• Roenbaeck

Söker fräscht pedagogiskt dagis i Stockholm

Efter att varit och tittat på några kommunala förskolor i Norrmalm/Vasastan måste jag säga att jag är riktigt besviken. Ganska stora barngrupper, innemiljö som känns gammal och ofräsch, utemiljö som är inklämd på någon liten innergård. Personalen, även om man listar Reggio Emilio som pedagogik, verkar inte själva veta vad den går ut på. Jag får känslan av "förvaringplats med möjlighet till lite självständig lek och service med mat och blöjbyten".

Ska det vara så här? Finns det alternativ, t ex privata dagmammor eller föräldrakooperativ där man faktiskt har tid att individuellt och i grupp engagera barnen och som drivs i en fräsch innemiljö och luftig utemiljö? Jag betalar gärna dyrt bara jag vet att min dotter har det bra. 

• Svar på tråden Söker fräscht pedagogiskt dagis i Stockholm
  • solida

Det kostar inte mer att ha barnen på privata förskolor, maxtaxan gäller även där. Fräscha lokaler är ju lite svårt att få till i så pass gamla hus som det ändå handlar om i innerstan. Jag vet många bra förskolor i Vasastan och Norrmalm men ingen av dem är nybyggd.  
    Om du vill ha en förskola som är fräsch och byggd efter pedagogiskt tänk redan från början får du nog flytta ut i förorten. Men många förskolor i stan gör det bästa av det de har och ahr en väldigt genomtänkt och bra verksamhet.

• viseversa
    solida skrev 2010-09-22 18:54:18 följande:
    Det kostar inte mer att ha barnen på privata förskolor, maxtaxan gäller även där. Fräscha lokaler är ju lite svårt att få till i så pass gamla hus som det ändå handlar om i innerstan. Jag vet många bra förskolor i Vasastan och Norrmalm men ingen av dem är nybyggd.  
    Om du vill ha en förskola som är fräsch och byggd efter pedagogiskt tänk redan från början får du nog flytta ut i förorten. Men många förskolor i stan gör det bästa av det de har och ahr en väldigt genomtänkt och bra verksamhet.
    Håller med.
  • Roenbaeck
    solida skrev 2010-09-22 18:54:18 följande:
    Det kostar inte mer att ha barnen på privata förskolor, maxtaxan gäller även där. 
    Finns det ingenstans man tar mer betalt och på så sätt kan ha mindre barngrupper och högre kvalitet? Maxtaxan innebär alltså att det finns ett tak på hur ekonomiskt förspänt en förskola kan ha det?
  • Kodia
    Roenbaeck skrev 2010-09-22 19:22:44 följande:
    Finns det ingenstans man tar mer betalt och på så sätt kan ha mindre barngrupper och högre kvalitet? Maxtaxan innebär alltså att det finns ett tak på hur ekonomiskt förspänt en förskola kan ha det?
    För att få kommunala bidrag får förskolan inte ta ut ytterligare avgift av föräldrarna. Det är fullt tillåtet med helt privata förskolor, men jag vet inte om det finns några, eftersom skillnaden i avgift hade blivit så stor jämfört med de som är skattefinansierade.
Svar på tråden Söker fräscht pedagogiskt dagis i Stockholm