• Primrose

Missfall, frossa/rysningar, östrogenbrist?

Jag fick nyligen ett missfall i v. 12 (fostret hade dött i v. 6-7). Det är mitt första missfall efter att jag fick min son för snart 2 år sedan, jag fick tre missfall innan han föddes.

Jag är 40+ och därför är risken för missfall hög. Detta anses främst bero på försämrad äggkvalitet. Vi ska nu försöka ett litet tag till för att få ett syskon och jag vill därför minimera risken att få missfall av andra skäl än dålig ett defekt embryo/foster.

Under min lyckade graviditet tog jag progesteron och Trombyl för första gången. Dessa medel tog jag också nu, då jag plussade.

Nu till min fråga: finns det någon här som har erfarenhet av låga östrogennivåer och missfall? Det jag främst undrar över är om du då har haft "rysningsattacker"/frossa under tiden innan missfallet? Jag kommer ihåg att jag har haft det vid mitt första missfall och nu vid mitt senaste. Den här gången var det mycket mer påtagligt och hände vid ganska fyra-fem tillfällen sedan jag hade plussat. Jag hittade litet info på nätet om att det kan finnas ett möjligt samband mellan dessa "attacker", låga östrogenhalter och missfall. Det skulle vara intressant att få veta om någon kan litet mer om det här, här på FL.

• Svar på tråden Missfall, frossa/rysningar, östrogenbrist?
  • vinterbebis12

Har inte samma erfarenhet som du men jag får ibland lite frossa och svettningar innan mens och det har börjat sedan vi börjat försöka få barn...

• fruZ

Jag får alltid svettningar natten före mens. Har även haft det när graviditeter slutat fungera, vid MF i v 6, när ett embryo slutat växa i v 6-7 (MA i vecka 10). Har trott att det hänger samman med att tempen sjunker igen när progesteronhalten sjunker inför mens/när progesteronhalten blir för låg vid MF/MA. Men om jag inte minns fel så svettades jag rätt (och fick grym ångest av det) många nätter vid min 4e graviditet som resulterade i min underbara dotter. Så det kanske mest har att göra med att hormonerna spelar en spratt.
    Det är inget svar kanske, men mina erfarenheter.
    Lycka till!

• villsågärna38

Frossa tror jag inte har med låg östrogennivå att göra men däremot svettningar och värmevallningar. Kanske behöver du östrogentillskott? Tala med din läkare. Kram

Ruvar på ett guldägg!
  • Primrose

Tack för svar. Jag har inte haft svettningar och värmevallningar i någon större utsräckning. Det jag funderar över är dessa frossaattacker jag hade nu, innan missfallet, då kylan gick genom märg och ben och det kändes som att jag inte kunde sluta skaka (det hände oftast på kvällen/natten). Progesteronbrist var det knappast eftersom jag tog extra progesteron.

Ingen annan som har haft starka frossaattacker och sedan fått missfall?

Om jag plussar igen ska jag be att få min östrogennivå kollad.

• Victoria70
    Primrose skrev 2010-09-24 22:08:45 följande:
    Tack för svar. Jag har inte haft svettningar och värmevallningar i någon större utsräckning. Det jag funderar över är dessa frossaattacker jag hade nu, innan missfallet, då kylan gick genom märg och ben och det kändes som att jag inte kunde sluta skaka (det hände oftast på kvällen/natten). Progesteronbrist var det knappast eftersom jag tog extra progesteron.

Ingen annan som har haft starka frossaattacker och sedan fått missfall?

Om jag plussar igen ska jag be att få min östrogennivå kollad.
    Jag fick missfall i vecka 10 i mars förra året och hade frossa så jag trodde att jag skulle frysa ihjäl under några veckor. Det är som du beskriver genom skelett och märg och jag har inte tänkt så mycket på det utan  trodde att det härde ihop med mitt extrema illamående. Vem vet, kanske fel med hormonerna från början. 

Jag har sedan  två barn och har inga som helst minnen av att jag hade frossa då jag vänade dem...inte heller illamående.
  • Primrose
    Victoria70 skrev 2010-09-24 23:36:08 följande:
    Jag fick missfall i vecka 10 i mars förra året och hade frossa så jag trodde att jag skulle frysa ihjäl under några veckor. Det är som du beskriver genom skelett och märg och jag har inte tänkt så mycket på det utan  trodde att det härde ihop med mitt extrema illamående. Vem vet, kanske fel med hormonerna från början. 

Jag har sedan  två barn och har inga som helst minnen av att jag hade frossa då jag vänade dem...inte heller illamående.
    Intressant att få veta. Kanske har vi haft samma sak. Min frossa visade sig främst under tiden då gyn senare sa att fostret dog (c:a v. 7). Jag var också något mer illamående den här graviditeten än då jag väntade min son (fast ganska milt ändå). Annars brukar de ju säga att mycket illamående är ett gott tecken, eftersom det ska visa att hormonnivåerna är höga.
  • Görling

Intressant. Hade också extrem frossa i några dagar innan det konstaterades sent missfall i vecka 17 för ca två veckor sedan. Har faktiskt funderat över det själv och om det hade något samband.

• Primrose

Görling: Jag beklagar verkligen ditt missfall - att få det så pass sent måste kännas svårt. Det skulle vara intressant att höra om din gynläkare har någon synpunkt ang frossan. Fast det kan också vara så att de vet ganska litet om det här. Jag hittade inte så mycket på nätet i alla fall.

• Victoria70

Jag gjorde abort för några veckor sedan då fostret inte var friskt. Aven under denna graviditet har jag haft frossa, men inte i samma utsträckning, Däremot tyckte jag att det var konstigt att jag hade frossa fast att det var mella 25 - 30 grader varmt ute. Skulle verkligen vilja veta om det finns nåt samband då jag tror att det finns det. Tidigare graviditeter har jag bara varit varm, har inget minne av att jag hade nån frossa överhuvudtaget,

• Görling

Ja, jag ska höra med läkaren när jag träffar honom om ca två månader. Har kontakt med L Blomqvist som forskar om missfall, kan ju vara intressant att se om han har hört något om det här.

• Victoria70

Ja, det vore bra. Vore snällt om du kan återkomma till den här tråden om du får nåt svar om detta.

• Görling

Javisst! Fast jag har inte så höga förhoppningar om att han ska kunna ge något svar på det. Jag frös så mycket att jag ofta badade väldigt varmt, det är ju sådant man ältar nu också och undrar om jag tog kål på det stackars barnet..., även om jag egentligen inte tror på det. Men som sagt, jag återkommer!

• Jen123

När jag fick mitt missfall, blödde jag som bara den på dagen. På kvällen började jag darra och skaka jätte mycket! Vet inte om det är samma sak? Var jätte rädd, usch!

• Primrose
    Jen123 skrev 2010-10-16 21:35:43 följande:
    När jag fick mitt missfall, blödde jag som bara den på dagen. På kvällen började jag darra och skaka jätte mycket! Vet inte om det är samma sak? Var jätte rädd, usch!
    Det kan nog vara något annat. Kanske reagerade din kropp på blodförlusten?

När mitt missfall väl kom igång hade frossningarna slutat.

Victoria och Görling: Det är intressant att vi har haft samma erfarenheter. Jag hade ju också frossa mitt i sommaren. Det skulle vara speciellt intressant om det handlar om någon brist ( t ex på östrogen).
  • Jen123

Mm har funderat på det med.. För jag har haft 2 missfall, och det var lika dant båda gångerna.. hoppas inte jag får vara med om det igen, och inte ni heller.

• Primrose

Det skulle vara så intressant att få veta möjliga anledningar till dessa frossa-attacker. Underligt nog hade jag en häromkvällen. Nu hoppas jag att det inte är så att jag är gravid igen och att det ska gå åt skogen. Men det kanske finns en annan förklaring. Frågan är bara vilken.

Svar på tråden Missfall, frossa/rysningar, östrogenbrist?