• MySweetChocolate

Rättskunskap på Komvux. Fler som läser, eller har läst den kursen?

Jag läser den kursen nu och skulle vilja komma i kontakt med andra som gör det. Diskutera lite kring kursen, se vad som skiljer eran kurs emot den jag läser. Jag läser den på distans och jobbar själv i boken igenom att efter varje kapitel svara på "Juristen svarar" frågorna. Hittils går det bra...

Är ni fler?

• Svar på tråden Rättskunskap på Komvux. Fler som läser, eller har läst den kursen?
  • Janni8

Jag läste den kursen på komvux fast det var under 2003

• MySweetChocolate
    Janni8 skrev 2010-09-24 14:43:05 följande:
    Jag läste den kursen på komvux fast det var under 2003
    Vad tyckte du om kursen? Kul att du skrev! :)
  • Janni8

Jag tyckte kursen var bra och lärorik Fick MVG på den kursen

• MySweetChocolate
    Janni8 skrev 2010-09-25 00:42:13 följande:
    Jag tyckte kursen var bra och lärorik Fick MVG på den kursen
    Grattis till det! Jag tycker också den är riktigt intressant... Hur jobbade ni i boken? Jag tror läraren går igenom varje kapitel muntligt i klassen sen gör dom prov på varje och löser "fråga juristen" frågorna tillsammans i grupper i klassen. Jag läser ju på distans så jag jobbar själv hemma...
  • Janni8
    MySweetChocolate skrev 2010-09-25 12:35:21 följande:
    Grattis till det! Jag tycker också den är riktigt intressant... Hur jobbade ni i boken? Jag tror läraren går igenom varje kapitel muntligt i klassen sen gör dom prov på varje och löser "fråga juristen" frågorna tillsammans i grupper i klassen. Jag läser ju på distans så jag jobbar själv hemma...
    Vi hade två prov och jag tror att det var på halva boken var. Sedan var det några läxförhör samt gruppuppgifter.
  • savigs

Jag läser den på distans nu...är snart klar, bara muntligt förhör kvar.

• MySweetChocolate

Vilken kursbok hade ni när ni läste kursen? Jag skulle behöva hjälp med en fråga som jag tycker är lite svår.

• Janni8
    MySweetChocolate skrev 2010-10-05 12:01:34 följande:
    Vilken kursbok hade ni när ni läste kursen? Jag skulle behöva hjälp med en fråga som jag tycker är lite svår.
    Jag hade Rättskundskap av Silander  
  • MySweetChocolate
    Janni8 skrev 2010-10-05 12:40:35 följande:
    Jag hade Rättskundskap av Silander  
    Då har vi nog samma... Ska skriva in frågan sen, så får ni gärna hjäpa mig om ni vill. Jag tycker den var väldigt klurig!
  • Janni8
    MySweetChocolate skrev 2010-10-05 12:43:40 följande:
    Då har vi nog samma... Ska skriva in frågan sen, så får ni gärna hjäpa mig om ni vill. Jag tycker den var väldigt klurig!
    Ja kan kolla på det, men inte ikväll. Har hospicering ikväll, men imorgon kna jag kolla
  • MySweetChocolate

Vi fick en uppgift där det står: "Ange distansavtalslagen gäller i nedanstående fall" och där står:

1. En affärsinnehavare vill komma på besök och visa upp några märken av nya dammsugare. Köparen har inte själv bett om detta, men går med på en visning.

2. En konsument ringer själv upp en hemförsäljare och beställer en symaskin.

3. Daniella köper en trädgårdsmöbel av en granne för 400kr.

4. Fredrik köper en bok för 325kr av en försäljare som ringt upp honom.

5. En försäljare säljer vid hembesök en termos för 225kr.

6. Hanna köper glass för 400kr av en glassbil.

Jag tycker vissa var lite kluriga, men jag har svarat så här:

1. Distansavtalslagen gäller.

2. Distansavtalslagen gäller.

3. Distansavtalslagen gäller inte.

4. Distansavtalslagen gäller.

5. Distansavtalslagen gäller inte.

Men 6:an är jag osäker på... Jag tycker att distansavtalslagen borde gälla, men jag blir osäker?

Svar på tråden Rättskunskap på Komvux. Fler som läser, eller har läst den kursen?