Missfall, frossa/rysningar, östrogenbrist?
Jag fick nyligen ett missfall i v. 12 (fostret hade dött i v. 6-7). Det är mitt första missfall efter att jag fick min son för snart 2 år sedan, jag fick tre missfall innan han föddes.
Jag är 40+ och därför är risken för missfall hög. Detta anses främst bero på försämrad äggkvalitet. Vi ska nu försöka ett litet tag till för att få ett syskon och jag vill därför minimera risken att få missfall av andra skäl än dålig ett defekt embryo/foster.
Under min lyckade graviditet tog jag progesteron och Trombyl för första gången. Dessa medel tog jag också nu, då jag plussade.
Nu till min fråga: finns det någon här som har erfarenhet av låga östrogennivåer och missfall? Det jag främst undrar över är om du då har haft "rysningsattacker"/frossa under tiden innan missfallet? Jag kommer ihåg att jag har haft det vid mitt första missfall och nu vid mitt senaste. Den här gången var det mycket mer påtagligt och hände vid ganska fyra-fem tillfällen sedan jag hade plussat. Jag hittade litet info på nätet om att det kan finnas ett möjligt samband mellan dessa "attacker", låga östrogenhalter och missfall. Det skulle vara intressant att få veta om någon kan litet mer om det här, här på FL.