• Shelti

Kombinerad tvättmaskin/torktumlare

Som sagt, har ni erfarenheter av kombinerade tvättmaskin/torktumlare, (alltså en maskin som både tvättar och torktumlar). Skriv gärna också vilken modell och märke. Och så vill jag gärna veta vad ni gör med luddet. Och om ni fått problem med avloppet. Tvättar den bra så att kläderna blir rena eller?

Vi är alltså i den sitsen att min gamla tvättmaskin håller på att dö och nu har vi börjat fundera på en kombinerad. Idealet skulle självklart vara två separata delar men vi har ett pyttelitet badrum. Vi får inte ens in två delar om vi staplar. Det finns inte heller någon chans att få in något i köket. Som det är nu tvättar vi och eftersom det inte längre går att hänga ute hänger vi tvätten i vardagsrummet. Det tar ca 1vecka för jeansen och tjockare tröjor att torka och kläderna luktar ibland blä. Eftersom vi har 2 rum och kök på 60 kvadrat så är tvätten ohjälpligt i vägen var vi än hänger den. Vi är två vuxna och ett barn. En flytt blir kanske aktuell men troligen inte förrän om ca 3-5 år.

Sen läste gubben nånstans att dom kombinerade inte är sådär jätte bra. Så alternativet är en ny tvättmaskin med höga varvtal. Vad tror ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kombinerad tvättmaskin/torktumlare
  • Shelti

puttar lite för att se om nåt skulle hända

• Shelti

puttar en gång till, nån bör ju statiskt sett ha en

• Miss Cee

Har en Miele. Den funkar jättebra, men är ett dyrt märke.

Finns ett program för luddsköjning som man får köra då och då. Öppna maskinen och rensa har vi fått göra 2ggr/år. (Finns en spec lucka för rensning).

Jag har också hört att de kombinerade maskinerna går sönder lättare, men vi chansade eftersom vi inte har plats. Hittills är vi mkt nöjda.

Allt blir rent och torrt. INga problem.

• LabLover

Vi köpte en begagnad (minns inte vilket märke). Den hade kanske 5 år på nacken. Den fungerade bra MEN, det tog lång tid att torka en hel maskin tvätt i den. Annars var det bra eftersom vi inte heller hade plats för två maskiner som vi bodde då.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • crimson

Men hur kan det ta 1 vecka för kläderna att torka? Vi behöver oxå hänga tvätten i vardagsrummet ibland. Använder då en torkställning och kläderna torkar på högst ett dygn, oavsett hur tjocka dem är.

• Shelti

Miss Cee; vi (jag) har gått o drägglat över Miele men dom är så dyra. Kan man köra hela maskinen eller måste man ta ut en del?

LabLover; samma fråga till dig, kunde man köra hela maskinen eller var man tvungen att gräva ut en del?

Crimson; vet inte riktigt. Vi bor i ett gammalt hus (+100år) och då vi har tvättat eldar vi i kakelugnen och ställer in tvätten i det rummet på en torkställning. Men jag misstänker att gamla maskinen inte centrifugerar riktigt som den gjorde då den var ny. Den är inställd på 900 varv (max), men oklart om den kommer upp till det

• Miss Cee

Vi kör en hel maskin och sedan det längsta torkprogrammet, då blir det torrt. Något plagg som ligger närmast luckan kan vara lite fuktigt, men tar man ut det och låter det ligga i "rumstemperatur" en timme eller två efteråt så är allt absolut torrt.

• Tassens syskon

När vi för ca 1½ år sen skulle köpa ny tvättmaskin var jag jätte sugen på en sån!!
    Men han i affären sa att han inte rekomenderade den eftersom dom går mycket lättare sönder...
    Så det fick bli en vanlig för oss.

• LabLover
    Shelti skrev 2010-09-23 15:13:15 följande:
    Miss Cee; vi (jag) har gått o drägglat över Miele men dom är så dyra. Kan man köra hela maskinen eller måste man ta ut en del?

LabLover; samma fråga till dig, kunde man köra hela maskinen eller var man tvungen att gräva ut en del?

Crimson; vet inte riktigt. Vi bor i ett gammalt hus (+100år) och då vi har tvättat eldar vi i kakelugnen och ställer in tvätten i det rummet på en torkställning. Men jag misstänker att gamla maskinen inte centrifugerar riktigt som den gjorde då den var ny. Den är inställd på 900 varv (max), men oklart om den kommer upp till det
    Det tog lååång tid att torka en hel maskin tvätt så det gjorde vi aldrig.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Heda

Har en Ariston å den har fungerat alldeles utmärkt!

har haft den i två år, luddbortagning kasnke en gång.. minns inte riktigt..
    Finns automatisk torktids program, tar mellan 3-4 timmar(inkl. tvättid) beroende på mängden
    rena kläder var gång Solig

• SweetiePie1
    Heda skrev 2010-09-27 23:13:28 följande:
    Har en Ariston å den har fungerat alldeles utmärkt!

har haft den i två år, luddbortagning kasnke en gång.. minns inte riktigt..
    Finns automatisk torktids program, tar mellan 3-4 timmar(inkl. tvättid) beroende på mängden
    rena kläder var gång Solig
    En sådan som jag sitter och dregglar efter!
     "Bästa köp" enligt El-giganten. Just nu har vi, en familj på fem personer, en liten tvättmaskin på 3-4 kg! 440 cm djup... helt klart för liten! 
     Den Ariston jag sett tvättar 9 kg!! Och torkar 6 KG.. Får nog ta och klicka på köpknappen nu!!
Svar på tråden Kombinerad tvättmaskin/torktumlare