste jätten i stan
    Krokodilen och kärleken
    Nokos överraskningskalas, Fiona Moodie
    När kommer bussen, Ryöji Arai
    Nicke och Nilla, kolatjuven
    Gustav och snåla glasstanten
    Sagan om den lilla lilla katten, Thomas Halling och Gunna Grähs
    Gustav och snåla glasstanten, Peter Cohen
    Kattresan, Ivar Arosenius
    Spyflugan Astrid flyger högt, Maria Jönsson

    Bara att läsa på, det kommer!

  • masha16

    Stina Wirséns böcker om Liten Skär är jättebra för språket tycker jag. Över huvud taget är böcker på rim bra tror jag. Jag tror också att sång och musik, både att lyssna på och sjunga tillsammans med barnet är bra. Och så prata, prata, prata med barnet. Ställ frågor, berätta som allt ni ser och gör etc.

Svar på tråden Tips på böcker för en 2½-åring som ligger lite efter med språket...