• vargtimme

3.5 åring som ej går på dagis -aktiviteter?

Hej!
    Jag är en hemmamamma som är hemma med mina barn som snart fyller 2 o 4 år.
    Jag skulle vilja ha lite tips på vad för aktiviteter vi kan hitta på -lite pedagogiska och lärande "lekar" o som gärna får sträcka sig under en längre period tex att man sår ett frö o sen tar hand om det tills blomman blommat eller liknande... Så jag aktiverar barnen o gärna då samtidigt lär dom något -källsortering, höstlöven, kompostering...?

Så vad skulle man kunna lägga upp för aktiviteter o på vilket sätt? :) Har lite idetorka... O vill inte att barnen ska glo på tv hela dagarna xD

• Svar på tråden 3.5 åring som ej går på dagis -aktiviteter?
  • MartinaE

Jag har precis börjat jobba efter  att ha varit hemma med min tjej som fyller 4 snart och min son som fyllde 1 för en vecka sedan. Nu har min man tagit över hemmarollen och han ska vara hemma till januari.

Här hemma är vi ute och leker mycket. Vi har även skaffat en kanin som barnen tycker om att klappa och skutta  med. Freja tycker om att lägga pussel, läsa, klä ut sig, lägga pärlplattor och baka. Vi bakar allt bröd själva =)
    Sen är vi ute mycket och pysslar i trädgården, odlar örter och grönsaker. Går till lekparker osv.

• vargtimme
    MartinaE skrev 2010-09-22 21:00:08 följande:
    Jag har precis börjat jobba efter  att ha varit hemma med min tjej som fyller 4 snart och min son som fyllde 1 för en vecka sedan. Nu har min man tagit över hemmarollen och han ska vara hemma till januari.

Här hemma är vi ute och leker mycket. Vi har även skaffat en kanin som barnen tycker om att klappa och skutta  med. Freja tycker om att lägga pussel, läsa, klä ut sig, lägga pärlplattor och baka. Vi bakar allt bröd själva =)
    Sen är vi ute mycket och pysslar i trädgården, odlar örter och grönsaker. Går till lekparker osv.
    matlagning o bakning är redan ett stort intresse här så det är dom med på
    Men odling var en bra idé! Nu till vintern kan dom ju odla i var sin kruka :)

Tack för tipset...!
  • Cybele

Jag har gjort några enkla böcker med min dotter som jag hålslog i kanten och band fast med lite garn. Skrev ut foton på hemmaprintern, de behöver inte vara fantastiska, och lät henne klistra fast dem. Hon älskar när vi bläddrar igenom dem och jag berättar för henne hur hon var när hon var liten.

• Najje79

naturruta...
    välj ett ställe i trädgården eller skogen, markera ut med ihopsurrade pinnar till en ram, sedan går man med jämna mellanrum och ser förändringen i sin ruta. på vägen kan man hitta riktmärken att också diskutera runt... en buske eller träd, myrstack (i skogen då)

• Carita01

Jag kan tipsa om The Creativity House på Fridhemsplan i Stockholm. Där går många småbarnsföräldrar med sina barn och hänger och umgås stillsammans. De gör hand- och fotavtryck på era bebisar eller så målar de fritt och dekorerar andra keramikföremål - både barn och vuxna. Studion har drop-in och så får man hjälp med avtrycken och att sätta igång. Blir jättefint och det är verkligen ett socialt umgänge!
    Jag har gjort koppar, tallrikar och fotoramar med mina barn när de var mindre. Blir hur snyggt som helst, och så håller grejerna till skillnad från annat som man brukar skapa tillsammans med barn. Ska snart dit igen för ena pojken tjatar ;0)
    Man gör avtryck med glasyfärger på riktiga keramikföremål på The Creativity House. Kolla själv på thecreativityhouse.se  :  De har nästan bara småbarnfamiljer hos sig.

Så beställde jag en doppresent av dem också till min lilla Anton ((nu 7år) så det kan man också beställa hon dem och de är helt handmålade :

www.babyprints.se/piggybank

• Machapuchare

Experiment: gör rödkålsavkok, fungerar som pH indikator med olika färg om det blir surt, basiskt eller neutralt. Testa sedan att blanda med en massa olika saker hemma och kolla om det är surt eller basiskt (tex citronjuice, tvättmedel, coca cola..).

Svar på tråden 3.5 åring som ej går på dagis -aktiviteter?