• sverige suger

Hur funkar det för er, barnfamiljer i sydney!!!

Vi är en liten småbarns-familj med två kottar, 5 och 1 år gamla som bestämt oss för att lämna sverige...
    Har en väninna som bott i sydney med småbarn (bor nu i kanada) enligt henne var det kanon...men vill höra från fler familjer om för och nack-delar med sydney+barnfamilj...
    1. Hur stor arbetslöshet är det?
    2.Funkar det bra att plugga i sydney, med småbarn (tänker både på att plugga in högskolebehörighet (hoppade själv av gymnasiet efter två år) + plugga vidare på högskola/universitet
    3.Hur fungerar välvärden? såsom vård, skola, omsorg osv..
    4. Är dagis och skola av bra kvalitet?
    5.Trivs ni bra i sydney? Isåfall varför?
    6.Hur är klimatet?
    7.Hur är människorna?

• Svar på tråden Hur funkar det för er, barnfamiljer i sydney!!!
  • Londonvibes

Vilket visum har ni tänkt att åka på? Det är oftast svårt, dyrt och krångligt att få visum med arbetstillstånd i Australien.

1. Arbetslösheten är inte särskilt hög.
    2. Om man inte har ett permanent visum så är det väldigt dyrt att plugga. Läsa in gymnasiet vet jag inte om du kan göra där, de har ju ett helt annat skolsystem.
    3. Beror på vilket slags visum du har.
    4. Dagis är snordyrt i Australien. Skolor beror på område. om du har statlig eller privat etc. etc.
    5. Sydney är fint men vääääldigt långt bort från lilla Sverige.
    6. Varmt på sommaren och svalare på vintern.
    7. Mestadels trevliga.

• sverige suger

Okey, har hört att sydney har ungefär som en svensk bra sommar året runt ca 25 grader, och att barnen kan bada året om...stämmer det? (enligt en småbarnfamilj som bott där)
    Några grader svalare i juni-aug, som varmast nov-jan....alltså tvärtom som sverige....

Bor det många svenska barnfamiljer i sydney? Har man någon sorts gemenskap med varandra?

Finns det en svensk skola i sydney?
    Vilken ålder börjar man skolan?
    Hur upplever ni att skolan är? Bra,dålig?
    Får barnen hålla på med kreativa saker i skolan, tex, måla, rita, spela teater etc...?

Haha...många frågor ;) Nån som har svaren???

• evaoregon

Har du kollat upp era möjligheter att få jobb och visum?  Har man bara det så lär resten lösa sig!

• Pippinio

Nja det dar med vadret stammer da inte... Sitter har i sydney och fryser rumpan av mig trots att vi nu ar halvvags genom varen, ha ha! Men visst, vadret ar absolut ’battre’ an vad det ar i sverige. Bada aret om ar det nog dock bara galningar som skulle gora... Skule saga att det ar ’shortsvader’ fran sep/okt till apr/maj men dar emellan hiskeligt kallt eftersom husen har ar ganska dragiga och ingen centralvarme.

Plugga ar super duper dyrt om du som sagt inte har permanent uppehallstillstand. Till och med da ar det ratt dyrt. Antagligen svart att rattfardiga nar man kan fa det gratis i Sverige... Arbetslosheten ar lag och lonerna relativt hoga. A andra sidan..... Levene ar helt otroligt dyrt! Dagis kostar ca 500 kr OM DAGEN (Australiensare som tjanar under en viss grans for 50% tillbaka vid deklarationen men osaker om detta skulle galal for er?). Min dotter har annu inte natt skolaldern sa jag kan inte saga att jag ar fullt insatt i hur skolsystemet fungerar och vill helst inte uttala mig.

Verkar som om manga svenskar bor i Manly (norr om bron) och omradena dar runt omkring. Dar finns ett par svenska skolor tror jag (fast de ar nog bara helg-skolor och ersatter inte vanlig skola) och jag har forstatt pa bekanta att det finns svenska mamma- och lekgrupper dar uppe. Sjalv bor jag i en del av Sydney (Inner West) dar man inte stoter pa sa manga svenskar.

• annbom

Min man har blivit erbjuden jobb i Sidney och jag känner mig väldigt tveksam. Vi har två barn som som fyller 1 och 6 i januari och undrar naturligtvis hur det skulle funka för dem, ja även för mig. Jag vill ju jobba, men har bara en jurkand och det är ju det svenska rättsystemet. Han har fått erbjudandet nu i veckan så jag är väl lite i chock just nu. Trots allt så är det ju väldigt långt från sverige också.

Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • evaoregon
    annbom skrev 2010-10-28 20:53:35 följande:
    Min man har blivit erbjuden jobb i Sidney och jag känner mig väldigt tveksam. Vi har två barn som som fyller 1 och 6 i januari och undrar naturligtvis hur det skulle funka för dem, ja även för mig. Jag vill ju jobba, men har bara en jurkand och det är ju det svenska rättsystemet. Han har fått erbjudandet nu i veckan så jag är väl lite i chock just nu. Trots allt så är det ju väldigt långt från sverige också.
    Hur lång tid ska han jobba där?  Sydney är en underbar stad så om det är en kortare tid (ett par år) så skulle jag ta chansen!
  • Pippinio

Ja ta absolut chansen! Visst det ar langt hemifran och man saknar vanner och familj sa att man haller pa att ga sonder ibland. Men om det ar for en begransad tid sa kan ju langtan bli lite lattare att leva med!

Det ar lag arbetsloshet i Australien och gatt om jobb, sa jag tror sakert att du kan hitta ett jobb som du trivs med - aven om det inte ar just det som du har pluggat till / jobbat med i Sverige.

• annbom

Jobbet är på 5 år på universitetet, eventuellt längre. Jag undrar ju naturligtvis hur det är med skolor och dagis. Kostar dagis 500kr per dag så måste man väl ha en ganska hög lön för att det ska vara någon idee att över huvud taget jobba. Kan man klara sig på en lön annars? Jag kommer nog på massor med frågor eftersom, just nu känner jag bara panik

• evaoregon
    annbom skrev 2010-10-29 08:31:48 följande:
    Jobbet är på 5 år på universitetet, eventuellt längre. Jag undrar ju naturligtvis hur det är med skolor och dagis. Kostar dagis 500kr per dag så måste man väl ha en ganska hög lön för att det ska vara någon idee att över huvud taget jobba. Kan man klara sig på en lön annars? Jag kommer nog på massor med frågor eftersom, just nu känner jag bara panik
    5 år är ju lång tid så då skulle jag nog fundera lite mer.

Min man är advokat och vi bor i USA.  Jag vet att juristutbildningarna är helt olika i olika länder så det går ju inte att använda en svensk utbildning i Australien.  Min man kan t ex inte ens använda sin amerikanska juristutbildning i Canada.  Du får nog fundera lite över vad du kan jobba med i Australien och om du vill jobba där.
  • Pippinio

Du har helt ratt - dagisavgifterna gor tyvarr att det oftast inte lonar sig att arbeta (speciellt for kvinnor...    darfor ar det ratt sa vanligt att familjer lever pa en inkomst. Sa viss maste det val ga... Men det beror ju pa vad din man kommer att tjana sa klart.

Jag har en kompis som jobbar pa Sydney University och de har subventionerat (stavas det sa??) dagis dar. Kanske liknande pa det universitet som din man kommer at jobba pa, om det inte ar samma. Vart att kolla upp! Dessutom kommer ju 6-aringen ga i skola som ar betydligt billigare (sa lange man inte valjer privat) sa det blir ju bara en dagisavgift. Plus att ni kanske mycket val kommer att fa utnyttja skatteavdraget pa 50% av dagisavgifter (osaker pa hur detta funkar olika typer av visum och uppehallstillstand).

• annbom
    Pippinio skrev 2010-11-01 03:00:27 följande:

Du har helt ratt - dagisavgifterna gor tyvarr att det oftast inte lonar sig att arbeta (speciellt for kvinnor...    darfor ar det ratt sa vanligt att familjer lever pa en inkomst. Sa viss maste det val ga... Men det beror ju pa vad din man kommer att tjana sa klart.

Jag har en kompis som jobbar pa Sydney University och de har subventionerat (stavas det sa??) dagis dar. Kanske liknande pa det universitet som din man kommer at jobba pa, om det inte ar samma. Vart att kolla upp! Dessutom kommer ju 6-aringen ga i skola som ar betydligt billigare (sa lange man inte valjer privat) sa det blir ju bara en dagisavgift. Plus att ni kanske mycket val kommer att fa utnyttja skatteavdraget pa 50% av dagisavgifter (osaker pa hur detta funkar olika typer av visum och uppehallstillstand).

Du har ju barn, hur gör ni?
    Jag har ganska lång tid på att bestämma mig, till mars, så jag hinner kolla upp alla frågor som jag kommer att ha men det lutar åt att vi kommer att åka. Funkar det inte så får vi väl åka hem igen
  • Pippinio

Jag jobbar heltid. Vi far ju 50% i skatteavdrag sa det kostar oss ca 250 SKR om dagen istallet, eftersom vi bara har ett barn for tillfallet. I Februari kommer 2:an och efter det kommer jag antagligen inte att jobba forrans 1:an borjar skolan eftersom det just inte ar vart det ekonomiskt.... Vilket kanns lite ruttet. Ar radd for att jag kommer att bli galen av att ga hemma!

Vi kommer att fa det ekonomiskt samre med bara en inkomst sa klart, men som Australiensiska medborgare sa far vi bidrag fran staten for att bara en foralder arbetar sa det blir inte sa stor skillnad i slutandan. Jepp - som du ser sa verkar Australiens stat kampa hart for att bibehall 'hemmafrusystemet"!

Borde namna att dagmamma ar ett billigare alternativ. Var sjalv inte sa sugen pa den losningen, men alla mina vanner som har barn hos dagmamma verkar hur nojda som helst. Jag tror att man betalar per timme, sa kan ju passa om man inte jobbar hela dagar. Men da maste man sjalv sta for (packad) lunch och snacks, samt blojor o dyl.

Dessutom - om jag har forstatt det hela ratt - sa kan man efter att barnet fyllt tre satta det i pre-school istallet for dagis, vilket ocksa ar betydligt billigare. Av vad jag forstatt sa foljer dock pre-school skoltider - dvs barnet kan bara var dar 9-15 eller vad skoltiderna nu ar (min dotter ar en fyllda tva an sa ar inte riktigt insatt an - kanske nagon annan vet lite mer om det har med pre-school och kan ratta mig!)

Om din mans kontrakt ar pa en sa pass lang tid som 5 ar sa skulle jag tippa pa att ert uppehallstillstand kommer att vara av den typen som berattigar er till bade det 50-procentiga skatteavdraget for barnsomsorgs urgifter och det ovananmda bidrag ni far om du valjer att inte jobba.

Jag skulle absolut ge det hela ett forsok om jag var ni! Som du sager - man kan alltid aka hem om det verkligen inte funkar/man inte trivs! Jag lovar att dina barn kommer att alska det har - Hejda til galonbyxor och blota tumvantar i ett par ar och hej till lek pa stranden i solen  

• annbom

Vi kommer troligtvis att åka, men jag kommer säkert med fler frågor lite längre fram. Det är ju ganska skönt att prata med en svensk där nere än en infödd

Svar på tråden Hur funkar det för er, barnfamiljer i sydney!!!